معاون وزیر علوم: فعالیت هشت هزار شرکت دانش‌بنیان تا شرایط مطلوب فاصله دارد

سمنان- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هشت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که تا شرایط ایده‌آل فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خیرالدین روز سه شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه سمنان که به صورت مجازی در این مراسم حضور داشت، افزود: هرچند کشور ایران در تولید علم در منطقه و جهان رتبه خوبی دارد، اما در حوزه نوآوری رشد مطلوبی نداریم و فعالیت اعضای هیات علمی در زمینه فناوری پایین است.

وی به فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری و ایجاد ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع سه در کشور اشاره کرد و گفت : در حال حاضر هشت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که تا چشم انداز مورد نظر فاصله داریم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، از تدوین ۶۰ پایه تشویقی علاوه بر افزایش حقوق در وزارت علوم برای فرهنگ سازی و فعال شدن اعضای هیات علمی و پژوهشگران در زمینه نوآوری اشاره کرد و افزود: این پایه های تشویقی به دانشگاه ها ابلاغ شده است .

رتبه پانزدهم ایران در جهان در تولید علم

خیرالدین ابراز داشت: کشور ایران از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۵ را دارد، اما در حوزه نوآوری متاسفانه رشد مطلوبی نداشتیم.

وی افزود : حدود ۸۰ درصد فناوری های نوین نمی توانند به بازار برسند.

خیرالدین به مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و افزود: فقدان تجهیز آزمایشگاه ها ، توجه نداشتن به نیاز بازار، نمود دیرهنگام شرکتها ، نبود استانداردهای پشتیبان ، تحریم ها ، سیاستهای دولت و تامین منابع مالی ار جمله این مشکلات است.

معاون وزیر علوم: فعالیت هشت هزار شرکت دانش‌بنیان تا شرایط مطلوب فاصله دارد

وی، فقدان انگیزه در اعضای هیات علمی در راستای تجاری سازی ، نشناختن نیازهای صنعت و جامعه ، آموزش ندیدن دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی در زمینه ورود به بازار و کارآفرینی را از دیگر مشکلات برشمرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تاکید کرد : باید ماموریت دانشگاه ها را تغییر داد و اولویت های پژوهشی و فناوری را مشخص کرد، در غیر این صورت، دانشگاه ها با مشکل مواجه خواهند شد.

خیرالدین به نقش ضعیف دانشگاهها در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و گفت : باید سهم دانشگاه ها را در حل مشکلات جامعه افزایش داد.

وی به سهم پایین تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت : کل اعتبار تحقیق و توسعه کشور سه هزار میلیارد تومان است و برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نشده است و سهم تولید ناخالص ملی در حال حاضر زیر نیم درصد است و جدی گرفته نمی شود.

وی، تقویت خدمات تجاری سازی در مراکز فناوری و نوآوری ، تنوع بخشی به مبادی تامین مالی ، اصلاح نظام قانون گذاری ، استفاده از ظرفیت کارگزاری های تخصصی برای کمک به اعضای هیات علمی در ورود به مرحله تجاری سازی را بسیار مهم برشمرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، فناوری و نوآوری را یک ضرورت دانست و گفت : در حال حاضر تنها ۱۰ درصد اعضا ی هیات علمی وارد حوزه فناوری شده اند که باید برای گسترش این عدد کمک کرد.

در این آیین با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار و دیگر مسئولان اجرایی استان و شهرستان سمنان از ۱۳۳ پژوهشگر برتر دانشگاه سمنان تجلیل شد.

امسال ۶نفر از پژوهشگران دانشگاه سمنان در فهرست یک درصد برتر دانشمندان جهان و ۱۷ عضو هیات علمی دانشگاه نیز در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha