تشییع شهدای گمنام در مشهد؛ پیچیدن عطر یاس در کوچه‌های رضوی

مشهد- ایرنا- ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس روز سه شنبه در آیین معنوی باشکوهی در سالروز شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) در مشهدالرضا (ع) تشییع شدند، آیینی که بیش از هر چیزی یادآور ایثار، وفاداری و در عین حال مظلومیت ملت ما بود.

به گزارش ایرنا، فارغ از اینکه شهروندان یک کشور تابع کدام جریان سیاسی و مذهبی باشند حضور در آیین تشییع شهدا و یا به قول برخی سربازان کشته شده مام میهن، که حتی نام آنان مشخص نیست، در نگاه نخست عملی شرافتمندانه و از روی قدرشناسی است.

تاریخ انبیا و به خصوص دوران رسالت حضرت محمد (ص) و سده نخست اسلام دوره ای پرفراز و نشیب بود که تاثیرگذارترین معارف را بر حافظه و وجدان تاریخی ایرانیان نقش بست، آنچنان که امروز شهادت و حق طلبی حماسی امام حسین (ع) با فرهنگ دینی و میهنی ما آمیخته شد.

ایرانیان اگر از امام حسین(ع) درس آزادی گرفتند اما درس دفاع از حریم ولایت را از بانوی دوعالم و دخت نبی مکرم اسلام آموختند، دفاعی حماسی که با مظلومیت مطلق "ام ابیها" (س) در سراسر تاریخ اسلام درآمیخته است.

مردم قدرشناس ایران و مشهد به درستی سالروز شهادت مادر سادات را همه ساله برای تشییع پیکر شهدای گمنام بر می گزینند، چرا که این شهدا در مسیر حسین (ع)، فرزند فاطمه(ع)، قدم گذاشته و همچون زهرا همسر علی ابن ابیطالب(ع) مظلومانه به پای ولایت ایستادند.

اگر حضرت زهرا(س) در سنین جوانی در راه امامت به شهادت رسید، مدافعان حریم دین و میهن نیز در اوج جوانی پرکشیدند تا وطنشان اسلامی بماند.

آنگونه که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اعلام کرده است ۲ نفر از این شهدای گمنام ۱۷ ساله هستند که در عملیات های خیبر و بدر به شهادت رسیده اند، دیگری ۱۹ ساله و در سال ۶۵ در عملیات کربلای ۶ شهید شده و حتی نوجوانی ۱۶ ساله نیز در جمع ۱۲ شهید گمنام امروز قرار دارد که در شرق دجله به فیض شهادت نائل آمده است.

براساس این گزارش ۲ شهید گمنام ۲۰ ساله و ۲ شهید ۲۸ ساله اند و شهدایی ۲۲، ۲۳، ۲۵ و ۲۸ ساله نیز با انجام آزمایش های ژنتیکی شناسایی و تعیین سن شده اند.

شهدای امروز، جوانان ۲۰ ساله دهه ۶۰ هستند که در راه آزادی و اقتدار میهن اسلامی جان دادند تا کشورشان استوار و مقتدر پای ولایت مانده و در مسیر رسیدن به عدالت علوی گام برداشته و زمینه را برای ظهور حضرت قائم (عج) مهیا کند.

امروز مردم مشهد و به خصوص ۲۰ ساله های دهه هشتادی، پای درس ایثار و از جان گذشتگی ۲۰ ساله های دهه ۶۰ نشسته اند که برای اقتدار و استقلال کشور، تمام هستی خود را در طبق اخلاص نهادند و در اوج کمبودها در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، که توسط ده ها کشور دیگر حمایت می شد، ایستادند تا کشور را از آن گردنه سخت تاریخی بگذرانند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح اهمیت حضور مردم قدرشناس مشهد در آیین تشییع شهدای گمنام گفت: غبارآلودگی و زنگار هفته‌های گذشته، که به دلیل تحرکات دشمنان خارجی و ضد انقلاب در قالب جنگ ترکیبی در جامعه ما ایجاد شده بود، به واسطه حضور پیکر پاک شهدا در این استان زدوده شده و جو معنوی و فکری جامعه پاکیزه شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: پیکر ۱۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس پس از ورود به مشهد در تاریخ ۲۶ آذرماه، تاکنون در چند شهرستان محوری توزیع و در داخل استان تشییع شده است و بیش از هزار مراسم وداع و تشییع در سراسر جغرافیای استان برگزار شده است.

وی گفت: در آبین های مردمی یاد شده مدارس، مساجد، دانشگاه ها، مراکز نظامی و انتظامی و دستگاه های دولتی میزبان این شهدای والامقام بوده اند و طی این روزها عطر وجود و حضور این شهدای عزیز در اقیانوس محبت مردم پیچیده و مردم با یاد و خاطرات معنوی شهدا عجین شده اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی اضافه کرد: حضور شهدا همیشه در جامعه امنیت و بصیرت بخش بوده است و طی چند روز گذشته نیز حدود یک میلیون نفر از مردم شهرها و روستاهای استانِ هفت میلیونی خراسان رضوی به محوریت شهرهای تربت جام، کاشمر، گناباد، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان، نیشابور و مشهد توفیق تجدید میثاق با آرمان های این شهدا و وداع با این اسوه های ایثار را داشته اند.

اکنون و پس از چهار دهه از شهادت مظلومانه، امروز تربیت شدگان مکتب حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) مهمان شهر امام رضا (ع) بودند و درس اقتدار را برای مردم شهیدپرور مشهد بازخوانی کردند، مردمی که حدود ۱۰ هزار شهید در راه حفظ تمامیت ارضی و دستاوردهای انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند.

رهبر انقلاب اسلامی مهرماه امسال در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ضمن تشریح حوادث اخیر کشور به زیبایی در قامت امام به توصیف امت پرداخته و گفتند: در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد. البته ملت ایران در این حادثه نیز همچون حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده هم به همین صورت خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملت ایران را همچون مولای خود حضرت امیرالمومنین علی(ع) ملتی مظلوم و در عین حال قوی خوانده و تأکید کردند: در آینده نیز هر جا که دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آنکه بیش از همه سینه سپر خواهد کرد، ملت شجاع و مؤمن ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha