تعهدات احیای منابع طبیعی استان سمنان در واگذاری معادن مدنظر باشد

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: معادن از ظرفیت‌های مطلوب استان محسوب می‌شود و بهره‌برداران باید تعهدات احیای منابع طبیعی در بهره‌برداری را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفرمرادی حقیقی روز چهارشنبه در دیدار با مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی در شرق استان سمنان، وجود معادن در استان را یک ظرفیت بسیار خوب دانست و افزود: در واگذاری معادن، ضمن همکاری لازم با متقاضیان، باید تعهدات به صورتی برای معدنکار مشخص شود که چندبرابر میزان تخریب شده، احیاء شود.

استان سمنان ۶۷۰ معدن دارد که ۶ هزار اشتغال را ایجاد کرده اند.

ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر است.
استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است و تقویت زیرساخت‌ها کمک‌کننده در تحقق رشد اقتصادی است.

وی گفت: نمی‌توان به تنهایی از عرصه های منابع طبیعی حفاظت کرد و تمام بخش‌ها و دستگاه های اجرایی باید به کمک منابع طبیعی بیایند و بین دستگاه‌های اجرایی تعامل برقرار باشد.

مرادی حقیقی به تلاش شبانه روزی کارکنان نیروی انتظامی مرتبط با منابع طبیعی اشاره و تصریح کرد: اقتدار این نیرو موجب ایجاد فضای سالم و آرام برای جامعه شده است و رضایت‌مندی بخش زیادی از مردم را به دست آورده است.

وی بیان کرد: مردم در حال حاضر در خصوص مسائل مربوط به عرصه های منابع طبیعی مطالبه‌گر و دغدغه‌مند هستند و باید بین مردم و منابع طبیعی ارتباط خوبی برقرار شود.

مرادی حقیقی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی باید در راستای منافع ملی حفظ و استفاده شود.

ضرورت حفظ و تقویت پوشش گیاهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تاکید کرد: این اداره کل با اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی، آبخیزداری، مرتعداری و جنگل کاری تلاش می کند ابتدا پوشش گیاهی فعلی را حفظ و سپس این پوشش گیاهی را تقویت و توسعه دهد.

وی با مهم خواندن طرح های آبخیزداری اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر کنترل سیلاب ها و کاهش خسارات احتمالی، باعث رسوب خاک حمل شده توسط روان آب های ایجاد شده در اثر بارندگی در پشت سازه های آبخیزداری می شود و مانع این ست که خاک از دسترس خارج شود و از طرفی با تغذیه سفره های آب زیرزمینی و بالاآمدن سطح آب منجر به افزایش رطوبت خاک، توسعه پوشش گیاهی وحفاظت از خاک می شود.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان میامی در این دیدار اظهار داشت: قاچاقچیان چوب و محصولات فرعی با ایجاد بحران و مدیریت آن، عرصه های منابع طبیعی را هدف قرار داده‌اند، اما هداف آنان با هوشیاری و حضور آگاهانه نیروی انتظامی ناکام مانده است.

سرهنگ حسین عجم گفت: نیروی انتظامی، برای حفظ امنیت و آرامش در میامی با تمام توان و قوا در خدمت مردم شریف شهرستان خواهد بود و ناجا بازوی توانمند و بازدارنده نظام در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha