مطالعات افزایش ظرفیت کاشت نهال در ۱۵ استان کشور تکمیل شد

سمنان- ایرنا- مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح مطالعاتی افزایش ظرفیت کاشت نهال و توسعه زراعت چوب در ۱۵ استان تکمیل شد و به زودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

رضا احمدی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ابراز داشت: افزایش ظرفیت کاشت نهال در کشور باید با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و براساس محدودیت منابع آبی و خاکی برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم طرح‌های زیادی از جمله کاشت یک میلیارد نهال در مدت چهار سال برای حفاظت و صیانت از خاک را در دستور کار دارد که از ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان طرح مطالعاتی را به سرانجام رسانده‌اند و سمنان جزو ۱۵ استان دارای مطالعات تکمیلی است.

احمدی تصریح کرد: امسال به دستور رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی باید برنامه‌ریزی برای تولید نهال در کشور طوری باشد که بتوانیم در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ ، یک میلیارد اصله نهال تولید کنیم بدین ترتیب نیاز است که سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود.

وی با اشاره به اینکه خاک یک عنصر مهم و ارزشمند در کره زمین است، افزود: مهمترین صیانت در کره زمین، حفاظت از خاک است که امنیت غذایی کشورها را موجب می شود.

وی با بیان اینکه برای تولید یک سانتی متر خاک حاصلخیز ۷۰۰ سال زمان نیاز است، اظهارداشت: در مقیاس زمینی خاک تجدیدناپذیر است و باید در حفاظت از آن دقت شود.

مطالعات افزایش ظرفیت کاشت نهال در ۱۵ استان کشور تکمیل شد

وجود ۱۲۶ نهالستان در کشور

مشاور ریس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اکنون ۱۲۶ نهالستان با وسعت ۲هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این نهالستان‌ها تولید ۲۰ تا ۴۰ میلیون اصل نهال در سال است و باید این ظرفیت به تولید ۲۵۰ میلیون نهال در سال برسد.

وی یادآور شد: برای رسیدن به چشم‌انداز تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال باید ظرفیت تولید نهال در هر هکتار افزایش یابد و استفاده از مشارکت مردمی و کمک خیران موثر در موفقیت اجرای طرح است.

احمدی اظهار داشت: اکنون نیاز نهال کشور در داخل کشور تامین می‌شود و با اجرای طرح توسعه کاشت نهال و توسعه زراعت چوب می‌توان در بخش صادرات نیز ورود کرد.

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: تولید گونه‌های اقتصادی چند منظوره را در اجرای این طرح در نظر داریم زیرا اگر اقتصادی نباشد مشارکت مردم را در پی نخواهد داشت و به طور حتم باید درآمدزایی یک هکتار جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب به صرفه تر از زراعت های معمول و سنتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیاز سالانه صنایع چوب کشور حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب است و تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار عرصه زراعت چوب در کشور انجام شد.

طرح نهضت کاشت نهال از شهریورماه امسال از سوی رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شد و به سرعت کارها در این بخش آغاز شده است.

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور بازدید از ۲ نهالستان استان سمنان و ظرفیت این نهالستان‌ها در زمینه افزایش ظرفیت کاشت نهال به این استان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزان تولید نهال در نهالستانهای شاهرود و سمنان در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ هزار اصله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha