۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84989231
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بن‌گویر آتش دعوا بین احزاب دینی را روشن کرد

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 84989231
بن‌گویر آتش دعوا بین احزاب دینی را روشن کرد

تهران-ایرنا- یورش دیروز «ایتامارا بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی آتش دعوا بین احزاب دینیِ حریدی و صهیونیستی را روشن کرد.

به گزارش ایرنا، بن گویر روز گذشته به همراه شماری از شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی یورش برد. این هتک حرمت مسجد مبارک الاقصی با واکنش ها و موج محکومیت گسترده ملت فلسطین و ملت ها و مقامات کشورهای اسلامی و شمار دیگری از کشورهای جهان روبرو شد و آنها نسبت به پیامدها و تبعات چنین اقدامی هشدار داده و بر حفظ وضعیت کنونی شهر قدس تاکید کردند. گروههای مبارز فلسطینی نیز با فراخوان از مردم فلسطین خواستند تا برای دفاع از مسجد الاقصی در آنجا حضور یابند و همزمان به رژیم صهیونیستی درباره تبعات چنین اقدامی هشدار دادند.

در پی این موج گسترده محکومیت ها و هشدار مبارزان فلسطینی، اختلاف و دو دستگی در درون سران سیاسی و دینی رژیم صهیونیستی به راه افتاد و درحالی که برخی از این اقدام دفاع کردند، عده دیگری درباره عواقب و پیامدهای آن هشدار دادند.

یائیر لاپید نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از جمله سران صهیونیست بود که از این اقدام بن گویر انتقاد کرد و هتک حرمت مسجد الاقصی توسط عضو تندرو کابینه جدید این رژیم را «بی‌مسئولیتی سیاسی» نتانیاهو ارزیابی کرد.

لاپید گفت: "نزاع با نیمی از جهان فقط برای اینکه بن گویر ۱۳ دقیقه را در مسجد الاقصی سپری کند. این بی مسئولیتی سیاسی و ضعف باورنکردنی نتانیاهو در مقابل وزرای کابینه‌اش است".

در تازه ترین مورد نیز موشه گافنی رهبر یکی از احزاب حریدی در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، بازدید بن‌گویر رهبر حزب «عوتسما یهودیت» را «نقض قوانین شرعی یهودی، غیرضروری و تحریک‌آمیز» عنوان کرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، گافنی روز چهارشنبه در نشست کمیته دارایی کنست درباره تبعات منطقه ای و بین المللی اقدام بن گویر گفت: غیر از منع شرعی، این اقدام بن گویر دستاوردی هم نداشت و فقط اقدامی تحریک آمیز پیش چشمان جهانیان بود.

بن گویر هم در واکنش به اظهارات گافنی، عدم مشارکت احزاب حریدی در کابینه کنونی به ریاست بنیامین نتانیاهو را یادآور شد و نوشت: احزابی که حاضر نیستند در کابینه ایفای نقش کنند و مسئولیت بگیرند نباید به ما درس اخلاق دهند.

بن گویر تندرو و افراطی در اشاره به هشدار حماس درباره هرگونه تعرض به مسجد الاقصی گفت: دشمن می خواهد ما را با اقداماتمان امتحان کند و ما نباید تسلیم خواست حماس شویم.

روزنامه حزب دگل تورات به رهبری گافنی نیز از بازدید بن گویر تحت عنوان «اقدام خطرناک، تحریک آمیز و غیرضروری» یاد کرد.

«آلموگ کوهن» عضو کنست از حزب بن گویر نیز در واکنش به این تیتر روزنامه دگل تورات اعلام کرد: "این روزنامه دولت اسرائیل را قبول ندارد."

با اینکه چند روز بیشتر نیست که کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی متشکل از ائتلاف حزب لیکود و احزاب دینی حریدی و صهیونیست کار خود را آغاز کرده است، اولین نشانه های تنش در درون این ائتلاف و بین اعضای این ائتلاف و سایر احزاب و جریان های سیاسی و دینی این رژیم درحال نمایان شده است.

همین هفته بود که مئیر مزوز از خاخام های بزرگ حامی احزاب دینی «شاس» و «عوتسما یهودیت» در ائتلاف راست افراطی رژیم صهیونیستی با حمله شدید به رئیس پارلمان این رژیم از حزب لیکود، او را "فردی مریض" خواند و سپس یک خاخام دیگر صهیونیست نیز واکنش مشابهی به این انتصاب از خود نشان داد.

کابینه رژیم صهیونیستی در حالی شکل گرفت که شدت سهم‌خواهی احزاب کنست (پارلمان) موجب شد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مجبور به تغییر قوانین، ساختارها و حتی چرخشی کردن مناصب مهم شود.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که اختلاف و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی تشدید شده و ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

کارشناسان سیاسی، کابینه جدید رژیم صهیونیستی را تندروترین و فاسدترین کابینه های تاریخ این رژیم جعلی ارزیابی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha