اعضای شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی چه کسانی هستند؟

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت جهانی، اعضای این شورا را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی در یادداشتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت جهانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: سیدمحمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی، احمد پاکتچی سفیر دائم ایران در یونسکو، مهدی مجابی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و از چهره های ماندگار میراث فرهنگی، حسن بلخاری رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر ایران، حسن کریمیان رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی، شهرام گیل‌آبادی استاد دانشگاه، آتوسا مؤمنی سرپرست مرکز منطقه ای میراث ناملموس، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران)، مصطفی پورعلی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، علی اکبر متکان دبیر کمیسیون ملی یونسکو، احمد جلالی سفیر اسبق ایران در یونسکو، محمد میرشکرایی چهره ماندگار میراث فرهنگی اعضای این شورا هستند که ابعاد مسأله را در سلسله جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در این یادداشت افزود: تا کنون بیش از هزار و ۱۵۴ اثر ملموس در یونسکو ثبت جهانی شده است. کشورها بدنبال آن هستند که آثار میراث طبیعی، ملموس و ناملموس خود را در موعد مقرر و از سهمیه ای که دارند در یونسکو به ثبت برسانند، چرا که با ثبت آثار در عرصه جهانی کشورها فرصت بیشتری برای جذب توریسم و گردشگر، رونق کسب و کارها، گسترش دیپلماسی عمومی و تلاش برای حاکمیت صلح و دوستی را پیدا می کند.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که عمق استراتژیک و راهبردی ما ایران جهانی و پیشینه تمدنی و فرهنگی ما است در ثبت آثار جهانی، تاریخ، جغرافیا، مهارت، فرهنگ، هنر، مشاهیر و مفاخر، معماری، شهرسازی و ... عناصر مهم و تأثیر گذار هستند.

بیشتر بخوانید

تدوین سند چشم اندازه۱۰ ساله وزارت میراث در افق ۱۴۱۱

اعضای شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی چه کسانی هستند؟

دارابی خاطر نشان کرد: ایران عزیز در همه عرصه ها دارای آثار فاخر و گرانسنگی است. اینک کدام یک در اولویت هستند، خود یک مسأله بس مهم است. برای پاسخ به این پرسش شورای سیاستگذاری ثبت جهانی را در معاونت میراث فرهنگی با حضور صاحبنظران و مدیران مرتبط تشکیل دادیم و برای ۱۰سال آینده در حال برنامه ریزی هستیم. پرونده‌های مستقل، چند ملیتی (به صوت مشترک با سایر کشورها) ساز و کار ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی وزارن میراث فرهنگی همچنین از عموم مردم دعوت کرده است که نظرات خود را درباره سیاست‌ها، راهبردها و اولویت های ثبت میراث جهانی ایران به وزارتخانه و این شورا ارائه کنند.

دارابی با ابراز امیدواری از اینکه میراث فرهنگی در ایران عزیز تبدیل به فرهنگی عمومی و از مسائل اصلی کشور شود،‌ اظهار داشت: در ایران عزیر با قدمت ۷ هزار ساله بیش از ۳۵ هزار اثر ثبت شده است. در حال حاضر در حوزه آثار میراث ناملموس با ۲۱ اثر در رتبه ششم دنیا و در حوزه ثبت آثار ملموس با ۲۶ اثر رتبه نهم جهان را داریم. فلسفه وجودی ثبت آثار جلوگیری از منازعات، کاهش جنگ ها و گسترش صلح و دوستی در جهان است زیرا که کنوانسیون ۱۹۷۲ (میراث ملموس) و کنوانسیون ۲۰۰۳ ( میراث ملموس) هدف اصلی را « حفاظت و نگهداری آثار میراث فرهنگی» بیان کرده است و افزون بر این دولت ها موظف به ارائه و معرفی این آثار برای جهانیان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha