۱۷ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۵۴
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 84991868
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

موزه‌ نفت، رسانه‌ای برای بیان توانمندی دانشمندان ایرانی است

سبزوار- ایرنا- مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت: موزه‌های صنعت نفت بیانگر تلاش و توانمندی دانشمندان ایرانی و رسانه‌ای برای بازگو کردن این دستاوردها به جامعه است.

به گزارش ایرنا، حسین شاملی روز شنبه در جریان بازدید از موزه نفت سبزوار اظهار داشت: برنامه ریزی و مدیریت صحیح موزه ها به ویژه موزه های صنعت نفت نقش مهمی در افزایش بینش و آگاهی مردم نسبت به دستاوردهای این صنعت ملی دارد.

وی افزود: بسیاری از پیشرفت های انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف تاکنون برای جامعه گفته نشده است از این رو تقویت هرچه بیشتر موزه ها، از جمله در حوزه صنعت نفت، گامی مهم در مسیر اطلاع رسانی محسوب می شود.

شاملی گفت: به تصویر کشاندن نحوه اکتشاف و استخراج فرآورده های نفتی از گذشته تا کنون که متحمل زحمات، رنج ها و جانفشانی هایی بوده است، می تواند نگرش مثبتی را در جامعه نسبت به صنعت نفت و تلاشگران این حوزه فراهم نماید.

غلام‌محمد احمدی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار نیز گفت: با توجه به اینکه موزه نفت این شهرستان تخصصی و علمی محسوب می شود، همواره با استقبال خوب شهروندان، دانش آموزان و دانشجویان و گردشگران روبه رو شده است.

به گزارش ایرنا، موزه صنعت نفت سبزوار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه های نفت کشور با شماره ۳۲۷۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
ساختمان کنونی موزه نفت سبزوار سال ۱۳۱۸ به وسیله شرکت ایران و انگلیس به منظور پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه این شهر ایجاد شد که پس از بهره‌برداری تا سال ۱۳۷۴ به فعالیت ادامه داد و در سال ۱۳۸۰ با تصویب هیات مدیره شرکت صنعت نفت به "موزه نفت" تبدیل شد.

در این موزه ۲۱۰ قطعه موزه‌ای شامل ادوات مراحل اکتشاف و تولید فرآورده‌های نفتی، قطعات قدیمی، مکانیکی، ماکت، دکل حفاری، تلمبه های قدیمی، شیرآلات، لوازم اندازه‌گیری فرآورده و آزمایشگاهی، چراغ و تلفن قدیمی و ماکت مربوط به مراحل اکتشاف تا مصرف نگهداری می شود.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار یکی از ۳۷ منطقه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که خدمات رسانی به شهرستان های سبزوار، بردسکن، خوشاب، داورزن، جوین و جغتای را بر عهده دارد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha