بهار جشنواره‌های فرهنگی هنری در زمستان شیراز
آغاز به کار جشنواره بین المللی شعر فجر در شیراز

شیراز-ایرنا- عرصه فرهنگ و هنر شیراز در دی‌ماه ۱۴۰۱ روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد و از همان هفته آغازین زمستان رویدادهای فرهنگی و هنری گرمابخش زمستان سرد شیراز شد.

این روزها که طبیعت لباس زمستانی خود را به تن کرده است؛ شیراز شهر شعر و ادب، بهاری‌ترین روزهایش را در زیر آفتاب روشنایی بخش رویدادهای فرهنگی و هنری سپری می‌کند.

هفته بصیرت؛ یک هفته با یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی
در روزهای آغازین دی‌ماه شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) میزبان دومین رویداد ملی کاروان هنری «روایت حبیب» بود و هفته نخست زمستان در شیراز با یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی و ویژه‌برنامه‌های این رویداد بزرگ مزین شد. روز پنجم دی‌ماه «کارگاه روایت نویسی» در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای فعالین حوزه ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی و آموزش روایت نویسی ویژه نوجوانان برگزار گردید و در ادامه این روز، برنامه‌هایی چون «حبیبانه» در مدارس شهر و «کارگاه خلق آثار هنرهای تجسمی(نقاشی‌خط)» با حضور سعید نقاشیان از نام آوران ملی این عرصه و اساتید و هنرمندان توانمند استان اجرا شد.

بهار جشنواره‌های فرهنگی هنری در زمستان شیراز

گشایش نمایشگاه آثار تجسمی «نقش حبیب»
«نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس» از سلسله برنامه های رویداد حبیب بود که در روز دوشنبه پنجم دیماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) با حضور مسئولان استانی و تکریم از هنرمندان هنرهای تجسمی، خوشنویس و جمعی از عکاسان خبری، گشایش یافت. ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» در شهرستان بیضا، نشست «پاورقی(نقدکتاب)» که به نقد و گفتگو پیرامون کتاب های «حافظ دلها» تولید دفتر تاریخ شفاهی شیراز و «قاف» از آثار منتشر شده توسط انتشارات انقلاب اسلامی اختصاص داشت و همچنین، «دیدار با خانواده شهید مویدی» در شهرستان بیضا و منزل شهید از دیگر برنامه‌های این روز به شمار می‌رفت.
شهرستان پاسارگاد هم روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه جاری میزبان ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» بود و این برنامه‌ها با برگزاری «نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس» در حرم شاهچراغ (ع) ادامه یافت.

بهار جشنواره‌های فرهنگی هنری در زمستان شیراز

آیین پایانی «روایت حبیب»
چهارشنبه هفتم دی‌ماه آیین پایانی «روایت حبیب» با عنوان «شب‌خاطره» در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با ادای احترامی به روح ملکوتی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. آیین یاد شده با نقالی مرشد میرزا علی، شعرخوانی قاسم صرافان، خوانندگی غلامرضا صنعتگر و مهدیا علیزاده، روایتگری سردارقاسم علی‌نژاد و سردار محمد علی شیخی و گفتگوی حجت الاسلام انجوی نژاد با همسر شهید داوود جعفری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، برگزار گردید.

فیلم‌های شهادت سردار سلیمانی در پاتوق فیلم کوتاه شیراز
در چهاردهمین پاتوق فیلم کوتاه شیراز که روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه برگزار شد، فیلم‌های داستانی با موضوع زندگی و شهادت سردار قاسم سلیمانی میهمان این پاتوق بودند. در این مراسم فیلم‌های کوتاه داستانی “توکل”، “مسافر” ، “دعوت” به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا با موضوع زندگی و شهادت سردار قاسم سلیمانی و “محافظ” به کارگردانی حسین دارابی با موضوع حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ در سالن سینما غزل تالار حافظ به نمایش درآمدند.

مسابقه مکتب سلیمانی
برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دی‌ماه جاری بود که با هدف گرامیداشت شهید قاسم سلیمانی برپا شد.مدیرگروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه اعلام کرد که «مسابقه مکتب سلیمانی» با رویکرد وصیت نامه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ویژه کارکنان فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود و علاقمندان تا ۱۵ دیماه برای شرکت در این مسابقه فرصت دارند.

پاسداشت نهمین دوره استانی آیین روز صنعت چاپ و تکریم برگزیدگان
آیین نهمین بزرگداشت روز صنعت چاپ فارس روز ۱۴ دی‌ماه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد ‏اسلامی استان فارس، مدیر کل امور اجتماعی استانداری فارس، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران فارس و جمعی از پیشکسوتان، ‏چاپخانه‌داران و فعالان حوزه چاپ استان دیروز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین اعلام کرد: تسهیلات نوسازی دستگاه های صنعت چاپ در شیراز پرداخت می شود؛ بازنگری اساسی در سیاست های کلان صنعت چاپ در دست اقدام است.

بهار جشنواره‌های فرهنگی هنری در زمستان شیراز

برگزاری آیین افتتاح سیزدهمین جشنواره فیلم عمار
سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه برای نخستین بار خارج از پایتخت آغاز به کرد و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ میزبان این آیین بود. مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مردمی عمار پس از سالها که در تهران برگزار می‌شد امسال با هدف گرامیداشت یاد و نام خاطره شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) به میزبانی شیراز برگزار شد؛ آئین افتتاحیه سیزدهمین با قرائت قرآن توسط «متین جعفری» فرزند شهید مدافع حرم «داوود جعفری» آغاز شد و با اجرای محمدرضا شهبازی مجری مسابقه تلویزیونی رخداد و برنامه پاورقی ادامه یافت.‌ . این جشنواره با قدردانی از برگزیدگان بخش‌های نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما و برنامه تلویزیونی و با حضور خانواده شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) برگزار شد.

برنامه های جنبی جشنواره فیلم مردمی عمار
کارگاه تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی «سفر نویسنده» و کارگاه مستند «از ایده تا اجرا» از برنامه‌های جنبی جشنواره مردمی فیلم عمار بودند که در روز پنجشنبه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شدند. کارگاه تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی «سفر نویسنده» با حضور سید محمد حسینی، مدیرعامل «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه از ساعت ۸ تا۱۴:۳۰ در سالن ولایت حرم‌مطهر ‌حضرت‌شاه‌چراغ‌(ع) و کارگاه مستند؛ «از ایده تا اجرا» نیز باحضور استاد مصطفی شوقی کارگردان مستندهای ۷۲ساعت، شورش علیه سازندگی و هویدا برگزار شد.

بهار جشنواره‌های فرهنگی هنری در زمستان شیراز

آغاز به کار هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در زادگاه حافظ و سعدی
همچنین روز شنبه ۱۷ دی‌ماه، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در آیینی در شهر شیراز زادگاه شاعران بلندآوازه حافظ و سعدی، آغاز به کار کرد. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران که به همراه شاعرانی از کشور در این آیین حضور داشت با بیان اینکه شعر مهمترین مولفه قدرت و مهمترین ضلع ساختن هویت ما ایرانیان است، گفت: امروز مهمترین مولفه را از محلی که تعلق و شناخت آن از مسیر شعر و ادب است دوباره جوانه می‌زنیم و پی می‌گیریم.

تماشاخانه‌های شیراز چشم انتظار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای
شهر شیراز از ۲۱ تا ۲۴ دی‌ماه جاری هم میزبان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور است. جشنواره‌ای که قرار است با حضور ۱۵گروه از شهرهای مختلف کشور در شیراز برگزار شود. گروه‌های مختلف از شهرهای اصفهان، قم، ساری، بابلسر، قلعه گنج، کرمان، زاهدان، یزد، بافق، بندر دیلم و بندر گناوه در این جشنواره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و سالن‌های استان هودی، تالار حافظ، سالن لایق و سالن هودی پذیرای آثار هنرمندانی هستند که در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha