۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 84994761
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منابع ترکیه‌ای: دیدار اردوغان و اسد پیش از انتخابات ترکیه محتمل است

تهران- ایرنا- علی‌رغم تاکید چند باره دمشق بر انجام دیدار احتمالی سران ترکیه و سوریه پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اما رسانه‌های این کشور همچنان انجام این دیدار پیش از انتخابات را محتمل می‌دانند. مسئله‌ای که استفاده آنکارا از این دیدار احتمالی در راستای تبلیغات انتخاباتی را تقویت می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه ترکیه‌ای "آیدینلیک" امروز به نقل از منابع خود در این باره گزارش داد: ممکن است دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بشار اسد همتای سوری خود، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه انجام شود.

این منابع همچنین اعلام کردند، انتظار می‌رود دیدار سران ترکیه و سوریه در چارچوب مرحله سوم عادی سازی روابط میان آنها انجام شود.

با برگزاری دیدار هیات‌های دفاعی – امنیتی سوریه و ترکیه در مسکو در هفتم دی ماه جاری، اظهارنظرها درباره گسترش این دیدارها میان مقامات سیاسی دو طرف افزایش یافت به حدی که منابع خبری ترکیه از دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه در مسکو خبر دادند.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، برخی منابع خبری ترکیه اعلام کرده‌اند که "مولود چاووش اوغلو" و "فیصل مقداد" وزرای خارجه ترکیه و سوریه با حضور "سرگئی لاوروف" همتای روس خود در روز چهارشنبه (فردا) در مسکو دیدار خواهند کرد، موضوعی که منابع سوری آن را رد کردند.

منابع ترکیه ای همچنین اعلام کرده اند که احتمالا "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات نیز در این نشست حضور پیدا خواهد کرد.

پیشتر چاووش اوغلو گفته بود که در نیمه دوم ژانویه (۲۰۲۳) احتمال دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه وجود دارد.

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز هم آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات ترکیه به دنبال تاکتیک در برقراری رابطه با سوریه که آن هم مساله پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه می باشد، هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر کند.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره "رجب طیب اردوغان" برای دیدار با وی، با خواندن دست اردوغان این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha