در گرما و سرمای خانه‌های هم شریک باشیم

۲۵ دی ۱۴۰۱، ۸:۲۳
کد خبر: 84998672
الناز ملکی
در گرما و سرمای خانه‌های هم شریک باشیم

سمنان - ایرنا - کاهش مصرف گاز از سوی مشترکان در این روزهای سرد سال به هر میزان می‌تواند نقشی موثر در تامین گاز در سراسر کشور داشته باشد، به عبارتی کنترل هر شعله در خانه ما، شعله‌ای در خانه‌ای در مناطق دیگر کشور را روشن و خانه‌ای را گرم نگه‌می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت نعمت گاز در این روزهای سرد سال بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند و ما ایرانیان که در نوع‌دوستی زبانزد هستیم و قلبمان برای هم‌ می‌تپد، اکنون زمانی است که اگر می‌خواهیم تمام هموطنان در جای جای میهن عزیزمان ایران از نعمت گاز برخور شوند باید صرفه‌جویی کنیم.

هر شعله گازی که در خانه ما کنترل شود، شعله گازی در مناطق دیگر را روشن نگه‌می‌دارد و ساکنان خانه‌ای را از سوز سرما و سختی این زمستان نجات می‌دهد.

اکنون که برخی از ما در این هوای سرد زمستانی تمام فضای خانه را با روشن کردن وسایل گرمایشی در بالاترین درجه گرم نگه‌داشته‌ایم تا کمترین احساس سرما را داشته باشیم، ممکن است هموطنی در جای دیگری، حتی در استان همجوارمان، به دلیل افت فشار گاز از این نعمت بی‌بهره باشد و برای درست کردن غذا و حتی گرم کردن یک اتاق ۱۲ متری در حسرت باشد.

تصور کنید نوزادی به تازگی دیده به جهان گشوده و افراد خانه‌ای که به دلیل افت فشار و قطعی گاز، امکان استفاده از وسایل گرمایشی ندارند و در این سرمای استخوان‌سوز نمی‌دانند جگرگوشه‌شان را چگونه گرم نگه‌دارند و از گزند بیماری‌ها حفظ کنند.

بیایید به فکر یکدیگر و با مصرف بهینه یاریگر هموطنانمان باشیم.

بگذاریم این روزهای سرد سال با روزهای دیگر کمی متفاوت باشد و اعضای خانواده بیشتر نزدیک هم باشند؛ شاید سردی هوا بهانه‌ای باشد تا با خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنیم، همه در یک اتاق جمع شویم و بیشتر همدیگر را ببینیم.

با گذاشتن بخاری روی شمعک و یا با خاموش‌کردن شوفاژ به مدت حداقل پنج ساعت هنگام ترک خانه، سه مترمکعب صرفه جویی رخ می‌دهد و در شرایط فعلی کاهش مصرف از سوی مشترکان گاز به هر میزان می‌تواند نقشی موثر در تامین گاز مشترکان این شرکت در سراسر کشور داشته باشد.

به گفته کارشناسان، با کاهش یک تا ۲ درجه دمای خانه می‌توانیم به پایداری شبکه گاز کمک کنیم و انتظار می‌رود آحاد جامعه همراهی کنند و با رعایت دمای رفاه در حدود ۲۱ تا ۱۸ سانتیگراد و استفاده از لباس گرم در خانه به مسوولیت اجتماعی خود در قبال دیگر هم‌نوعان نقش‌آفرین باشند.

چه خوش گفت شاعر گرانقدر ایران‌زمین:
بنی‌آدم اعضای یک‌پیکرند
که درآفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به‌ درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

در گرما و سرمای خانه‌های هم شریک باشیم

سمنان کمک‌کننده تامین گاز برای استان‌های خراسان رضوی و شمالی و گلستان

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان از شهروندان این استان خواست برای گازرسانی به سایر هموطنان به خصوص در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان مدیریت مصرف گاز را جدی بگیرند.

سید جواد حقیقت حسینی گفت: ۹۰ درصد مصرف گاز در این استان روز جمعه بیست و سوم دی ماه در بخش خانگی و تجاری بوده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته افزون بر ۶ میلیون متر مکعب گاز در استان سمنان مصرف شد که نسبت به روز قبل ۸۰۰ هزار متر مکعب کمتر است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان تصریح کرد: دلیل این کاهش مصرف، تعطیلی مدارس، ادارات و صنایع پرمصرف در روز جمعه بوده است.

مسوولان ملی گاز ایران اعلام کردند: پالایشگاهای گازی در وضعیت حداکثری تولید هستند. ایستگاه‌ها و شبکه ‎انتقال گاز کشور با تمام ظرفیت در حال فعالیت است. شبکه توزیع در تمامی استان‌ها، شهرها و روستاها بی‌وقفه در حال کار است، پس مسئله و مشکل کجاست؟

به گفته متخصصان، در راهبری شبکه گاز سه عامل اصلی شامل دمای کمینه هوا، وسعت جغرافیایی مناطق تحت تأثیر هوای سرد و مدت زمان ماندگاری سرما در کشور می‌تواند منبع چالش شود و هر یک از سه مورد قبلی به تنهایی می‌تواند چالش‌آفرین باشد، اما با توجه به اینکه عمده منابع تولید گاز در جنوب کشور است و عمده مصرف در نیمه شمالی، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند شبکه توزیع گاز را دچار مشکل کند عامل ‎ماندگاری سرما در کشور است و به عبارتی دیگر اکنون هر سه عامل چالش‌زا در حوزه پایداری شبکه گازرسانی وجود دارد و در شرایط فعلی با مدیریت مصرف و کاهش یک تا ۲ درجه‌ دمای منزل می‌توانیم‎ نقش خودمان را در گرمای منازل مناطق دوردست کشور ایفا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتظار می‌رود مشترکان شرکت گاز با توجه به کاهش دما به منظور جلوگیری از قطع جریان گاز و حفظ پایداری شبکه‌های گازرسانی در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشند.

۱۰۰ هزار مشترک گاز در مناطق شهری استان سمنان مربوط به بخش خانگی است و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخورددار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha