تهیه اطلس طبیعت گردی برای حفظ جنگل های شمال ضروری است

نوشهر- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : برای حفظ جنگل های هیرکانی خطه شمال کشور تهیه اطلس طبیعت گردی بسیار ضروری است تا شاهد آسیب های کمتر به این عرصه ها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد خزایی پول روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک این اداره کل و انجمن علمی طبیعت گردی ایران در نوشهر افزود : تهیه اطلس طبیعت گردی در حقیقت یک نقشه راه برای گردشگران طبیعت گرد است و این مساله سبب می شود گردشگران بهتر از طبیعت بهره ببرند و کمتر شاهد عوارض و آسیب ها به این عرصه ها در خطه شمال کشور باشیم.

وی اظهار کرد : امروز ورود جمعیت به خطه شمال کشور به ویژه مازندران به خاطر مسائلی مانند بحران خشکسالی ، ریزگردها و آلاینده های محیط زیستی چشمگیر است و  بیشترین جمعیت را هم در نقاط جلگه ای شاهد هستیم ، برای داشتن پراکنش جمعیتی باید طبیعت گردی که شاخه ای از گردشگری است به روز تر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر خاطرنشان کرد : امروز آثار طبیعی فراوانی در جنگل های هیرکانی شمال کشور وجود دارد و بیشتر گردشگران طبیعت گرد شناختی از این آثار خدادادی ندارند به عنوان نمونه می توان به جاده جنگلی کلاردشت - عباس آباد ، آبشار زانوس کجور و چشمه های فراوان دیگر در دل این عرصه های طبیعی اشاره کرد.

خزایی پول گفت : شمار طبیعت گردان که برای بهره مندی از عرصه های طبیعی وارد مازندران می شوند شاید عده ای از طریق تماس های تلفنی و حتی راهنما های طبیعت گردی که شاید مجوز هم نداشته باشند وارد جنگل های شمال می شوند.

وی افزود : ورود بدون شناخت از مسیرها مسافران و گردشگران در قالب طبیعت گرد به جنگل های شمال عوارض فراوانی به همراه دارد و از مهم ترین این خسارت ها لگد مال کردن خاک در عرصه های طبیعی است که سال ها شکل یافت و باید در این حوزه هم کارهای مطالعاتی دانشگاهی انجام گیرد.

وی بیان داشت : وجود جنگل های هیرکانی که ظرفیت ملی و بین المللی است و از آنجایی که طبیعت گردی یک شاخه گردشگری جوان است نیاز به تبلیغات بیشتری دارد و همه باید در این زمینه از جمله دانشگاهیان ، پژوهشگران و صاحبان تجربه کمک کنند.

خزایی پول قاچاق چوب را یکی از چالش های بسیار مهم جنگل های شمال برشمرد و گفت : یکی از علت های اساسی بروز این معضل ضعف اقتصادی جوامع محلی حاشیه نشین است و هر زمان اقتصاد این قشر از جامع که سال ها از محصولات جنگل های شمال بهره می برند بهبود یابد کمتر شاهد دخل و تصرف به اراضی ملی و قاچاق چوب در جنگل های شمال خواهیم بود.

 تهیه اطلس طبیعت گردی برای حفظ جنگل های شمال ضروری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل طرح تنفس جنگل های شمال و در پی آن به سرانجام رسیدن مدیریت پایدار این عرصه های طبیعی بتوان به بهترین،شکل از جنگل های هیرکانی خزری بهره ببریم .

رئیس انجمن علمی علمی طبیعت گردی ایران هم گفت : امروز یکی از چالش های اساسی پیش روی توسعه صنعت گردشگری در حوزه طبیعت گردی عدم شناخت درست از طبیعت و مزایای آن است زمانی که بحث طبیعت گردی مطرح می شود با دنیای از معضلات زیست محیطی مانند زباله ریزی گردشگران و تخریب محیط زیست شاهد هستیم .

فرید جواهرزاده افزود : امروز در نقاطی از سواحل این منطقه حجم زیادی از زباله دیده می شود که باید در این حوزه فرهنگ سازی شود، وقتی در جنگل افرود سواری می کنیم و با این رفتار محیط زیست را برهم می زنیم این جذابیتی ندارد .

وی ادامه داد : اگر آفرود سواری براساس مطالعات منجر به آسیب زدن به تنوع زیستی نشود آنجا می توان کاری کرد اما وقتی با آفرود وارد جنگل می شویم افزون بر تخریب خاک سبب ایجاد شوک به حیات وحش از جمله مرال ها می شویم و این یک فاجعه است، نباید نام این افراد را طبیعت گرد نهاد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران ادامه داد : در این ارتباط آموزش و فرهنگ سازی را باید جدی گرفت و چالش های فراروی طبیعت گردی در کشور برطرف شود.

فراهم نمودن زمینه های همکاری برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مرتبط طبیعی و آبخیزداری ، بهره مندی از توان انجمن علمی طبیعت گردی ایران در برگزاری کارگاه های آموزشی ، فراهم نمودن زمینه ارائه اطلاعات وداده ها به انجمن علمی طبیعت گردی در چارچوب مقررات ، صدور کارت همیار طبیعت برای انجمن ، برگزاری کارگاه برای اعضای انجمن علمی طبیعت گردی با بهره مندی از ظرفیت اداره کل منابع طبیعی از مهم ترین محورهای مطروح شده در این نشست بود.

 تهیه اطلس طبیعت گردی برای حفظ جنگل های شمال ضروری است

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریبا ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

مازندران بیشترین سهم را در جنگل‌های هیرکانی دارد که به حدود یک میلیون هکتار می‌رسد، اما آنچه از این پهنه در مازندران به ثبت میراث جهانی رسیده به دلیل تجاوز و تغییرات انسانی در گذشته و حال به میزانی کمتر از این رقم رسیده است. از ۱۲ لکه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، ۶ لکه در جغرافیای استان مازندران قرار دارد که وسعت آن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

بزرگ‌ترین سایت هیرکانی مازندران سایت بولا در ساری با ۱۷ هزار و ۵۱۶ هکتار و کوچک‌ترین آن نیز سایت خشکه داران تنکابن با وسعت ۲۱۷ هکتار است.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر حدود ۶۰۰ هزار هکتار زیر پوشش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha