سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

کرمان- ایرنا- درحالی که ۶ سال از زمزمه‌های اصلاحات و ساخت تقاطع غیرهمسطح بر سه راهی شرف‌آباد و یک سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد اما هنوز مسئولان شهری کرمان گرفتار پیچ و خم طرح‌های مطالعاتی انتخاب بهترین راه برای گشایش گره‌های ترافیکی این سه راه هستند.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی برای هشت هزار نفر جمعیت شهر زنگی‌آباد در ۱۷ کیلومتری شمال شهر کرمان و شرف‌آباد به عنوان توابع آن مسیر سه‌راهی شرف‌آباد (شهید حاج یونس زنگی‌آبادی) است که بر روی بزرگراه امام رضا (ع) کرمان واقع شده و حلقه ارتباط‌دهنده پیرامون و حاشیه شهر کرمان نیز محسوب می‌شود.

پروژه ای که حالا آن را در کنار چند پروژه دیگر آینه عبرت برای مردم و مدیریت شهری کلانشهر کرمان می دانند که نشان دهنده وضعیت مدیریت شهری در این شهر بوده است.

سال ۹۵ برنامه‌ریزان و مدیران شهری برای حل ترافیک‌های پُرشمار سه‌راهی شرف‌آباد راهکارهایی از جمله ساخت روگذر، اصلاح هندسی به‌صورت همسطح و ایجاد دوربرگردان غیرهمسطح را پیشنهاد کردند که از میان پیشنهادهای مطرح شده در همان سال ساخت روگذر با اقبال بیشتری روبه رو بود اما همه چیز در حد ایده تا سال ۹۹ باقی ماند.

بهمن سال ۹۹ کارشناسان شهری و مسئولان وقت شهر کرمان اعلام کردند ساخت تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد کرمان در حال مطالعه است و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود؛ خیلی نگذشته بود که وعده بهمن ۹۹ در ۹ تیر ۱۴۰۰ عملیاتی شد و اجرای این پروژه تقاطع غیرهمسطح در دوره پنجم شورای شهر کلنگ‌ خورد تا در دوره ششم شورا ساخت آن به اتمام برسد و افتتاح شود.

این پروژه مثل چند پروژه دیگر بویژه میدان بیرم آباد بسیار حاشیه ساز بوده است؛ از این دست پروژه ها حتی مواردی که احداث شده اما انتقادها همچنان ادامه دارد در شهر کرمان کم نیستند؛ بسیاری از کارشناسان و مردم عادی همچنان گلایه دارند که زیرگذر میدان آزادی با آنهمه هزینه احداث هیچ دردی را دوا نکرده است، برخی دیگر نیز که هشدار داده اند اگر این زیرگذر فروریخت تعجب نکنید چون روی قنات احداث شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

شرح ماوقع در دوره کنونی

اما با روی کارآمدن مدیریت شهری دوره ششم ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو شد تا اینکه ۶ اردیبهشت امسال سعید شعرباف شهردار کرمان در نشست علنی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی این شهر که به‌منظور بررسی تقاطع شهید حاج یونس زنگی‌آبادی (شرف‌آباد) با حضور چند نفر از کارشناسان و استادان دانشگاه در رشته‌های معماری،شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شده بود به صراحت گفت که "نظر اعضای شورا برای ما مطاع است، اما تا زمانی که به این یقین نرسیم که مطالعات کامل است، هزینه نخواهیم کرد."

شهردار کرمان در نشست اردیبهشت امسال ضمن تاکید بر اینکه برای اجرای تقاطع غیرهمسطح شرف آباد(شهید حاج یونس زنگی‌آبادی) به یک تصمیم‌گیری چند معیاره نیاز است گفت که ساخت این تقاطع غیرهمسطح ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و با این رقم می‌شود کل ناوگان اتوبوسرانی کرمان را نوسازی کرد.

غیر از شهردار، بعضی اعضای شورای دوره ششم نیز بر ساخت تقاطع غیرهمسطح ایردهای فنی داشتند و وجود سه تقاطع غیرهمسطح به فاصله سه کیلومتر در طرح تفصیلی را دُرست نمی‌دانستند.

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

بعد از این ماجرا و پس از نشست علنی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی در اردیبهشت امسال، عملیات ساخت تقاطع غیر همسطح در سه راهی شرف آباد متوقف شد و شورا به شهرداری تاکید کرد که بررسی «فوری و دقیق» انجام دهد تا راه‌حل موقت پیشنهادی برای این سه راه پیدا کند و به این پرسش نیز پاسخ دهد که آیا مشکل این سه راه با اصلاح هندسی حل می‌شود یا خیر؟

شهرداری هم با وقفه ای چند ماهه در نهایت مهر امسال اعلام کرد اصلاح هندسی سه راهی شرف آباد به‌صورت همسطح در قالب تعریض مسیرها و کُندروها و باز کردن دو راستگرد اجرا خواهد شد. اما بعد از این موضوع در آبان امسال منصور ایرانمنش عضو شورا در صحن علنی شورا گفت : «پس از اینکه اجرای تقاطع غیرهمسطح در این سه‌راهی متوقف شد، قرار بود شهرداری طرح اصلاحی تهیه کند. این طرح، در شورای ترافیک تایید شده و بزودی اجرا می‌شود تا اصلاح هندسی به صورت موقت انجام شود. نیکویی معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار نیز گزارشی داد که براساس بررسی‌های صورت گرفته، هم مشاور طرح جامع ترافیک و هم شورای ترافیک تایید کردند که کار اساسی در سه‌راهی شرف‌آباد تقاطع غیرهمسطح است».

بعداز آنکه رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان تنها راه حل سه راهی شرف آباد را ایجاد تقاطع غیرهمسطح اعلام و شورای ترافیک هم این موضوع را تایید کرد، مساله‌ ای مهم در افکارعمومی شکل گرفت مبنی بر اینکه چگونه طرحی که ابتدا در تیر پارسال برای همین شکل اجرا، کلنگ زنی شد و بعد از کش و قوس های فراوان در اردیبهشت امسال متوقف شد در نهایت دوباره در آبان بهترین راهکار برای حل ترافیک پر چالش این سه راه، اجرای همان طرح یعنی تقاطع برشمرده شده است؟

مجموعه‌ای از این دغدغه‌های ذهنی افکار عمومی سبب شد تا نشست فوق‌العاده کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با موضوع بررسی سه‌راهی شرف‌آباد دوباره آذر امسال برگزار شود اما این نشست هم با بیان نظرهای مخالفان و موافقان این تقاطع در حالی به پایان رسید که بعضی اعضای شورای دوره ششم اعتقاد داشتند بعد از گذشت هفت ماه و متوقف شدن پروژه در اردیبهشت دوباره به سر جای اول بازگشته‌ایم.

در نهایت آذر امسال مقرر شد برای سه‌راهی شرف‌آباد سناریوهای بیشتری ارائه و مطالعات کامل شود تا اینکه ۱۹ دی امسال رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست علنی شورای شهر از اتمام مطالعات اجرای سه راهی شرف‌آباد تا ۴۵ روز خبر داد.

اتمام فاز یک مطالعات سه راهی شرف آباد

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

طی یکسال گذشته یکی از موضوعات پُرتکرار و مطرح در نشست‌های تخصصی کمیسیون عمران، شهرسازی شورای شهر کرمان بررسی ابعاد کامل و درنظر گرفتن روش‌های مختلف اجرای اصلاحات در سه راهی شرف آباد بود موضوعی که همه اعضای شورا را در آخرین نشست تخصصی این کمیسیون پیرامون وضعیت سه راهی شرف‌آباد در تاریخ ۲۰ آذر امسال به اتفاق به این نظر رساند که برای این سه‌راهی سناریوهای بیشتری ارائه و مطالعات کامل شود.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه فاز یک مطالعات سه راهی شرف‌آباد شامل برآورد هزینه اجرای این طرح، مدل‌سازی و طرح هندسی به صورت کلی نهایی شده است، تاکید کرد: فاز دوم مطالعات این سه راهی شامل جزییات اجرایی و مناقصه آن هنوز آماده نیست و بعد از اتمام فاز یک مطالعات این فاز نیز پیگیری خواهد شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

تاکید مشاوران بر اجرای تقاطع غیر همسطح

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داشتیم که طرح و مطالعات قبلی در مورد سه‌راهی شرف‌آباد مشکلی ندارد اما تعدادی از دوستان جدیدالورود به شورا تاکید داشتند که حتما این مطالعات کامل و بررسی مجدد شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه تاکنون چهار مشاور روی مطالعات سه راهی شرف‌آباد کار کرده‌اند، اظهارداشت: همه این مشاورها تاکنون به این اتفاق نظر رسیده‌اند که راه‌حل مشکلات ترافیکی سه‌راهی شرف‌آباد تقاطع غیرهمسطح است.

رفع ایرادها

از ابتدای طرح این موضوع که برای حل معضلات ترافیکی سه راهی شرف‌آباد باید تقاطع غیرهمسطح ساخت، عده‌ای حل نشدن مشکل ترافیک سه راهی شرف‌آباد با غیرهمسطح‌سازی، عقلانی نبودن وجود چندین تقاطع غیرهمسطح در فاصله خیلی کوتاه، امکان همسطح سازی به جای تقاطع غیر همسطح و کاهش سرعت تردد خودروها در رینگ بزرگراهی را از مشکلات اجرای تقاطع غیرهمسطح دانستند و همین ایرادها باعث شد اجرای این تقاطع که از تیر ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شده بود تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسد.

ایرانمنش با تاکید بر اینکه در مطالعات جدید سه راهی شرف آباد ایرادهای مطالعات قبلی برطرف شده است، تصریح کرد: در مطالعات جدید این سه راهی سناریوهای مختلف مد نظر قرار گرفته است.

ایرانمنش با تاکید بر اینکه در مطالعات جدید سه راهی شرف آباد ایرادهای مطالعات قبلی برطرف شده است، تصریح کرد: در مطالعات جدید این سه راهی سناریوهای مختلف مد نظر قرار گرفته است.

وجود چند تقاطع غیرهمسطح در فاصله کمی از هم مشکلی ندارد

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های میدانی و آمارگیری مشاوران مطالعات سه راهی شرف‌آباد مشخص شده که حداقل فاصله استاندارد در اجرای چند تقاطع غیرهمسطح در پیرامون سه راهی شرف‌آباد وجود دارد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان ادامه داد: طبق نظر مشاوران یکی از مولفه‌های مهم ظرفیت تردد خودروها در پل‌هاست و اگر بخواهیم آن ترافیک شرف‌آباد را بر روی پُل خورشید انتهای شهید رجایی بیندازند کشش ندارد بنابراین می‌گویند وجود چند تقاطع غیر همسطح در فاصله کمی از هم مشکلی ندارد.

هزینه‌های تعویق

یکی دیگر از ایرادهایی که بر اجرا نشدن تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌آباد مطرح است متوقف ماندن اجرای این تقاطع از تیر ۱۴۰۰ تاکنون است؛ توقفی که در پی نوسانات قیمت و مسائل اقتصادی موجود جامعه به طور قطع روز به روز بر هزینه اجرای این طرح افزوده است.

ایرانمنش در این باره افزود: قطعا با توجه به اینکه طبق مطالعات جدید قرار است سازه پُل به صورت بتنی یا فلزی اجرا شود احتمالا هزینه‌های این تعویق همپوشانی می‌شود.

همسطح‌سازی چاره کار نبود

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

تقاطع همسطح محل برخورد چند راه ارتباطی است که همه آنها ارتفاع یکسانی از سطح زمین دارند، انواع تقاطع‌های همسطح در شهرها شامل چهارراه‌ها و سه‌راه‌هاست.

وی بیان کرد: مشاوران سه راهی شرف آباد به یقین رسیدند که اگر به شکل همسطح‌سازی اقدامی در این سه راهی صورت گیرد موقت است و این راه‌حل مشکل ترافیک این سه راه را حل نمی‌کند.

رییس کمیسیون عمران شورا بیان کرد: مشاوران سه راهی شرف‌آباد به یقین رسیدند که اگر به شکل همسطح‌سازی اقدامی در این سه راهی صورت گیرد موقت است و این راه‌حل مشکل ترافیک این سه راه را حل نمی‌کند.

اجرای کامل تقاطع غیرهمسطح سه راهی شرف‌آباد تا۲ سال آینده

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه فاز دوم مطالعات سه‌راهی شرف‌آباد تا پایان سال تمام خواهد شد، ادامه داد: بعد از اتمام مطالعات، اجرای کامل پروژه تقاطع غیرهمسطح بر سه راهی شرف‌آباد نزدیک به ۲ سال طول خواهد کشید و تا پایان دوره ششم شورا این طرح به اتمام می‌رسد.

تقاطع‌های غیرهمسطح و کاهش سرعت تردد

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

کارشناسان معتقدند در رینگ بزرگراهی شهر کرمان نیاز داریم که سرعت بالا و حرکت روان باشد و با اجرای تقاطع غیرهمسطح بر سه راهی شرف‌آباد این امر دچار مشکل می‌شود.

ایرانمنش با اشاره به اینکه سرعت رینگ شهر ۷۰ کیلومتر است، تاکید کرد: اجرای تقاطع غیرهمسطح و پل‌ بر روی سه راهی شرف‌آباد در این سرعت تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

بار ترافیک شرف‌آباد بر روی خیابان جهاد

وی با اشاره به اینکه اگر تقاطع غیرهمسطح از شرف‌آباد به جهاد ایجاد شود ممکن است بار ترافیکی را بیشتر کند، تصریح کرد: بحث ترافیکی که شرف آباد به جهاد وارد می‌کند با اصلاح هندسی از سوی شهرداری حل خواهد شد.

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

اختلاف نظر بین ۲ دیدگاه در مورد سه راهی شرف‌آباد

طبق آنچه در این گزارش خواندیم، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان اعتقاد داشت که طرح و مطالعات قبلی در مورد سه‌راهی شرف‌آباد مشکلی ندارد و راه حل قطعی برای سه راهی شرف آباد ایجاد تقاطع غیرهمسطح و روگذر است اما تاکید بعضی از اعضای شورای شهر و شهردار بر تکمیل مطالعات و در نظر گرفتن روش‌های متعدد برای اصلاح و رفع مشکلات باعث شد که شورا از اردیبهشت امسال ساخت تقاطع غیر همسطح را در این سه راهی متوقف و طرح های متعدد را در نظر بگیرد.

آنطور که محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان می‌گوید در مورد سه راهی شرف‌آباد و اجرای تقاطع غیرهمسطح برروی آن یک عده معتقدند که کار کارشناسی بیش از این نیاز نیست انجام شود و عقبه کارشناسی این موضوع در سال‌های گذشته کفایت می‌کند و فقط باید این طرح اجرا شود اما عده‌ای دیگر نیز می‌گویند باید کار کارشناسی بیشتری بر روی سه راهی شرف‌آباد انجام شود تا دچار پروژه‌ای نشویم که هزینه بسیار زیادی دارد و در مقابل آورده‌ای برای شهر نداشته باشد.

این عضو شورا با اشاره به اینکه خودش نظر گروه دوم را تایید می کند اظهارداشت: معتقدیم باید تحقیقات برای سه راهی شرف آباد تکمیل شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان تاکید کرد: معتقدیم باید کار کارشناسی در مورد سه راهی شرف‌آباد کامل انجام شود و به هیچ وجه نمی‌خواهیم در چاله‌ای بیافتیم که مبتنی بر یکسری تحقیقات سطحی باشد؛ تحقیقات باید عمیق و دقیق و با پیش‌بینی ۲۵ سال آینده باشد.

مطالعات قبلی سه راهی شرف آباد کامل نبود

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان با اشاره به طرح قبلی که در مورد سه راهی شرف آباد به شورا ارائه شده بود افزود: این طرح ارائه شده به شورای شهر کرمان یک روگذر بود که در مطالعات آن آمار رفت و آمدها و مدل‌سازی‌ها در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات قبلی سه راهی شرف آباد کامل نبود ادامه داد: در مطالعات گذشته نمی‌توانستیم بگوییم ۱۲ سناریو برای این سه‌راهی پیش‌بینی شده و این سناریوها می‌تواند مشکل را حل کنند.

بابایی تاکید کرد: مطالعات گذشته برای اجرای کار بر روی سه راهی شرف‌آباد کفایت نمی‌کند و باید سناریوهای بیشتری پیش‌بینی و مطالعات کامل‌تر شود.

وی افزود: برای تکمیل مطالعات گذشته سه راهی شرف آباد باید انواع زیرگذرها، روگذرها، دور برگردان‌ها، مسیرهای جایگزین و روگذرهای متفاوت پیش بینی شود و از بین این موارد تصمیم‌گیری شود.

دچار پروژه‌ای مانند زیرگذر میدان آزادی نشویم

سه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمانسه‌راهی شرف‌آباد، آینه عبرت کرمان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌ای که در سه راهی شرف‌آباد می‌خواهد شود دغدغه جدی ما این است که دچار پروژه‌ای مانند زیر گذر میدان آزادی نشویم و به این صورت نباشد که بعد از هزینه و اجرا مشکلی از شهر را حل نکند.

مهم حل مشکلات است نه مسائل اقتصادی

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان بیان کرد: در مورد سه راهی شرف آباد اصلا بحث مشکلات اقتصادی را نداریم چون اگر راه حلی باشد که بتواند ترافیک شهر و تصادفات حادثه خیز را حل کند هزینه کردن در مورد آن منطقی خواهد بود.

وی ادامه داد: مساله اقتصاد و هزینه در سه راهی شرف‌آباد برای ما موضوعیت ندارد بلکه نظرمان این است که بهترین اتفاق در این سه راهی رقم بخورد.

بابایی اظهارداشت: طبق مطالعات گذشته و با طرح روگذری که در آن اشاره شده بود ترافیک شرف‌آباد به خیابان جهاد منتقل می شد ولی این مساله جدی ما نیست موضوع اصلی ما این است که تقاطعی در سه راهی شرف‌آباد ایجاد کنیم که مسیر رفت و آباد در بزرگراه حاشیه شهرمان را تسهیل کنیم.

مطالعات قبلی برای حل ترافیک نیست

وی با اشاره به اینکه طرح و مطالعات قبلی اصلا برای حل کردن مساله ترافیک و کمربندی شهر نیست اظهارداشت: تقاطع غیر هم سطحی که در مطالعات قبلی آورده شده بود صرفا برای وصل کردن شرف‌آباد به مرکز شهر کرمان است.

مطالعات جدید درحال تکمیل است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان خاطرنشان کرد: مطالعات مجدد برای سه‌راهی شرف‌آباد هنوز کامل نشده و اکنون دراین مرحله است که با اداره آب و فاضلاب صحبت شود که آیا امکان اجرای زیرگذر به عنوان یکی از پیشنهادها در مطالعات جدید این سه راهی مطرح شود یا خیر.

وی اشاره کرد: مطالعات جدید درحال تکمیل و هنوز هیچ مطالعه کاملی تا این لحظه به شورا ارائه نشده است.

بابایی تصریح کرد: اصلاح هندسی و ایجاد دوربرگردان به صورت همسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد نیز جزو راه حل های مطرح برای این سه راهی در مطالعات جدید خواهد بود.

وی ادامه داد: دور برگردانی که مورد نظر ماست و در مطالعات جدید مطرح می‌شود دارای هزینه است و باید از حاشیه بزرگراه به آن اضافه شود؛ تقریبا مشابه آن چیزی که روبه روی بلد الامین( انتهای خیابان مهدیه) اتفاق افتاده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان با تاکید بر اینکه دور برگردان مد نظر شورا که در مطالعات جدید مدنظر است دوربرگردانی بزرگ و دائمی است گفت: طی نشست اعضای شورا با پلیس راهور راهکار موقت برای حل ترافیک سه راهی شرف‌آباد، وجود چراغ قرمز است.

وی با تاکید براینکه کار کارشناسی بر روی سه راهی شرف اباد توسط ۲ گروه مشاور انجام می‌شود، تصریح کرد: با اتمام مطالعات جدید امیدواریم تا انتهای امسال یا سال ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری‌های جدید در مورد سه راهی شرف آباد صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha