۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85023832
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دغدغه مالی کشاورزان با کشت قراردادی مرتفع می شود

قزوین - ایرنا - معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی از تامین منابع مالی کشاورزان در طرح کشت قراردادی خبر داد و گفت: مشکل و دغدغه کشاورزان با کشت قراردادی مرتفع می شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا مهاجر روز چهارشنبه و در حاشیه مراسم افتتاح ۵۷ طرح کشاورزی استان قزوین در جمع خبرنگاران افزود: در کشت قراردادی که با دستور مستقیم وزیر جهاد از سال گذشته آغاز شده دنبال آن هستیم تا از سردرگمی کشاورزان برای تامین منابع مالی جلوگیری نموده و ضمن بیمه کشاورزان، کود مورد نیاز آنان را تامین کنیم.

به گفته وی، مساعدت های مالی و همه هزینه هایی که با اجرای این طرح در اختیار کشاورزان قرار می گیرد را در زمان برداشت از آنها دریافت خواهیم کرد.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امیدواریم این طرح در سال‌های آینده نیز به قوت خود باقی بماند تا موجب تحول در حوزه کشاورزی، به ویژه برای کشاورزان خرد که مفید واقع می شود، باشیم.

مهاجر تصریح کرد: در وضعیت کنونی تامین امنیت غذایی کشور در داخل یکی از مهمترین وظایف ماست و اگر این مساله محقق نشود در سایر عرصه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

وی اضافه نمود: برای تحقق این مهم باید نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه کشاورزی داشته باشیم و با بهره مندی از کشاورزی دانش بنیان در تامین مواد غذایی در داخل کشور پیشرو باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و کمتر از ۵ هکتار هستند، افزود: باید قوانین تازه‌ای برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی وضع کنیم، چرا که با خرد شدن این زمین ها علاوه بر افزایش هزینه های تولید و تامین کود و سم با مشکل جدی در این حوزه روبرو خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نگرانی های پیش آمده از طرح دولت برای عرضه کود در بورس، گفت: دولت طرحی را ارایه کرده بود که در سال آینده کود مورد نیاز کشاورزان از طریق بازار بورس تامین شود. اما این نگرانی وجود داشت که با اجرای آن محصولات کشاورزی با افزایش قیمت روبرو شود.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: با جلساتی که با مقام معظم رهبری داشتیم دغدغه کشاورزان خدمت ایشان مطرح شد و دستور دادند مجلس کمک کند تا روند توزیع کود به روال فعلی ادامه یابد.

وی یادآور شد: در اوایل انقلاب با جمعیت ۳۳ میلیونی بالغ بر ۲۶ تن محصولات کشاورزی تولید می کردیم که این رقم امروز با توجه به تلاش های صورت گرفته در حوزه کشاورزی و استفاده از روش های دانش بنیان به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

مهاجر ادامه داد: امیدواریم با اصلاح روش های کشاورزی، افزایش تولید و کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی کشور از مرز ۱۵۰ میلیون تن نیز عبور کند تا ضمن تامین امنیت غذایی، غذای سالم را تحویل جامعه دهیم.

وی تصریح کرد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی تلاش داریم تا ادوات مخصوص اراضی دیم، تغذیه اراضی دیم، نحوه مبارزه با آفات، روش های نوین کاشت، داشت و برداشت را در حوزه کشاورزی اجرایی کنیم.

وی در خصوص برنامه‌های ویژه جهاد کشاورزی برای احیای دشت قزوین، اظهار کرد: برای انجام این کار به دنبال بهره وری حداکثری آب و حفظ آب های زیرزمینی این حوزه هستیم تا با افزایش تولید و استفاده از روش های نوین و کاشت ارقام مقاوم، به کم آبی و آب شور این دشت پایان دهیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت کشاورزی استان قزوین، اظهار کرد: قزوین مهد علم و ادب است و نیروی انسانی ماهری دارد و با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی خوبی که در حوزه کشاورزی دارد می‌تواند الگویی مناسب و سازنده برای سایر استان ها باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha