"هایپاور"، تصویرسازی از یک قهرمان در فیلمی ضعیف+ فیلم

مشهد- ایرنا- کارشناسان سینما در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد معتقدند که فیلم "هایپاور" به کارگردانی "هادی محمدپور" و به تهیه کنندگی "اباذر جوکار" در تلاش برای نشاندن تصویری از یک قهرمان (شهید ستاری) است که نتوانسته به توفیق لازم در این خصوص دست پیدا کند.

به گزارش ایرنا، فیلم «هایپاور» از جمله فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر و همچنین بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد است که به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد. در این متن نگاهی به اطلاعات و حاشیه‌های این فیلم می‌اندازیم.

"هادی محمدپور" کارگردان فیلم "هایپاور" جزو فیلمسازان اول جشنواره فجر است. او که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کرده است در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک فیلم جنگی رفته و از رشادت‌های پدافند هوایی اصفهان در دوران هشت ساله دفاع مقدس صحبت کرده است.

داستان هایپاور درباره نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری است. هایپاور دومین فیلم با موضوع زندگی حرفه‌ای شهید منصور ستاری است و پیش از این فیلم "منصور" ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی‌ونهم حضور داشت نیز به زندگی و فعالیت‌های این شهید والامقام پرداخته بود.

"اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور" بازیگران این فیلم هستند.

"هایپاور"، تصویرسازی از یک قهرمان در فیلمی ضعیف+ فیلم

یکی از منتقدان سینما در نشست نقد و بررسی فیلم "هایپاور که بعد از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، گفت: "هایپاور" فیلم نیست بلکه یک تجربه ناموفق و آماتورگونه، ضعیف در فیلمنامه، کارگردانی و انتخاب بازیگر است.

محمد کلاته مولایی گفت: انسانهای بزرگی در زمان جنگ و در دوران های دیگر در ایران بوده اند که اگر نتوانیم برای آوردن این شخصیتها به سینما به درستی عمل کنیم، به شخصیت آنان نزد تماشاگر آسیب می زنیم و نخواهیم توانست از سینما برای نشان دادن درست جایگاه و ارزش آنان به تماشاگران موفق باشیم، که البته این در واقع مشکل آن آدم یا کار بزرگ او نیست بلکه مشکل فیلمسازی است که نتوانسته از طریق سینما او را به جامعه بشناساند.

وی بیان کرد: اگر سینمای هالیوود امثال شهید ستاری را داشتند، به نحوی از آنان فیلم می ساختند که به قهرمانی برای مردم تبدیل می شد تا به وی افتخار کنند، اما فیلمنامه "هایپاور" بسیار ضعیف است که نمی تواند شخصیت را به درستی بسازد، نمی تواند موقعیت را به درستی ایجاد کند و حتی دوربین بر روی شخصیت های فیلم حرکت مناسبی ندارد که باعث سردرد تماشاگر می شود.

این منتقد سینما گفت: فیلمنامه هایپاور نتوانسته چگونگی خلق "پدافند" را در ذهن شهید ستاری بپردازد، شکل گیری این ایده به نحوی است که ما در فیلم می بینیم، شهید ستاری با نگاه کردن به بازی "وسط تنها" بچه ها که انگار شهید دارد به فرزندش نگاه می کند، ایده خلق پدافند در ذهنش شکل می گیرد، فیلم از شکل گیری این موضوع در ذهن شهید ستاری عاجز است.

کلاته مولایی اظهار داشت: فیلمساز برای خلق پدافند در ذهن شهید ستاری باید کاربلد باشد که متاسفانه سازنده هایپاور نتوانسته کار بزرگ این شهید را به درستی نشان دهد، متاسفانه فیلم ها برای به تصویر کشیدن شخصیت های بزرگ بودجه می گیرند اما خروجی آنها ضعیف است.

"هایپاور"، تصویرسازی از یک قهرمان در فیلمی ضعیف+ فیلم

یک کارشناس و پژوهشگر سینما و رسانه نیز در این نشست نقد و بررسی درباره فیلم هایپاور گفت: پیش از این فیلم خوش ساخت "منصور" درباره شهید ستاری ساخته شده و به خوبی صلابت یک فرمانده ارتش را نشان داده بود، چه لزومی به ساختن هایپاور بود؟ انگار برخی نهادها بودجه سرگردانی دارند که می خواهند به فردی بدهند که فیلمی ساخته شود.

علیرضا ظفر افزود: انتخاب بازیگر شهید ستاری در فیلم هایپاور به هیچ وجه مناسب نبود، در این فیلم شهید ستاری، فردی فربه است در حالی که این گونه نبوده است، از سوی دیگر در فیلم شهید ستاری فردی منفعل نشان داده می شود و از سخفیت ترین الگو (بازی وسط تنها) برای خلق ساخت پدافند در ذهن شهید ستاری بهره گرفته است، در حالی که بازی "وسط تنها" هیچ ربطی به پدافند ندارد.

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که در فیلم هایپاور مطرح می شود، این است که به شخصیت های بزرگی چون شهید صیاد شیرازی و شهید بابایی در کنار شهید ستاری در این فیلم به خوبی پرداخته نشده بود و ذهنیت تماشاگران را نسبت به این دو شهید بزرگوار خراب می کرد.

به گزارش ایرنا، سخنان عوامل فیلم هایپاور از سری فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد را می توانید در لینکهای زیر بخوانید:

فرزاد حسنی: سالها بود منتظر بازی در فیلم دفاع مقدسی بودم+فیلم

موضوعی درخشان در ساختاری بسیار ضعیف

تهیه‌کننده «های پاور»: مردم توقع دارند پیشکسوتان، صنعت سینما را تعطیل نکنند

فرزاد حسنی: امیدوارم بازی در «هایپاور» باقیات صالحات من شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha