برف از بام تا بازار تهران/ پایتخت در چهارمین برف زمستانی

تهران - ایرنا - پایتخت برای چهارمین مرتبه در سال جاری امروز ۲۳ بهمن میزبان بارش سنگین برف بود که بار دیگر معضلاتی را برای شهروندان در زندگی روزمره ایجاد کرد و ترافیک، معطلی مسافران برای تاکسی و اتوبوس تا رهاسازی پیاده‌روها از جمله مشکلات اولیه برف در پایتخت است.

گروه جامعه ایرنا - پس از بارش برف در اواخر دی گذشته، امروز 23 بهمن، دومین ماه زمستان، تهران با سومین بارش برف زمستانه روبرو شد. چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته بارش برف برای بام نشینان تهران مشکلاتی از جمله ترافیک شدید ایجاد کرد که معطلی شهروندان در برخی مناطق به ۶ تا هفت ساعت و ترافیک به ده‌ها کیلومتر رسید.

این اتفاق، اعتراض‌ها و انتقادهای شدیدی از سوی شهروندان و حتی مدیران شهری و به خصوص نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران به سمت حوزه خدمات شهری شهرداری تهران روانه کرد و امروز نیز در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، صحن علنی به توپخانه انتقاد شورا به حوزه خدمات شهری تبدیل شد. برف‌روبی نامناسب یا مدیریت نادرست، شهروندان پایتخت را برای ساع‌ ها زیر بارش سنگین برف نگه داشت.

امروز یکشنبه نیز بار دیگر تهران از ساعات ابتدایی روز با بارش سنگین برف مواجه شد که برخلاف برف هفته گذشته، همه نواحی شهر از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مناطق را درگیر کرد. طبق پیش بینی هواشناسی، تهران در ساعات بعد از ظهر و امشب با ۲ موج سنگین برف مواجه می‌شود که تا بامداد فردا ادامه دارد.

طبق گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، اکنون ترافیک در اغلب مناطق شهر پرحجم است که رفته رفته با تشدید بارش و نزدیک شدن به ساعات پایانی کار ادارات و نهادها همچنین مدارس، سنگینی بار ترافیک در حال افزایش است.

برف از بام تا بازار تهران/ پایتخت در چهارمین برف زمستانی
پارک شهر-یکشنبه ۲۳ بهمن ماه

برف در خیابان‌ها از بازار تا بام تهران

در بارش برف هفته گذشته، نوک پیکان منتقدان به برف روبی نادرست و ترافیک سنگین خیابان‌ها نشانه رفت و طبق مشاهده خبرنگار ایرنا از مناطقی همچون شوش، پانزده خرداد، میدان جهاد، بزرگراه شهید همت، بلوار میرداماد، بزرگراه صدر، محله قلهک و تجریش، ترافیک خودرویی پرحجم و اما روان است البته در بلوار میرداماد شاهد ترافیک سنگین موقتی هستیم و در مناطق قلهک و تجریش به دلیل بارش سنگین‌تر برف و تاخیر در برف روبی، در برخی معابر خودروها با لغزندگی مواجه هستند که این مسئله رفته رفته در حال افزایش است.

برف از بام تا بازار تهران/ پایتخت در چهارمین برف زمستانی
ترافیک در خیابان میرداماد- یکشنبه ۲۳ بهمن

شرایط ترافیکی در بازار نیز همانند روزهای گذشته پرحجم است که پیش بینی می شود تعطیلی مدارس در محلات مرکزی شهر به این حجم ترافیکی اضافه کند.

برف و رهاسازی پیاده‌روها

با وجود اینکه مشاهده خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد از لحاظ ترافیکی پایتخت (البته مناطقی که ذکر شد) فعلاً با مشکلی مواجه نیست اما در برخی بخش‌های دیگر گویا با رهاسازی مواجه هستیم؛ اما در معابر مرکزی شهر و برخی تقاطع‌های نواحی بالاتر شهر نیز شن‌ریزی شده است. با این حال، طبق بررسی میدانی، تقریباً اغلب پیاده‌روها به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای شامل منطقه یک تا هشت و ۲۲ پیاده‌رو با انبوهی از برف مواجه هستند و نیروی خدماتی برای پاکسازی این معابر عمومی دیده نمی‌شود. بسیاری از شهروندان به خصوص افراد با سنین بالا و کودکان و نوجوانان به سختی در حال تردد در پیاده رو ها هستند و اظهارات پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بر کمبود نیروهای خدمات شهری در پاکسازی پیاده‌روها حکایت دارد.

یکی از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در محله تجریش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر برف روبی مناسب و منظم خیابان از ساعات اولیه امروز گفت: متاسفانه در بخش پیاده روها با مشکلاتی مواجه هستیم و به نظر می‌رسد نیروی کافی در این بخش وجود ندارد.

وی افزود: بارش برف در حال سنگین شدن است و در صورت تاخیر در رسیدگی، ممکن است برای برخی از شهروندان حادثه آفرین باشد.

همچنین حضور پاکبان‌ها در بسیاری از مناطق بسیار نامحسوس مشاهده شد که همین مسئله انتقاد برخی شهروندان را به همراه داشت. یک تعمیرکار در منطقه قلهک به خبرنگار ایرنا گفت: از صبح چند مرتبه خودمان پیاده رو و حتی خیابان را برف‌روبی کردیم و هیچ خبری از پاکبانان شهرداری نیست.

همانطور که از تصاویر بالا پیداست، به نظر می‌رسد بیشتر تمرکز خدمات شهری و مدیریت بر خیابان‌ها بوده و در عمل پیاده‌روهای شهر فراموش شده که نیازمند رسیدگی سریع است.

فقدان استاندارد در پیاده‌رو سازی

مشکلات عابران پایتخت به وجود برف در پیاده‌راه‌ها خلاصه نمی‌شود. تعداد محسوسی از پیاده‌روها به خصوص در کوچه‌های فرعی کاملا غیر استاندارد بوده و حتی برای تردد در روزهای عادی نیز خطرناک است. برای مثال پیاده رو چندین خیابان فرعی در میرداماد از کاشی ساخته شده که کاملاً لیز هستند و اغلب عابران در نخستین گام بر زمین افتاده یا حداقل تعادل خود را از دست می‌دهند.

پل‌های عابر پیاده نیز با وجود شن‌پاشی بر روی پلکان با برف بسیاری پوشیده شده بود و تقریباً هیچکدام برف روبی نشده بود.

برف از بام تا بازار تهران/ پایتخت در چهارمین برف زمستانی

کمبود وسایل حمل و نقل عمومی تا نرخ‌های عجیب

طبق مشاهده‌ها و اظهارات شهروندان از صبح امروز بسیاری از شهروندان با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص تاکسی‌ها مواجه شدند. طبق اظهار یکی از شهروندان با وجود اینکه اتوبوس‌ها همانند روزهای گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما به شدت با کمبود تاکسی‌ها مواجه هستیم. علاوه بر این، تعدادی از شهروندان از بالابردن نرخ توسط برخی تاکسی‌ها و اقدام برخی به فعالیت دربستی اعتراض داشتند.

با این حال به نظر می رسد با وجود آرامش نسبی در سطح شهر، رفته رفته با نزدیک شدن به ساعاتی پایانی روز و تاریکی هوا، شهروندان در پایتخت با مشکلاتی از قبیل ترافیک سنگین مواجه شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha