سند الگوی کشت استان اردبیل رونمایی شد

اردبیل - ایرنا -سند الگوی کشت استان اردبیل در مراسمی با حضور استاندار اردبیل، معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین استانی در استانداری اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حامد عاملی در آیین رونمایی از الگوی کشت استان اردبیل اظهار کرد: الگوی کشت تنها بخشی از نقشه کلی مد نظر برای افزایش تولید و تامین امنیت غذایی است و باید الزامات مورد نظر نیز برای تحقق امر مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به چگونگی استفاده از ظرفیت‌های آب و خاک در گذشته و ضرورت توجه به تدوین نقشه کلی و گنجاندن این موضوع در برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع و رشد ادامه‌دار هزینه‌ها نسبت به درآمدها خلق منابع درآمدی و تزریق به پروژه‌های تولید محور کشاورزی حائز اهمیت است.

استاندار اردبیل افزود: اگر می‌خواهیم برنامه‌های تدوین شده برای توسعه در هر زمینه‌ای پیش برود ، باید با اصلاح مدل‌های حکمرانی و مدیریتی در برخی حوزه ها، دخل و خرج و درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

عاملی با اشاره به مصرف ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی،تغییر نگرش و استفاده از شیوه‌های نوین را در صرفه جویی در مصارف و افزایش توامان بهره‌وری ضروری دانست.

مقام عالی دولت در استان اردبیل اصلاح نظام بهره برداری کشاورزی در استان را از جمله شرط‌های افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی در افق دوساله استان بر شمرد و اظهار کرد: اجرای پایاب خداآفرین یکی از ظرفیت‌های مهم کشاورزی استان بوده که برای تکمیل نیازمند ۵۰هزار میلیارد ریال منابع مالی است.

استاندار اردبیل ادامه داد: با بهره برداری از این پایاب، بیش از یک میلیون تن به محصولات کشاورزی استان افزوده می شود و از آنجا که با اعتبارات دولتی نمی توان این پروژه را در کمترین زمان تکمیل کرد، لازم است از حوزه‌ها و منابع دیگر نسبت به تامین آن اقدام کرد.

وی گفت: احیای ظرفیت‌های بخش کشاورزی در حوزه باغات، کشت‌های گلخانه ای و پایاب سدها و سدهای معیشتی نیز از جمله بخش‌های تاثیرگذار در زمینه افزایش تولید و نیل به اهداف الگوی کشت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

عاملی توجه به نیازمندی‌های لازم برای ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی از جمله بازاریابی، استفاده از ظرفیت کشت و صنعت‌ها و تولید محصولات استراتژیک را ضروری دانست و افزود: هر چه در تولید محصولات استراتژیک موفق باشیم در راستای استقلال کشور و تبدیل به قطب مهم کشاورزی گام برداشته ایم.

۶۵ درصد کشت در استان اردبیل دیم است

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیتهای خاک زرخیز استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۶۵ درصد از کشت‌ها دیمی و تنها ۳۵ درصدد از کشت‌ها آبی است و این در حالی است که میانگین کشت دیم در کشور ۵۲ و آبی ۴۸ است.

وی با بیان اینکه برای نیل به بهره وری باید در تولید دیم‌زارها جهش ایجاد شود، افزود: دانش و فناوری و آموزش و ترویج از جمله ملزومات نیل به بهره وری است و با انقلاب بهره وری در کشاورزی به امنیت غذایی دست می‌یابیم.

خیام نکویی اظهار کرد: استان اردبیل هم اکنون سه درصد کل تولید کشور را انجام می‌دهد و پیش بینی می‌شود با اجرای مناسب الگوی کشت تا پایان سال ۱۴۰۶ حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ تن به تولیدات کشاورزی این استان افزوده شود.

 همچنین در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزایش مشوق‌های حمایتی، ایجاد خط ویژه پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، کاهش هزینه اخذ آب بها از کشاورزان مجری طرح الگوی کشت، کاهش تعرفه بیمه را از راهکارهای اجرای بهتر الگوی کشت در استان عنوان کرد.

نادر تقی زاده یادآورشد: در پاره از موارد از جمله کشت سیر، برنج، محصولات بذری، چغندرقند و ... نیاز به اصلاحات در الگوی کشت ارسال شده از تهران است.

در این جلسه سند الگوی کشت استان اردبیل رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha