۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85028407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همکاری دانشگاه کاشان با دانشگاه های خارجی طی یکسال اخیر ارتقا یافت

کاشان-ایرنا-رییس دانشگاه کاشان گفت:در هشت سال گذشته همکاری دانشگاه کاشان با دانشگاه های خارجی کم رنگ شده بود که طی یکسال اخیر این تعاملات در حوزه تبادل استاد و دانشجو ارتقا یافته است.

دکتر عباس کتابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه کاشان با ۳۰ دانشگاه خارجی از جمله عراق،عمان،ایتالیا،اسپانیا،جمهوری چک،آلمان و چین تعاملات علمی دارد و بخشی از این همکاری ها در قالب برنامه تبادل استاد و دانشجو است،این تعاملات از سال ۱۳۸۶ در این دانشگاه آغاز شد اما در هشت سال گذشته کاهش محسوسی یافت اما طی یکسال گذشته این تعاملات در قالب فرصت مطالعاتی و برنامه های مبادله استادان ما با دانشگاه های اروپایی و چین تقویت شد.

دانشگاه کاشان در دیپلماسی خارجی فعال است

وی اظهار کرد: در سال جاری یک سوم مقالات تولیدی در دانشگاه کاشان مشترک با دانشگاه ها و استادان خارج کشور و دانشگاه های معتبر دنیاست و با وجود تحریم که آمریکا علیه کشور ایجاد کرده،در بحث دیپلماسی اساتید فعال هستیم.

رییس دانشگاه کاشان بیان کرد: در سال جاری سفیران  کشورهای  برزیل و عراق از دانشگاه و پارک علم و فناوری کاشان با هدف توسعه تعاملات عملی بین دانشگاهی بازدید کردند و ۲۵۰ دانشجوی عراقی در این دانشگاه از مهر ماه سال جاری در مقاطع تحصلی ارشد و دکتری پذیرش کرده ایم.

کتابی گفت:این دانشجویان در رشته های علوم انسانی،فنی و مهندسی و علوم پایه در حال تحصیل هستند،تقاضا برای تحصیل در دانشگاه کاشان بیشتر بود و همین الان ۶۰۰ دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند اما به دلیل محدودیت های خوابگاهی امکان پذیرش بیش از ۲۵۰ نفر دانشجوی خارجی را نداشتیم.

وی افزود: در دولت قبل کشور عراق دانشگاه کاشان را در لیست دانشگاه های غیرمعتبر قرار داده بود اما طی یکسال جاری این مشکل رفع شد و به دنبال این هستیم که از دیگر کشورهای همسایه هم در سال های آینده دانشجو جذب کنیم.

بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه کاشان تحصیل می کنند

وی اظهار کرد:در حال حاضر ۲۵۰ دانشجو از کشور عراق و ۲۵۰ دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه کاشان تحصیل می کنند و تعدادی دانشجو هم از کشور یمن در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

رییس دانشگاه کاشان گفت: این دانشگاه با دانشگاه های معتبر ایتالیا،جمهوری چک،آلمان،دانمارک،چین و غیره تفاهم نامه همکاری برای تبادل استاد و دانشجو دارد.

کتابی گفت:طبق مفاد این تفاهمنامه ها مدت حضور استادان و دانشجویان چند هفته و تا یک ماه است تا از امکانات دانشگاه مقصد برای تکمیل پروژه‌های مطالعاتی خود برخوردار شوند.

وی افزود: در قرارداد منعقده بین دانشگاه کاشان با دانشگاه های خارجی چندین بند وجود دارد که یکی از این بندها مربوط به نحوه اسکان و مخارج استاد و دانشجو در دانشگاه میزبان است و بر اساس آن دانشگاه پذیرنده باید تمام هزینه‌ها و مخارج استادان و دانشجویان مهمان را تامین کند.

رییس دانشگاه کاشان گفت:با تقویت همکاریها بین دانشگاه کاشان و دیگر دانشگاه های معتبر خارجی، دانشجویان و استادان می توانند در صورت وجود کمبودهایی در مسیر انجام طرح و پروژه های علمی و تحقیقاتی خود از دانشگاه طرف قرارداد برای تکمیل پروژه خود استفاده کرده و با شانس حضور در یک دانشگاه خارجی از ایده‌های علمی دیگر نقاط دنیا استفاده و آن را برای توسعه علمی دانشگاه خود به کار گیرند.

طبق رتبه بندی تایمز دانشگاه کاشان رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرد

وی اظهار کرد: به دنبال برگزاری دوره های مشترک در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری با دانشگاه های یادشده هستیم،بر اساس اعلام رتبه بندی تایمز دانشگاه کاشان در سال جاری رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده است.

سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد. این همکاری تا سال ۲۰۱۰ تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال ۲۰۱۰ تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد.

رییس دانشگاه کاشان گفت: در نظام رتبه بندی ISC که مربوط به رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام بوده و مرکز آن در شیراز است،رتبه دانشگاه کاشان در این نظام از لحاظ شاخص کیفیت پژوهش که تعداد مقاله به ازای هر عضو هیات علمی است در بین همه دانشگاه های جامع کشور رتبه نخست را کسب کرد و این نشانه کیفیت و بهره وری بالای این دانشگاه است.

۶ استاد دانشگاه کاشان از یک درصد بهترین دانشمندان جهان هستند

کتابی گفت: ۲۸ نفر از اساتید دانشگاه کاشان از ۲ درصد پژوهشگران برتر پراستناد بر اساس اعلام دانشگاه استندفورد هستند و ۶ استاد ما از یک درصد بهترین دانشمندان جهان هستند.

وی افزود: استادان زیادی در داشگاه های معتبر دنیا علاقمند انجام کار پژوهشی با استادان دانشگاه کاشان هستند و امروز اجرای کار مشترک بین دانشگاهی مرسوم است و زمینه توسعه و هم افزایی علمی را فراهم می کند چون دانشگاه های فضای ارتباط علمی را ایجاد می کنند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد و در ۱۵ سال اخیر بالاترین رشد تولید علم مربوط به ایران است و دانشگاه های ایرانی در جهان در شناخته شده هستند.

جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه کاشان در دستور کار قرار دارد

رییس دانشگاه کاشان گفت:۴۰ استاد ما از دانشگاه های خارج کشور دانش آموخته شده اند و در حال حاضر برنامه جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دانشگاه قرار گرفته و باید تعاملات علمی توسعه یابد.

کتابی گفت: در بحث تولید علم در منطقه غرب آسیا رتبه نخست را داریم و ترکیه و عربستان با مار رقابت دارند و ترکیه به شدت به دنبال جذب دانشجوی خارجی است.

وی افزود:حضور دانشجوی خارجی علاوه بر توسعه علمی موجب تقویت صنعت گردشگری و معرفی بهتر فرهنگ کشور در سطح بین المللی را فراهم می کند،امروز کشورهایی که در حوزه های فرهنگی و گردشگری ظرفیت دارند به دنبال جذب دانشجوی بین المللی هستند.

وی اظهار کرد: همانطور که دولت برای حمایت صنعت گردشگری از ساخت هتل و اقامت گاه های بوم گردی حمایت کرد در حوزه جذب دانشجوی بین الملل هم باید زیرساخت خوابگاه های دانشجویی برای جذب دانشجوی بین الملل ایجاد شود.

دانشگاه کاشان در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در حال حاضر با ۳۱۳ عضو هیات علمی،۹هزارو ۵۰۰ دانشجو و ۲۵۰ کد رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha