سفر آیت الله رئیسی به چین؛ راهبردی و اقتصادی/ نگاه نگران آمریکا به مذکرات در پکن

تهران - ایرنا- تحلیلگر عرب مسائل بین المللی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین را "راهبردی، سیاسی و اقتصادی" و در راستای اجرایی شدن برنامه مشارکت جامع راهبردی دو کشور توصیف کرد و گفت که آمریکا با نگرانی به این سفر چشم دوخته و ارتقای روابط تهران و پکن را مغایر با سیاست های خود می داند.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز به وقت تهران در صدر یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به دعوت رسمی «شی جینپینگ» همتای چینی خود وارد پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با دکتر رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

«نور علی» نویسنده و تحلیلگر عرب در گزارشی در روزنامه رای الیوم سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پکن را "راهبردی، سیاسی و اقتصادی" توصیف کرد و نوشت: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین راهبردی، سیاسی و اقتصادی است و در جریان آن برنامه مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این سفر را در راستای تضعیف سلطه گری آمریکا در منطقه می داند.

این تحلیلگر جهان عرب با اشاره به نگرانی آمریکا از تقویت روابط ایران و چین برای مقابله با سلطه گری آمریکا در جهان نوشت: آمریکا سفر رئیس جمهوری ایران به چین را تهدیدی برای سیاست های خود می داند.

به گفته این تحلیلگر، سفر آیت الله رئیسی به چین مهمترین گام در مسیر نزدیکی روابط بین پکن و تهران است چرا که شاهد اجرایی شدن برنامه مشارکت جامع راهبردی خواهد شد.

این گزارش با اشاره به اینکه وزیران خارجه ایران و چین در ۲۷ ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی سند برنامه مشارکت جامع راهبردی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار را امضا کردند، افزود: این برنامه شامل همکاری های اقتصادی و فرهنگی دوجانبه است و براساس آن، ایران وارد طرح یک کمربند - یک جاده می شود.

به نوشته این تحلیگر عرب، برنامه مشارکت جامع راهبردی ناخرسندی آمریکا را به همراه داشته است و واشنگتن با نگرانی به ارتقای سطح همکاری بین تهران و پکن نگاه می کند و آن را چالشی برای سیاست های خود در خاورمیانه می بینید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha