۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 85030630
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصوبه جنجالی شورای شهر زنجان در حمایت از یک تیم ورزشی

زنجان – ایرنا – شورای شهر زنجان در جلسه اخیر خود حمایت ۲۰ میلیارد ریالی از یک تیم ورزشی استان را مصوب کرد که واکنش‌ها و حواشی زیادی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند سالی است که در لیگ های برتر ورزشی کشور از استان زنجان نامی شنیده نمی شود و به عبارت دیگر چراغ تیم های این استان در لیگ های برتر خاموش است.

در واکاوی چرایی این موضوع دلایل مختلفی ذکر می شود که مهترین آنها فقدان حامیان مالی، حمایت نکردن مسوولان و صنایع، انگیزه نداشتن ورزشکاران و حاشیه سازی و مشکلات جانبی است.

این درحالی است که استان زنجان از نظر استعدادها و ظرفیت های ورزشی از استان های همسایه و هم رده خود نه تنها چیزی کمتر ندارد بلکه می تواند در صورت حمایت های لازم و قانونی در سطح کشور خوش بدرخشد.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع بررسی آن را در دستور کار قرار داد.

ماجرا از آنجا شروع شد که شورای شهر زنجان در هفتادمین جلسه خود، حمایت ۲ میلیارد تومانی از یک تیم فوتسالی به نام اسپیناس را تأیید و لایحه را جهت تایید نهایی به کمیته تطبیق شهرستان ارسال کرد.

این مصوبه درحالی انجام شد که پس از طرح این لایحه ۲ عضو شورا به نشانه اعتراض یا همراهی نکردن با موضوع، جلسه را ترک کردند.

این طرح بالاخره با چهار رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید؛ مخالفان معتقد بودند باشگاه مطرح شده شخصی است و می توان به جای حمایت از آن برای ساخت یک ورزشگاه در منطقه محروم شهر اقدام کرد که موجب توسعه ورزش همگانی می شود و موافقان نیز معتقد بودند باید از ورزش در هر ابعاد و رشته‌ای حمایت کرد و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی را در دستور کار قرار داد.

به هرحال این طرح مورد تصویب قرار گرفت ولی بعد از انتشار خبر آن، جنجالی در سطح شهر به پا شد و موجی از مخالفت و موافقت در واکنش به آن به راه افتاد.

برخی اعلام کردند شهرداری بدهکار است و به جای این بذل و بخشش ها بهتر است حق و حقوق کارگران را پرداخت کند و برخی نیز این استان را با استان های دیگر مقایسه کردند و گفتند رقم تخصیص داده شده برای تیمداری در سطح کشور عددی نیست و باید بیشتر از این رقم ها به این باشگاه های ورزشی تخصیص داده شود.

زنجان چه چیزی کمتر از استان های همسایه و همرده خود دارد؟

یکی از ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه سالهاست که استان زنجان در لیگ های برتر کشوری در رشته های مختلف ورزشی حضور ندارد و همین امر موجب شده بسیاری گمان کنند این استان از نظر استعدادهای ورزشی ضعیف است.استان همجوار ما قزوین در لیگ دسته اول فوتبال کشور تیم شمس آذر و در لیگ برتر فوتسال تیم کراپ الوند را دارد.

محمد سعیدی گفت: بارها با خود می پرسیم که چرا نباید این استان در رشته های مهم ورزشی از قبیل فوتبال، فوتسال و والیبال در لیگ های کشوری نماینده فعال و شایسته‌ای داشته باشد؟

وی اضافه کرد: این درحالی است که استان همجوار ما قزوین در لیگ دسته اول فوتبال کشور تیم شمس آذر و در لیگ برتر فوتسال تیم کراپ الوند را دارد که اتفاقا هر دو هم با حمایت های مالی بخش خصوصی و حمایت مسوولان وارد گود رقابت ها شده و خوش درخشیده اند.

مصوبه جنجالی شورای شهر زنجان در حمایت از یک تیم ورزشی

این ورزشکار زنجانی گفت: متاسفانه ورزش در استان ما دچار برخی تنگ نظری ها شده و حمایت از ورزشکاران و تیم های ورزشی در حوزه قهرمانی جای خود را به حوزه همگانی داده است.

حمایت از تیم های لیگ برتری موجب ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی می شود

رئیس شورای شهر زنجان معتقد است: باید از تیم های ورزشی در بعد قهرمانی و حرفه‌ای آن حمایت کرد آنچنانکه از سایر طرح های فرهنگی و اجتماعی حمایت می شود.

مجید ناصحی مقدم درباره حمایت از تیم اسپیناس، گفت: ما تیم فوتسال دیگری به جز این تیم در لیگ های برتر کشوری نداریم و می توان با حمایت از آن در سطح جامعه شادابی و نشاط اجتماعی ایجاد کرد.

ناصحی مقدم گفت: باید عاقلانه تصمیم بگیریم و احساسی به مسائل نگاه نکنیم چون بسیاری از استان ها در لیگ های برتر تیمداری می کنند و حمایت های مالی لازم را از نمایندگان ورزش خود در سطح کشور دارند.ذهنیت منفی در شورا و شهرداری برای حمایت از ورزش قهرمانی شکل گرفته است که تلاش می کنیم این تابوها را بشکنیم.

وی افزود: این تیم می‌تواند هزاران تماشاچی جوان را به سالن های ورزشی جذب کند بنابراین باید از این تیم حمایت کنیم و از این مسیر منحرف نشویم.

رئیس شورای شهر زنجان گفت: با توجه به تجربه تلخ سالهای گذشته استان در حمایت از تیم های ورزشی هم اینک ذهنیت منفی در شورا و شهرداری برای حمایت از ورزش قهرمانی شکل گرفته است که ما تلاش می کنیم به سراغ تیمداری نرویم اما باید این تابوها را نیز بشکنیم.

مصوبه جنجالی شورای شهر زنجان در حمایت از یک تیم ورزشی

وی گفت: امروزه جوانان و نوجوانان به این رشته های ورزشی تمایل و گرایش زیادی دارند و حمایت از این تیم ها هیجان و نشاط اجتماعی ایجاد می کند بنابراین اگر تیم دیگری با همین سطح به شورا بیاید، از آن نیز حمایت خواهیم کرد.

هرچه داشتم برای فوتسال زنجان فروختم

سرمربی تیم اسپیناس زنجان دل خونی از وعده ها و قول های داده شده و عمل نشده دارد و می گوید: اینقدر از خانواده ورزش ناراحت هستم که قابل گفتن نیست، نزدیک چهار سال است برای این تیم زحمت می کشم، جوانی ۳۴ ساله هستم که هرچه داشتم حتی طلای همسرم و ماشین زیر پایم را برای این تیم فروختم و با نام استان زنجان به مسابقات لیگ دسته اول فوتسال کشور وارد شدم.

مسعود حمیدی گفت: فوتسال پرطرفدارترین رشته ورزشی استان است و چون در این استان فوتبال نداریم و سابقه فعالیت ما هم زیاد است پرتماشاگرترین تیم فوتسال کشور هستیم و شایسته است حمایت بیشتری از ما صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در این استان به خاطر آب و هوای کوهستانی و سرد فقط یک ماه می توان در چمن فوتبال بازی کرد به همین دلیل فوتسال استان پیشرفت کرده است ولی در سالهای فعالیت ما هیچکس حمایتی از ما نداشت.سرمربی تیم اسپیناس زنجان: هرچه داشتم حتی طلای همسرم و ماشین زیر پایم را برای این تیم در لیگ دسته اول فوتسال کشور فروختم.

این مسوول ورزشی گفت: تاکنون در لیگ دسته اول فوتسال کشور حدود ۶ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و از شورا درخواست حمایت داشتیم که برخی گفتند یک میلیارد تومان برای آنها کافی است درحالیکه یک قرارداد بازیکن ما ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود:ما در مقایسه با تیم های لیگ دسته اول فوتسال کشور در لباس پوشیدن و مسافرت های خود عقب هستیم و به بچه های یتیم می مانیم که کسی هزینه های ما را قبول نمی کند.

سرمربی تیم فوتسال اسپیناس زنجان گفت: یک اعزام تیم به کرمان برای مسابقات ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و همین رقم برای خیلی ها بسیار زیاد به نظر می رسد درحالیکه شهرداری های دیگر مثلا ساری در سال ۹۸ برای تیمشان ۱۸ میلیارد تومان کمک کرد.

حمیدی گفت: تا الان یک ریال از این تیم برای من نمانده است و همه هزینه ها را از جیب صرف کرده ام و اگر این شهردار، شورای شهر و استاندار نبودند باز هم حمایتی از ما نمی شد.

مصوبه جنجالی شورای شهر زنجان در حمایت از یک تیم ورزشی

وی اضافه کرد: ما هم قبول داریم که وظیفه شورا و شهرداری نیست که از ما حمایت کنند ولی وقتی صنعتگران استان برای خود مسوولیت اجتماعی در این زمینه قایل نیستند چه می توانیم بکنیم؟ برای همین ۲ میلیارد تومان هم که قرار شده شورا به ما پرداخت کند عالم و آدم بر سر ما ریخته اند.

حمیدی گفت: با وجود اینکه تا به الان یک ریال دریافتی نداشته ایم ولی با غول های صنعت و نفت کشور مسابقه داده ایم و اگر از ما حمایت کنند برای اولین بار در تاریخ ورزش استان به لیگ برتر صعود می کنیم.

وی اضافه کرد: ما تنها رشته و تیم فعال استان در لیگ کشوری هستیم و اگر از ادامه کار منصرف شویم دیگر استان زنجان هیچ تیمی در لیگ های برتر ندارد.

سرمربی تیم فوتسال اسپیناس زنجان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل این تیم، خاطرنشان کرد: از ۳۰ نفر اعضای جوان تیم که شامل مربی و بازیکن می شوند ۹ نفر غیر بومی و بقیه بومی هستند که این موضوع اهمیت حمایت از این تیم تقریبا بومی را می رساند.

این مسوول ورزشی افزود: در استفاده از سالن ورزشی با مشکلاتی مواجه هستیم و نگاه شخصی به تیم می شود و تیم را برای شهر زنجان نمی دانند و برای تمرینات ورزشی در سالن اجاره بها تقاضا می کنند که امیدواریم این مشکلات با حمایت مسوولان حل شود.

تیم‌های لیگ برتری استان باید حمایت شود

استاندار زنجان نیز در این باره معتقد است: باید از تیم های لیگ برتری استان حمایت کرد هرچند که این حمایت نباید منحصر به تیمی خاص باشد.استاندار: هر تیم استان که در لیگ های کشوری حضور دارد باید حمایت شود.

محسن افشارچی درباره مصوبه شورای شهر برای حمایت از این تیم ورزشی، گفت: این تیم یا هر تیم دیگری که باعث شود ورزش استان در مسابقات کشوری شرکت کند، باید حمایت شود و اصراری بر تیم خاصی نیست.

وی گفت: شورای شهر هم با توجه به بودجه خود می تواند برای حمایت از تیم های ورزشی بررسی و تصمیم گیری کند و در صورت صلاحدید حمایت لازم را از تیم های والیبال، بسکتبال و فوتسال داشته باشد.

استاندار زنجان گفت: حمایت از تیم های ورزشی در لیگ های برتر موجب ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی می شود و در کاهش جرم و آسیب های اجتماعی نیز تاثیر موثری دارد.

برآیند:

با وجود اینکه استان زنجان در ورزش تیمی به جز تیم فوتسال اسپیناس، هیچ نماینده‌ای را در لیگ برتر و لیگ دسته یک ندارد ولی تا به امروز از سوی بخش خصوصی و دولتی استان حمایت لازم از همین تک نماینده استان صورت نگرفته است.

مصوبه اخیر شورای شهر زنجان نیز برای حمایت ۲ میلیارد تومانی از این تیم برای حضور در لیگ دسته اول فوتسال کشور و صعود به لیگ برتر هرچند رقم کلانی نیست ولی با حواشی و چالش های زیادی مواجه شده است تا آنجا که احتمال رد آن در کمیته تطبیق مصوبات شهرستان زنجان نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha