۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۸
کد خبر: 85032174
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایانِ آشفته بازار فروش محصولات صنایع دستی در مازندران

ساری - ایرنا - ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های صنایع دستی به عنوان بخشی از ابلاغیه اجرای قانون هنرمندان، استادکاران و فعالان این حوزه باعث شده تاکنون ۳۲ فروشگاه در این استان مجوز و پروانه فعالیت خود را از اداره کل میراث فرهنگی بگیرند و از این پس فقط فروشنده کار دست نخبگان ایرانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مشتمل بر ۱۵ ماده و هفت تبصره در جلسه علنی ۲۶ دی ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان تایید شد و آیین نامه اجرایی این قانون بعد از سال‌ها از امسال وارد گام اجرا شده است.

در راستای اقدامات حمایتی ویژه دولت از فعالان صنایع دستی و فرش دستباف و نیز لزوم توجه هرچه بیشتر به این حوزه در هدفگذاری‌های سیاستی کلان به دلیل سهم بالای آن در ایجاد فرصت‌های شغلی، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را تصویب کرد.

تعیین تکلیف صدور و نحوه فعالیت فروشگاه‌های صنایع دستی و مشخص شدن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این کار تعیین شده است.

همچنین در آیین‌نامه مذکور، ابعاد مختلفی برای حمایت از تعرفه انرژی مصرفی تا تسهیل صادرات صنایع دستی و فرش دستباف تمهید شده و برای واردات صنایع دستی که مشابه داخلی دارد، محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده است.

به طوریکه در ماده ۴ این قانوان آمده است که دارندگان مجوزِ فعالیت هایِ موضوعِ قانون، جهت بهره مندی از تعرفه های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی (آب، برق و گاز) و تسهیلات بانکی، می توانند حسب مورد تقاضای خود را به واحدهای استانی وزارتخانه های مجری ارایه یا به صورت الکترونیکی ثبت نمایند تا در صورت تأیید فعالیت و اعتبار مجوز آنها، به منظور اعمال تعرفه مذکور با رعایت ضوابط و قوانین مرتبط به دستگاه های ذی ربط معرفی گردند. دستگاه های مذکور موظفند از تاریخ معرفی نسبت به اعمال تعرفه های بخش صنعت، در مورد واحدهای معرفی شده اقدام نمایند.

شرح اقدامات لازم برای پوشش بیمه تأمین اجتماعی واجدین شرایط در قانون مذکور، تهیه و تدوین دستورالعمل و فرآیند صدور مجوز فعالیت مشمولان، وظایف و اختیارات وزارتخانه مجری برای بهبود کیفی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف با رویکرد فراهم ساختن صادرات آن و نقش دستگاه‌های اجرایی در اقدامات حمایتی و تشویقی، از جمله موارد مندرج در آیین‌نامه یاد شده است.

از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

همچنین در حال حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه تولیدات صنایع دستی را در مازندران عرضه می کنند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاهها عرضه کننده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

حسین ایزدی با اشاره به ابلاغ اجرای قانون جامع حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، این ابلاغیه را اقدامی موثر در شانیت بخشیدن به محصولات صنایع دستی و نیز حمایت از هنرمندان این عرصه دانست.

ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون جامع حمایت از صنعتگران صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به عملی شدن قانون جامع حمایت صنعتگران صنایع دستی گفت: این قانون که اواخر سال ۱۳۹۶ در دولت و مجلس مصوب شد از حدود سه ماه قبل آیین نامه اجرایی آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده است.

ایزدی افزود: براساس این قانون متولی صدور مجوز فعالیت فروشگاههای عرضه کننده صنایع دستی از این پس فقط ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر استان می باشند.

وی توضیح داد: پیش از این قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی امور صنفی صادرکننده مجوز و پروانه فعالیت تمامی فروشگاههای صنایع دستی به شمار می رفت که این موضوع خود تبعات و اثرات نامطلوبی را در این عرصه عرضه هنر بجا گذاشت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران فروش اقلام کالاهای غیر بومی، غیرفرهنگی و خارج از حوزه صنایع دستی در فروشگاههای صنایع دستی اینچنینی را از معضلات موجود در این بخش اعلام کرد.

پایانِ آشفته بازار فروش محصولات صنایع دستی در مازندران

برچیده شدن بساط کالاهای غیرایرانی از سبد صنایع دستی

وی ادامه داد : این قانون ضمن فراهم کردن بستر برچیده شدن فروش این نوع محصولات در کنار کالاهای ارزشمند صنایع دستی الزامات تشویقی و حمایتی پیوست آن وجود دارد که توانسته بارقه های امید برای صنعتگران ایجاد کند.

به گفته ایزدی در آیین نامه اجرایی این قانون اعلام شده که فروشگاههای صنایع دستی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از معافیت های مالیاتی آب، برق و گاز برخوردار هستند که تشویق خوبی برای فعالان این حوزه است.

وی افزود: براساس مفاد این قانون فروشگاههای صنایع دستی می توانند فقط صنایع دستی تولید کشور را عرضه و به فروش برسانند که این موضوع نیز می تواند در جلوگیری از قاچاق کالاها تاثیر داشته باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در خصوص مراحل ثبت نام و انجام روند اداری ثبت فروشگاههای صنایع دستی گفت: متقاضیان می بایست درخواست و مدارک مورد نیاز را در سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارگذاری کنند و درخواست به ادارات کل استان ها ارجاع و بررسی می شود.

پایانِ آشفته بازار فروش محصولات صنایع دستی در مازندران

مُهر مجوز اداره کل میراث فرهنگی بر ۳۲ فروشگاه صنایع دستی مازندران

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه در قالب فروشگاه صنایع دستی در مازندران فعالیت می کنند، افزود: در مدت سه ماهه ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از صنعتگران صنایع دستی تاکنون مجوز۳۲ فروشگاه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران صادر شده است.

ایزدی ابراز امیدواری کرد که با روی کردن فعلی و بمنظور ساماندهی فعالیت فروشگاههای صنایع دستی دیگر فروشگاههایی که در این زمینه فعالیت می کنند اقدامات لازم برای اخذ مجوز و پروانه فعالیت از این اداره کل را انجام دهند تا از مزایا و تشویق های دولتی در این بخش بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha