هر استان شورای جبهه مردمی داشته باشد

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر بر ضرورت تشکیل شورای جبهه مردمی در استان‌ها گفت: شورای جبهه مردمی باید همان جایگاه شورای فرهنگ عمومی را داشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست هم‌اندیشی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ که با حضور فعالان جبهه مردمی در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت دبیرخانه به بنده سپرده شده، تلاش کردم شناخت عمیق‌تری از شورا به دست آورم؛ گرچه در این سال‌ها در شوراهای اقماری حضور داشتم و بیگانه نبودم اما لازم بود شناخت عمیق‌تری کسب کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار نشست‌هایی را با نخبگان و فعالان جبهه مردمی انقلابی برگزار کردیم، اولین نشست در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمتر از چهار دهه بیشترین ارتباطش با دستگاه‌های حاکمیتی بوده و ارتباطی با جبهه مردمی نداشته است. چند سالی است رییس هیات اندیشه‌ورز جبهه مردمی انقلاب اسلامی بودم و این کار را در شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه می‌دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیوند وثیقی بین شورا و جبهه مردمی وجود دارد، دوستان جبهه با روش آتش به اختیار کارشان را انجام می‌دهند، اما در بخش تصدی‌گری شورا، هیچ ارتباطی با آنها وجود ندارد که بگوید چگونه عمل کنند، بخش فکوری در جبهه مردمی حضور دارند که باید با آنها ارتباط پیدا کرد.

خسروپناه گفت: قبل از تصدی‌گری دو مرحله دیگر وجود دارد که سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است، جبهه مردمی انقلاب باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط برقرار پیدا کند و در سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری نقش داشته باشد.

وی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی ادامه داد: ذیل سند مهندسی فرهنگی برنامه‌های زیادی باید اجرایی شود که می‌توان از جبهه مردمی کمک گرفت. البته گاهی نیاز است جبهه مردمی سندی را بنویسد؛ چرا که شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی کار اجرا نیست، کارش سیاست‌گذاری است و جبهه مردمی می‌تواند سندی را که خود نوشته اجرایی کند و شورا در اجرا از آنها حمایت می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در شروع کار چهار ستاد دبیرخانه شامل ستاد علم و فناوری، ستاد تعلیم و تربیت، ستاد فرهنگی اجتماعی و ستاد زن و خانواده باید چهار شورای تصمیم‌ساز داشته باشد. باید مسئولان اجرایی نظیر وزرای مربوطه در این شوراها حضور داشته باشند، اما عضو فعال شوراها اعضای جبهه مردمی خواهند بود.

ضرورت حضور فعالانه اعضای چهار ستاد شورا در تدوین، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری

خسروپناه گفت: باید اعضای شورای چهار ستاد کسانی باشند که حضور فعالانه در تدوین، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید پرونده‌ای از موضوعات داشته باشیم و اینکه در هر موضوعی چه کسانی کار جدی انجام داده‌اند؟ باید کسانی شناسایی شوند که در سطح استان و کشور فعال هستند.

خسروپناه تصریح کرد: بنا دارم به‌صورت مرتب سفرهای استانی داشته باشم و فلسفه سفر استانی دیدار با اعضای جبهه خواهد بود تا حرف‌ها و دغدغه‌های آنها را بشنویم، گاهی اینها ایرادات قانونی دارند یا در تدوین سیاست‌ها نیاز به اصلاحاتی داریم که می‌توانیم با اطلاع از آنها در جهت رفعشان گام برداریم.

وی درباره سند مهندسی فرهنگی کشور اظهار داشت: تصویب سند مهندسی فرهنگی خیلی سال طول کشید، در سال ۹۳ رییس جمهوری وقت آن را ابلاغ کرد، ولی اجرایی نشد، از سال ۹۸ به صورت مختصر اجرایی شد، اما در دولت کنونی با جدیت دنبال می‌شود و مسئول اجرای آن معاون اول رییس جمهور است. معاون اول دستورات را به استانداران می‌دهد و استانداران این دستورات را به شورای فرهنگ عمومی ارجاع می‌دهند. البته جبهه مردمی عضو شورای فرهنگ عمومی نیست و نقش آنها نیز مشخص نیست. اصرار نداریم جبهه مردمی در شورای فرهنگ عمومی عضو باشد، چرا که هر چه جبهه مردمی مردمی‌تر باشد و دولتی نشود بهتر است. پیشنهاد ما این است که هر استان شورای جبهه مردمی داشته باشد، اگر دارد تقویت کند، اگر ندارد راه بیندازد. برخی استان‌ها در این زمینه خوب فعال هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید همان جایگاهی که شورای فرهنگ عمومی دارد شورای جبهه مردمی داشته باشد. اگر امکاناتی می‌آید،‌ به فعالان هم تعلق گیرد. در این دولت دبیران شورای فرهنگ عمومی مسئولان ارشاد و افراد همراهی هستند و کمک می‌کنند، از طرفی در سند مهندسی فرهنگی اسم جبهه مردمی،‌ فعال سازی جبهه و کمک دولت به جبهه آمده است و معاون اول می‌تواند از ظرفیت سند استفاده کند.

وی درباره اسنادی که تاکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، بیان کرد: سندهای متعددی در شورا نگاشته شده، اما سه سند مهندسی فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نقشه جامع علمی کشور اسناد اصلی هستند، اگر بخواهیم پرونده سندها را ببندیم به حداقل ۱۰۰ سند نیاز داریم. کشورهای مختلف سندهای متعدد دارند، روسیه ۱۲۰ سند و چین ۱۴۰ سند دارد. بنابراین سند داشتن ایراد نیست، بلکه خطا در سندبسندگی است. سند باید عملیاتی و عملیاتی نوشته شود. البته شورای عالی اسناد را اجرایی نمی‌کند، بلکه هدایتگری می‌کند تا اجرایی شود. در این مسیر یک تیم پشتیبانی گذاشته‌ایم تا چرایی اجرایی نشدن مشخص شود. باید به فکر عملیاتی کردن سندها باشیم. باید از رصد تا آینده‌نگری تا نظارت از جنس بازرسی در فرآیند اجرایی‌سازی اسناد مدنظر قرار دهیم.

سند صنایع دستی برای میلیون ها نفر اشتغال ایجاد می کند

خسروپناه اضافه کرد: مثلا حوزه علمیه قم سند توسعه فرهنگ مهدوی را نوشته ما باید در شورا تصویب و ابلاغ کنیم و همه ظرفیت را به‌کار گیریم. البته این سند فرعی ذیل مهندسی فرهنگی است. هم اکنون به سند صنایع دستی نیاز داریم، اگر این سند نوشته شود برای میلیون‌ها نفر اشتغال ایجاد می کند و تکلیف عده زیادی مشخص می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: درخواست اولم این است که استان‌ها نقشه عملیاتی براساس سه سند اصلی داشته باشند، البته این نقشه باید عملیاتی تعریف شود. این نقشه را به‌صورت آزمایشی در مشهد اجرایی می‌کنیم. اگر نقشه عملیاتی طوری باشد که همه دستگاه‌ها همراه شوند، در سایر استان‌ها نیز اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی اسناد ابلاغ می‌شوند فقط وزارت علوم یا ارشاد مکلف به اجرا نیستند، بلکه همه نهادها نظیر شهرداری‌ها ملزم به اجرا هستند. بنابراین باید برنامه هدفمند تعریف شود و کسانی که در میدان هستند باید این نقشه را بنویسند، در واقع شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان‌ها باید برای استان‌ها نقشه راه تعیین کنند. خوشبختانه ظرفیت عقلانی و عقلایی خوبی در جبهه مردمی وجود دارد که مسئولان نیازمند آن هستند. وقتی نقشه راه با عقل جمعی مسئولان و نخبگان تدوین شود، در تهران وقت زیادی برای عملیاتی کردن داریم.

خسروپناه درباره دلیل انتخاب شهر مشهد برای تدوین نقشه راه عملیاتی گفت: مشهد به خاطر امام رضا(ع) سرمایه عظیمی دارد. وجود حوزه علمیه، علمای بزرگ، مکتب علمی خراسان، ادبیات خراسان، فضای عرفان ادبی خراسان باعث شده این شهر انتخاب شود، البته از طرف دیگر تهدیدات هم در این شهر زیاد است، اما اگر موفق شویم در استان‌های دیگر هم موفق خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش را دریابید، تاکید کرد: کارهای بر زمین مانده زیاد است، اما باید یک مسئله را محور قرار دهیم موضوع اصلی آموزش و پرورش است، باید آموزش و پرورش فعلی را اصلاح کنیم و راهی را پیدا کنیم که آموزش و پرورش غیرانتفاعی انقلابی را تقویت کنیم، تنها راه آن این است که هویت جمعی در جبهه انقلاب شکل گیرد. مقام معظم رهبری همین روش را دارند ما چتر انقلابیون را باید قدری وسیع‌تر ببینیم، اگر محدودیت ایجاد کنیم آن وقت تعداد کمی دور هم جمع می‌شوند. کار عملیاتی کار حداکثری است، در دوران جنگ هم همین حضور حداکثری را داشتیم، افراد با سلایق مختلف را باید زیر چتر انقلاب داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha