۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۵۹
کد خبر: 85036866
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

حجم صادرات استان مرکزی به روسیه سه و چهار دهم درصد است

اراک - ایرنا - دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه گفت: حجم صادرات ایران به روسیه افزون بر ۳۰ میلیون دلار است که سهم استان مرکزی  سه و چهار دهم درصد است. 

به گزارش ایرنا، «مهدی کلانتری» عصر سه‌شنبه در نشست توسعه تجارت فدراسیون روسیه با حضور فعالان اقتصادی استان مرکزی در اراک، افزود: حجم صادرات این استان در ۱۰ ماهه نخست امسال، ۸۹۳ میلیون دلار بود که حدود دو درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: بیشتر اقلام صادراتی استان مرکزی به کشور روسیه، صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی و صنعتی است، اما در استان مرکزی ظرفیت همکاری با روسیه در حوزه خدمات فنی و مهندسی، دارو، محصولات پتروشیمی و پلیمری، ماشین‌آلات‌سنگین، آبزیان، خشکبار، گل و گیاه زینتی وجود دارد.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱، میزان واردات ایران یک و ۶ دهم میلیارد دلار و حجم صادرات نیز ۹۷۲ میلیون دلار بود که تجارت بین ایران و روسیه نیز حجم قابل توجهی نبود.

کلانتری ادامه داد: حجم صادرات کشور به روسیه در ۱۰ ماهه نخست امسال ۵۹۷ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد۲۳ درصدی همراه است که رقم قابل توجهی نیست.

وی گفت: بیشتر اقلام وارداتی ایران از روسیه گندم، قطعات راکتورهای هسته‌ای، ترموچوب، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان، جو و عدس است و بیشتر اقلام صادراتی به این کشور توربین گازی، میگو، کیوی، پسته، فلفل فرنگی، پلی استایرن، الیاف مصنوعی است.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه با اشاره به اینکه پس از جنگ روسیه و اوکراین، میزان صادرات محصولات صنعتی ایران به روسیه با رشد ۱۱۲ درصدی همراه است، گفت: این سازمان در حوزه توسعه بازار، رفع مشکلات پولی بانکی، رفع مشکلات لجستیک، توافقنامه‌ها و همکاری‌های صنعتی، به دنبال توسعه تعامل و همکاری با روسیه است که با توجه به این مهم، از نهم تا دوازدهم اسفندماه پاویون ایران در حوزه صنایع ساختمانی و هفته پایانی اسفندماه پاویون نساجی ایران در روسیه دایر می‌شود و برای سال آتی نیز برگزاری انواع نمایشگاه‌ها، هدفگذاری شده است.

کلانتری عنوان کرد: در یک سال اخیر بیشترین دستاورد در حوزه همکاری‌های بانکی شکل گرفته است و همچنین اتصال شبکه پیام‌رسان بانکی ایران به روسیه فعال شد و در آینده‌ای نزدیک، شبکه شتاب ایران به روسیه متصل می‌شود.

وی افزود: اکنون زیرساخت‌های بانکی بین دو کشور شکل گرفته و نرخ تبدیل ارز تجاری به عنوان یک مشکل مطرح است که باید تدابیر ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: در حوزه ایجاد مسیر سبز گمرکی میان دو کشور توافق صورت گرفته و این مسیر برقرار است و فعالان اقتصادی باید در این خصوص ورود جدی داشته باشند.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه گفت: امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت از تولید مشترک در ایران و روسیه در حوزه لوازم خانگی، خودرو و شوینده‌های بهداشتی از دیگر تعامل و همکاری شکل گرفته میان این دو کشور است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان به لحاظ صادرات غیرنفتی بیشترین تنوع و در حوزه گل و گیاه رتبه نخست و در خصوص آبزیان، خوراک دام و طیور نیز پتانسیل بالایی دارد.
«جعفر اصغری» افزود: استان مرکزی در حوزه الیاف رتبه دوم و شهرستان دلیجان قطب تولید الیاف مصنوعی کشور است.

وی تاکید کرد: میزان صادرات استان مرکزی در ۱۰ ماهه امسال به روسیه ۸۹۳ میلیون دلار است که این میزان صادرات به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱ و دو دهم درصد کاهش دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه ۳۰ درصد مجموع صادرات، خارج از گمرکات این استان انجام می‌شود، گفت: میزان صادرات امسال یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار هدفگذاری شده که امید است تا پایان سال این مهم تحقق یابد.

اصغری عنوان کرد: در ۱۰ ماه گذشته میزان صادرات استان مرکزی به اوراسیا ۶۰ میلیون دلار و کمتر از ۳۱ میلیون دلار آن به روسیه بوده است که با ارایه آموزش‌ها باید شاهد رشد صادرات در این خصوص باشیم و تحقق این امر نیازمند تامین زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه از میان ۳۵۰ صادر کننده فعال استان مرکزی، ۲۳ صادرکننده به صورت مستقیم به روسیه صادرات انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ورود به بازار روسیه دشوار است چرا که از این استان به روسیه صادرات انجام می‌شود اما حتی یک دلار هم از روسیه به استان مرکزی واردات صورت نگرفته است و این مهم باید مد نظر ویژه قرار گیرد که این جاده دو طرفه است و نیاز است همتای خود را در کشور روسیه پیدا کنیم تا شاهد رونق صادرات و واردات باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha