جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیازمند پیگیری همه دستگاه ها است

ساری- ایرنا- نماینده ویژه استاندار مازندران در امور صیانت از اراضی گفت: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیازمند پیگیری همه دستگاه ها است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری آمل، سردار ناصر اکبرزاده در ستاد مبارزه با جنگل خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان آمل افزود: تعرضات امروز به منابع طبیعی و جنگل های مازندران، ناشی از فعالیت ها و بی توجهی ها در دهه های گذشته است ،اما امروز مردم می خواهند بدانند که ما در مبارزه با این امر چه کرده ایم.

وی با بیان اینکه اراضی مهم و حیاتی برای مازندران نباید تبدیل به ویلا و ساختمان شود، تصریح کرد: این امر زمانی محقق می شود که ساخت و سازهای قبلی تعیین تکلیف و راهکارهای قانونی برای جلوگیری از آن تعیین شود.

اکبرزاده با اشاره به اینکه برخی مناطق در استان مازندران مانند بخش لاریجان و امامزاده عبدالله(ع) دارای ساخت و سازهایی هستند که باید تعیین تکلیف شده و نتایج آن برای مردم گزارش شود، بیان کرد: مردم باید در این حوزه آگاهی های لازم را داشته باشند و در این زمینه هم الزامات قانونی را بدانند و هم نتایج ساخت و ساز غیرمجاز برایشان روشنگری شود.

فرماندار ویژه شهرستان آمل نیز در این ستاد با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز به الزامات و موارد قانونی دارد و در حیطه وظایف شهرستان نیست، بیان کرد: در مبارزه نیاز به کمک دستگاه های بالادستی است و در بسیاری موارد باید تکالیف قانونی روشن شده و دستگاه های شهرستانی در این زمینه اختیار تام داشته باشند.

سید عباس حسینی بر ضرورت توجه ملی و استانی به حوزه ساخت و ساز و نیز کمک به مدیران شهرستان در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد و ادامه داد : همگرایی دستگاه ها در این حوزه منجر به اتفاقات خوبی در حفظ زیست بوم و جغرافیای استان خواهد شد.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

به گزارش ایرنا ،مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد ، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha