۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85042964
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین، تنش چین و آمریکا در دستورکار نشست «گروه ۲۰»

تهران- ایرنا- وزرای خارجه از سراسر جهان این هفته در سایه جنگ روسیه در اوکراین و تشدید تنش های ایالات متحده و چین در دهلی نو گرد هم می آید تا پیرامون تحولات بین المللی به گفتگو بنشینند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آساهی شیمبون ژاپن، بنظر می رسد دهلی نو امیدوار است مساله تغییرات اقلیمی و بدهی های کشور های جهان سوم نیز یکی از موضوعاتی باشد که در این اجلاس در خصوص آن گفتگو خواهد شد.

نشست وزرای خارجه گروه بیست در حالی قرار است ۱-۲ مارس (۱۰-۱۱ اسفند ماه جاری) در هند برگزار شود که نشست وزرای دارایی «گروه ۲۰» شنبه ۶ اسفند، بدون دستیابی به توافق نظر، پایان یافت.

در سند پایانی نشست «جی- ۲۰» که به میزبانی هند برگزار شد، هیچ توافقی در مورد جمله‌بندی و نحوه توصیف جنگ در اوکراین وجود نداشت.

وزرای خارجه گروه ۲۰ روزها پس از برگزاری نشست روسای دارایی این بلوک در بنگالورو برگزار می شود و در مورد محکوم کردن روسیه برای جنگ اختلاف نظر داشتند و نتوانستند در مورد بیانیه مشترک به اجماع برسند و در عوض برای یک سند خلاصه توافق کردند.

نتیجه این نشست مشابه نشست اجلاس گروه ۲۰ در ماه نوامبر گذشته در بالی بود که میزبان اندونزی نیز اعلامیه نهایی را با اذعان به اختلافات صادر کرد

«سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی پس از محکوم کردن جنگ غرب از جلسه وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی خارج شد.

در نشست دهلی نو، لاوروف، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس و شین گانگ وزیر خارجه چین حضور دارند. در مجموع نمایندگان ۴۰ کشور از جمله اعضای غیر گروه ۲۰ نیز که از طرف هند دعوت شده اند، در این نشست حضور دارند.

جنگ اوکراین، تنش چین و آمریکا در دستورکار نشست «گروه ۲۰»

«گروه ۲۰» شامل روسیه و همچنین کشورهایی مانند چین، هند، استرالیا، برزیل و عربستان سعودی است.

نشست وزرای خارجه چهار کشور از جمله آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن نیز قرار است در حاشیه گروه ۲۰ برگزار شود.

یک مقام وزارت خارجه هند که می خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند می خواهد تمرکز جلسه این هفته را بر موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی و بدهی کشورهای در حال توسعه قرار دهد.

این مقام هندی افزود: دهلی نو تمایلی ندارد جنگ اوکراین به عنوان تنها موضوع مهم در این اجلاس مطرح شود.

«رامین طلوعی» دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور اقتصادی و تجاری می گوید بلینکن تلاش های آمریکا برای رسیدگی به موضوعات امنیت غذایی و انرژی موثر بر کشورهای در حال توسعه را برجسته خواهد کرد. .

طلوعی پیش از سفر بلینکن به این نشست به خبرنگاران گفت که این دیپلمات ارشد ایالات متحده همچنین "بر خساراتی که جنگ تجاوزگرانه روسیه ایجاد کرده است" تاکید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در نشست گروه ۲۰ همچنین وزرای امور خارجه در خصوص چگونگی تنش بین واشنگتن و پکن و همچنین جنگ اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

چین پیش تر از ایالات متحده به اتهام "به خطر انداختن" صلح و ثبات در تنگه تایوان انتقاد کرد.

چین پس از عبور یک هواپیمای نظامی آمریکایی از تنگه تایوان در هفته گذشته اعلام کرد که این اقدام آمریکا صلح و ثبات در این آبراه حساس را «به خطر» انداخته است.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از تمام کشورهای جهان می‌خواهد به اصل چین واحد و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند. آمریکا اگر چه استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از آن حمایت خواهد کرد.

روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در این ماه پس از سرنگونی ارتش ایالات متحده که می گوید یک بالون جاسوسی چینی است که بر فراز ایالات متحده پرواز می کند تیره شده است. چین می گوید این بالون یک کشتی تحقیقاتی غیرنظامی بود که به طور تصادفی از مسیر خارج شد و پاسخ ایالات متحده را واکنش بیش از حد خواند.

به تازگی، آمریکا پس از سرنگون کردن بالون تحقیقاتی چین ادعا کرد ناوگان بالون‌های چین به طور خاص برای جاسوسی استفاده می‌شوند و مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند و می‌توانند سیگنال‌های ارتباطی و سایر اطلاعات حساس از اهداف در سراسر جهان را جمع آوری کنند.

این در حالیست که «وانگ یی» دیپلمات ارشد پکن واکنش مقامات کاخ سفید به ماجرای ورود بالون تحقیقاتی به حریم هوایی ایالات متحده آمریکا را هیستریک و مضحک خواند ...

براساس این گزارش، به دنبال آغاز جنگ اوکراین، دهلی نو یک رویکرد خنثی در قبال جنگ روسیه و اوکراین گرفته است.

در آخرین نشست بزرگ «جی-۲۰» در بالی، اندونزی، در نوامبر گذشته، رهبران این کشورها، ضمن محکوم‌کردن شدید جنگ روسیه در اوکراین، هشدار دادند که این مناقشه، بر شکنندگی اقتصاد جهانی، افزوده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha