۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85046138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت ۴۰ هزارنفری بانوان ورزشکار همدان؛ خیز بلند برای سهمیه بازی های آسیایی

همدان- ایرنا- ورزش بانوان همدان در سال جاری رشد قابل توجهی در حوزه های همگانی و قهرمانی به نسبت سال‌های گذشته پیدا کرد و حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو چین مهمترین رویکرد مسوولان ورزش و جوانان در سال آینده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا دستگاه ورزش استان همدان نه تنها با حمایت های همه جانبه در بخش قهرمانی ورزش بانوان، شمار ورزشکاران این استان در تیم‌های ملی را افزایش داد بلکه با اجرای طرح‌های مختلف در راستای توسعه ورزش همگانی در بین بانوان گام‌های موثری برداشته است.

اجرای طرح‌ها و جشنواره‌های مختلف ورزشی در سطح استان همدان باعث شده تا بانوان نه تنها در حوزه ورزش قهرمانی و مدال آوری، بلکه در ورزش‌های همگانی و عمومی نیز مشارکت چشمگیر داشته باشند.

بر اساس تحقیق دفتر بانوان وزارت بهداشت و درمان، ۶۰ درصد از بانوان کشور تحرک خاصی ندارند و شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه‌دار بیش از سایر زنان دیده می‌شود.

فضای محدود آپارتمان‌ها و تمایل به زندگی ماشینی سبب شده تا بانوان بیشتر در معرض بیماری‌هایی نظیر چاقی، آرتروز، پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از کم تحرکی قرار گیرند.

با این حال توجه ویژه دستگاه ورزش و جوانان استان همدان به خصوص در سال‌های اخیر به توسعه ورزش بانوان نتایج موثری را به دنبال داشته و اکنون نه تنها در شهرها، بلکه روستاها نیز با برخورداری از امکانات، به این بخش می‌پردازند.

طرح‌هایی نظیر پارک گام، سنجش ساختار قامتی زنان روستایی و خانه دار، جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش و نشاط و تندرستی بانوان از جمله برنامه‌های گسترده‌ای بوده که طی سال‌های اخیر به رشد و توسعه ورزش در بین زنان این استان تاثیر بسزایی داشته است.

طرح‌های موثر در رونق ورزش بانوان

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۴۰ هزار بانوی ورزشکار در سطح استان همدان به صورت همگانی و در رشته های مختلف فعالیت ورزشی دارند و این تعداد تحت پوشش بیمه ورزشی، ساماندهی شده اند.

با این حال ورزش‌های همگانی و عمومی توانسته میزان مشارکت بانوان را تا سطح بالایی افزایش دهد به ویژه اینکه پیاده روی و ورزش صبحگاهی بیشترین مشارکت زنان همدانی به ورزش را داشته و در این بین، آمادگی جسمانی نیز علاقه مندی بخش کثیری از جمعیت بانوان ورزشکار این استان را به خود اختصاص داده است.

معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان همدان با اشاره به توجه جدی معاونت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان به توسعه ورزش در این قشر از جامعه گفت: ۹ طرح بسیار مهم و تأثیرگذار برای توسعه ورزش در بانوان همدانی اجرایی شد

«معصومه پیردهقان» افزود: این ۹ طرح ملی شامل ساختار قامتی، جشنواره پیرامید، جشنواره دا، طرح ملی پارک گام ، طرح نشاط و تندرستی، اوقات فراغت بانوان و دختران ،اوقات فراغت زنان شاغل ،طرح طبیعت گردی در سطح استان به اجرا درآمد.

ورزش صبحگاهی در خدمت بانوان

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده در توسعه ورزش بانوان گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها در جذب بانوان به خصوص زنان خانه دار در ورزش، حضور آنان در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی است.

پیردهقان افزود: برای مهیا کردن شرایط حضور بانوان خانه دار در فعالیت‌های ورزشی، ایستگاه‌های صبحگاهی را همه روزه در سالن‌های ورزشی سطح شهر داریم.

وی اضافه کرد: دسترسی به فعالیت ورزش صبحگاهی برای بانوان همدانی هموار است و می‌توانند در اقصی نقاط این استان در ایستگاه‌های تعریف شده برای ورزش حضور یابند.

دسترسی به فعالیت ورزش صبحگاهی برای بانوان همدانی هموار است و همگان می‌توانند در اقصی نقاط این استان در ایستگاه‌های تعریف شده برای ورزش حضور یابند.

معاون ورزش بانوان همدان خاطرنشان کرد: تمامی بانوان می‌توانند به صورت رایگان از این ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی در سطح شهرستان‌ها بهره مند شوند.

وی بیان کرد: سالن‌های ورزشی همدان همه روزه از ساعت هفت و نیم تا ۹ صبح برای بانوان جهت ورزش صبحگاهی به صورت رایگان قابل استفاده است.

وی یادآور شد: ورزش صبحگاهی از جایگاه بسیار خوبی در سطح همدان برخوردار است و بیش از یکصد ایستگاه صبحگاهی در این استان فعال است.

پیردهقان یادآور شد: ورزش صبحگاهی کوتاه‌ترین مسیر برای فعالیت بانوان در عرصه ورزشی است و در همدان جایگاه مطلوبی دارد.

یازده بانوی همدانی بخت اصلی بازی های آسیایی

معاون امور بانوان اداره ورزش و جوانان همدان در ادامه گفت: یازده بانوی ملی پوش این استان بخت اصلی حضور در بازی های آسیایی هانگژو چین هستند.

معصومه پیردهقان اظهار داشت: این ملی پوشان در رشته هایی همچون قایقرانی، تنیس روی میز، والیبال نشسته، کاراته، تکواندو، تیراندازی، هندبال تمرین آماده سازی خود را در اردوهای تیم ملی انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ ورزشکار دختر این استان به تیم های ملی دعوت شده اند، اظهار داشت: هم اکنون نیز ۲۵ بانوی این استان عضو ثابت تیم ملی هستند.

معاون امور بانوان اداره ورزش و جوانان همدان اضافه کرد: همچنین در سال جاری ۱۴ بانوی این استان در رقابت های جهانی، آسیایی و بین المللی صاحب نشان های رنگارنگ شدند و قطع به یقین این آمار در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: امسال ۱۰۱ نفر از ورزشکاران دختر استان به تیم ملی دعوت شده اند و در حال حاضر ۲۵ نفر از بانوان ما عضو تیم ملی هستند و در سال جاری چهارده نفر مقام آور مسابقات جهانی، آسیایی و بین المللی داشتیم.

پیردهقان با اشاره به گسترش ورزش در بین بانوان همدانی ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار بانوی همدانی در حوزه شهری و یکهزار و ۲۰۰ نفر در بخش روستایی به صورت سازمان یافته فعالیت ورزشی دارند.

در حال حاضر ۴۰ هزار بانوی همدانی در حوزه شهری و یکهزار و ۲۰۰ نفر در بخش روستایی به صورت سازمان یافته فعالیت ورزشی دارند.

معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: همدان تنها استان کشور است که در تمامی شهرستان ها از فضای اختصاصی ورزش بانوان برخوردار بوده و انتظار داریم بانوان ما بیش از پیش فعالیت گسترده داشته باشند .

و با اشاره به جایگاه مدیریتی بانوان در هیات های ورزشی استان همدان گفت: هم اکنون سه هیات ورزشی این استان به ریاست بانوان اداره می شود ضمن اینکه در سطح شهرستان ها ۱۸ رییس هیات داریم.

نشاط و شادابی بانوان ضامن سلامت جامعه

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان نیز با تاکید بر اینکه حوزه ورزش بانوان می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد نشاط و شادی و امید جامعه ایفا کند گفت: ارتقا سلامت جامعه با حفظ تندرستی بانوان تضمین می‌شود.

علی حقیقیافزود: زنان بیش از نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و ورزش و تفریح یکی از ارکان سلامتی افرادی است که مسئولیت مهم در تربیت نسل آینده جامعه را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: بر همین اساس اهمیت ‌دادن به رشد ورزش در بانوان به نوعی ارزش نهادن به سلامت خانواده و جامعه است که در این راستا به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی نسبت به توسعه فضاهای ورزشی در اختیار بانوان و نیز رشد و رونق ورزش ‌های همگانی، بانوان را جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم.

وی در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی به صورت رایگان در ساعات ابتدایی صبح برای ورزش‌های صبحگاهی و همگانی، اجرای طرح‌های مختلف سلامت و تندرستی زنان به ویژه بانوان خانه دار، برگزاری جشنواره‌ها و نیز فعال‌سازی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی را از مهمترین اقدام‌ها در توسعه ورزش عمومی در بین بانوان همدانی عنوان کرد.

وی بیان کرد: بانوان سهم بسزایی در موفقیت ورزش این استان در عرصه‌های مختلف به ویژه قهرمانی و مدال آوری دارند که دستیابی به این مهم به جهت اهمیت شمردن ورزش‌های همگانی در بین زنان و دختران و زمینه سازی برای حضور گسترده آن‌ها در میادین ورزشی بوده است.

وی افزود: بانوان همواره در میادین مختلف ورزشی صاحب عنوان بوده‌اند و در بسیاری از رشته‌ها شاهد مدال آوری آن‌ها هستیم و برای توسعه این بخش باید نسبت به طرح‌های استعدادیابی و نخبه پروری در حوزه ورزش بانوان بیشتر هدفگذاری انجام شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha