استان برخوردار کرمانشاه نباید فقیر داشته باشد

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر نقطه‌ای از استان کرمانشاه یک ثروت محسوب می‌شود، گفت: در این استان با ثروت‌های فراوان نباید مردم فقیر باشند و این ثروت‌ها باید از قوه به فعل تبدیل گردد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، آیت‌الله «محمود محمدی‌عراقی» در جلسه شورای اداری شهرستان قصرشیرین در فرمانداری این شهرستان، افزود: با وجود همه مشکلات در کشور سرمایه های عظیمی داریم و هرجا با یک عزم و اراده جدی مردم وارد صحنه شده اند و با مسوولان یکدل و همراه شدند ما موفق شده ایم.

وی با اشاره به آخرین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان، افزود: ایشان تاکید داشتند که بنیه ملی ما خارق العاده و عجیب است و با تکیه بر همین پشوانه مردم جلو رفته اند و آخرین نوع آن جنگ ترکیبی بود که با ناکامی شکست خورد و مردم پیروز شدند.

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: قدرشناسی نسبت به مردم اقتضا می کند از این توان ملی استفاده شود و به عنوان نمونه ما در قصرشیرین مرزها و پایانه های صادراتی را داریم و منطقه آزاد تجاری صنعتی با موقعیت راهبردی که این این همت را می طلبد که به دروازه صادرات تبدیل شده و تولید را رونق دهد چون کشورهایی هستند که نیاز به تولیدات ایران دارند.

آیت‌الله محمدی‌عراقی افزود: باید تولیدات را صادر کنیم و مرزداران را آنقدر از نظر اقتصادی قوی نماییم که نیاز به کوله‌بری نداشته باشند.

استان کرمانشاه با توجه به ثروت‌های فراوان نباید مردم فقیر داشته باشد

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به مردم و مسوولان قصرشیرین گفت: رهبر انقلاب نسبت به مناطقی که در دوران دفاع مقدس بیشترین فداکاری را کردند و مقاومت داشتند و متحمل سختی شدند به خصوص در غرب کشور و مناطق مرزی شدند عنایت خاصی دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد: با تلاش قوای سه گانه، دولت و مجلس شورای اسلامی اکنون شاهد پیشرفت های خوبی در این منطقه از نظر اقتصادی اجتماعی و امنیتی و فرهنگی هستیم و قصرشیرین در استان کرمانشاه مزیت های خاص خود را دارد و طولانی ترین مرز با شاهراه های اقتصادی و بین المللی فرصتی برای مبادلات اقتصادی است.

آیت الله محمدی‌عراقی گفت: قصرشیرین دروازه کربلا است و به برکت وجود مرزها شاهد پایین ترین نرخ بیکاری استان کرمانشاه در قصرشیرین هستیم که کارهای خوبی در این منطقه انجام شده و کارهای زیادی نیز هست که باید انجام شود و از مهمترین طرح های بزرگ ملی راه آهن کربلا است که اتصال منطقه به راه آهن سراسری می تواند باعث حضور میلیونی زائران در این منطقه باشد.

استان کرمانشاه با توجه به ثروت‌های فراوان نباید مردم فقیر داشته باشد

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای راه آهن کرمانشاه خسروی

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای ادامه پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی برای تداوم عملیات اجرایی آن پس از ۱۰سال توقف از مهمترین مصوبه‌های سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه بود.

«شهریار حیدری» افزود: راه آهن یک پروژه ای است که ۱۰ سال است اعتبار ندارد و ضرورت دارد و کشور را به دریای مدیترانه وصل می کند و باید اولویت اول وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و دولت باشد.

وی با قدردانی از حضور آیت الله محمدی عراقی ادامه داد: آیت الله محمدی عراقی محور وحدت بوده اند و برای همه امور استان همواره جلوتر از مسوولان حرکت کرده اند و امید است بیش از پیش شاهد همدلی و وحدت رویه مسوولان، برای پیشبرد مسایل توسعه استان باشیم.

نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین گفت: امید است دولت در کمیسیون تلفیق اعتباری مشخص برای منطقه آزاد تجاری اختصاص دهد تا از نظر زیرساخت شاهد پیشرفت در این منطقه باشیم.

حیدری با اشاره به ضرورت فرودگاه کوچک مقیاس در قصرشیرین با توجه به منطقه آزاد ادامه داد: امید است این مهم تصویب و عملیاتی شود چون مکمل منطقه آزاد است.

وی در ادامه با اشاره به مرز رسمی خسروی و تردد زائران اربعین گفت: به لطف خداوند شیعه، سنی و اهل حق همه باهم به استقبال زائران رفتند و وزیر کشور و دیگر مسوولانی که در منطقه حضور یافتند از این وحدت قدردانی کردند.

حیدری همچنین خواستار کنار گذاشتن وسواس های گزینشی در زمینه مذاهب برای تصدی مدیران و بر اساس تخصص و تعهد آنها شد.

استان کرمانشاه با توجه به ثروت‌های فراوان نباید مردم فقیر داشته باشد

تجارت خارجی مرزهای قصرشیرین به ۴.۵ میلیارد دلار رسید

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز با اشاره به مزیت ها و ظرفیت های ملی قصرشیرین برای توسعه همه جانبه و پیشرفت و آبادانی کشور و استان کرمانشاه گفت: قصرشیرین از استراتژیک ترین شهرستان های مرزی جمهوری اسلامی از بین ۱۶ استان مرزی و ۴۰ شهرستان مرزی سراسر کشور است و تنها شهرستانی است که بیشترین مرز را با ۱۸۶ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق و حوزه عربی عراق دارد.

به گفته وی در ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری حجم تجارت خارجی در ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان به چهار و نیم میلیارد دلار رسید که سه میلیارد دلار مربوط به پرویزخان و یک نیم میلیارد دلار مربوط به خسروی است.

«محمد حیدری» افزود: برای استقلال و حفاظت از مرز و صیانت از مرز نیروهای مسلح و قرارگاه های امنیتی درون و برون مرزی شبانه روز در تامین امنیت پایدار مرزها تلاش می کنند و این طراحی ها به گونه ای است که امنیت پایدار در مرزها حاکم است و اکنون ۶۳ درصد حجم صادرات استان کرمانشاه از مرزهای قصرشیرین به عراق صادر می شود و این منطقه بسترساز توسعه است.

وی ادامه داد: در کنار دروازه کربلا بودن و وجود مرزها منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین نیز اساسنامه آن تصویب و طرح جامع آن در حال انجام است و در آستانه تشکیل هیات مدیره هستیم و مقدمات کار برای سرمایه گذاری های ملی و خارجی خواهیم داشت.

وی از دیگر برجستگی ها ی شهرستان مرزی قصرشیرین را داشتن منابع آبی پایدار و وجود سامانه گرمسیری بیان کرد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه با اشاره به بحث اربعین و ظرفیت مرز خسروی گفت: می خواهیم مرز خسروی همچنان به دوران طلایی خود برگردد و شاهد حضور کاروان های زیارتی عتبات عالیات از این مرز برای عزیمت به عراق توسط سازمان حج و زیارت برای برخورداری از گردشگری مذهبی با توجه به آب و هوای مناسب و مسافت کوتاه با عراق باشیم.

وی ادامه داد: مرزهای استان کرمانشاه به اقتصاد ملی و کلان کمک می کند و برای برخورداری مرزنشینان باید در حوزه اقتصاد خُرد اقدام صورت گیرد که در این زمینه یک لایحه ۲ فوریت تقدیم مجلس شده که در حال بررسی هستند تا کوله بری راه بیفتد و از شما تقاضا داریم تا مردم در این تجارت مرزی سهیم شوند مانند دیگر شهرستان های مرزی از این امتیاز برخوردار شوند.

ایجاد فرودگاه کوچک مقیاس در قصرشیرین و راه آهن از دیگر درخواست هایی بودند که سرپرست فرمانداری قرشیرین در خصوص آن سخن گفت.

ماموستا مُلا «عادل غلامی» امام جماعت اهل سنت قصرشیرین نیز در این جلسه در سخنانی کوتاه خواستار بخشودگی وام های زلزله با توجه به درخواست های مکرر مردم منطقه شد.

حضور در مزار شهدای گمنام و دیدار با خانواده شهید «روح‌الله حسن‌پور» از شهدای دانش آموز که در سال ۷۴ به شهادت رسید و بازدید از زیرساخت های اربعین در مرز رسمی خسروی و بازدید از شرکت بیستون پارس و مجموعه باغ سه هزار هکتاری قصرشیرین از دیگر برنامه های سفر آیت الله عراقی به قصرشیرین بود.

استان کرمانشاه با توجه به ثروت‌های فراوان نباید مردم فقیر داشته باشد

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha