سمنان اولین استان کشور در تکمیل اجرای طرح رفع تداخلات اراضی است

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سمنان اولین استان کشور در اجرای طرح حدنگاری و رفع تداخلات اراضی ملی است و جشن پایان اجرای طرح با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سمنان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: جلوگیری از اجرای قوانین موازی و تثبیت مالکیت و برنامه‌ریزی طبق طرح آمایش سرزمینی از جمله مزایای اجرای طرح حدنگاری و رفع تداخلات است.

وی گفت: در بخش حفاظت و امور اراضی در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی نیز مساحتی بالغ بر ۹میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک تثبیت مالکیت شد.

مرادی حقیقی ابراز کرد: ۲۴ طرح آبخیزداری با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد تومان به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: بند خاکی، بند سنگ و ملات و مرمت‌ سرریز بندها از جمله طرح‌های آبخیزداری است که در هفته منابع طبیعی در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: سهم استان سمنان از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، آبخیزداری و آبخوانداری طی ۲ مرحله ۱۳۰ میلیارد تومان بود که اکنون ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور، افزود: سهم استان سمنان در این طرح کاشت ۱۰ میلیون درخت و در هر سال ۲میلیون و ۵۰۰ هزار درخت است.

وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در قالب ۸۹ طرح مکانیکی ، بیومکانیکی و بیولوزیستی در وسعت ۲۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز استان سمنان با تخصیص اعتبارات برنامه‌ریزی شده است.

مرادی حقیقی افزود: اجرای عملیات خاکی با حجم بالغ بر ۵۵ هزار مترمک و ساخت سازه های سنگ و ملات، گابیون و سازه بند سبک پایه بتنی با حجم ۵۰ هزار مترمکعب از جمله طرح‌هایی است که در سال‌جاری در شهرستان‌های مختلف این استان عملیاتی خواهد شد.

ارایه ۲۹ خدمت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در بستر دولت الکترونیک

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۲۹ خدمت در این اداره کل به صورت غیرحضوری و بر بستر دولت الکترونیک به مردم ارائه می‌شود.

مجید افرادی تصریح کرد: صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان که در سال ۱۳۹۶ به عنوان پنجمین صندوق کشوری افتتاح و آغاز به کار کرد، اکنون به بیش از سه میلیارد و ۸۵۹ میلیون تومان سرمایه رسید.

محمد راستین، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم گفت : وسعت عرصه‌های منابع طبیعی استان پنج میلیون و ۵۰۰ هکتار است که از این وسعت ۲ میلیون هکتار سیل‌خیز و در اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرار دارد و اکنون برای ۵۳ حوضه آبخیز در وسعت یک میلیون هکتار از مساحت عرصه سیل‌خیز طرح مطالعاتی انجام شد و با تخصیص اعتبارات اجرای طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

سمنان اولین استان کشور در تکمیل اجرای طرح رفع تداخلات اراضی است

اجرای طرح جنگل‌کاری در وسعت ۷۰ هکتار در استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این نشست گفت: امسال ۷۰ هکتار جنگل‌کاری و زراعت چوب در استان انجام شد و ۵۰ بوستان روستایی با مشارکت دهیاری‌ها در روستاهای استان سمنان ایجاد شد.

علی ترابی ابراز داشت: معاونت فنی یکی از معاونت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که مجموعه ادارات جنگل با ۳۵۲ هزار هکتار، مرتع و بهره برداری از گیاهان دارویی با سه هزار و ۷۰۰ هکتار و بیابان با پنج هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت را تحت پوشش دارد.

وی اظهار داشت: ۲۶ نهالستان خصوصی پرورش نهال‌های مثمر و ۲ مرکز تولید نهال جنگلی تحت پوشش اداره‌کل منابع طبیعی در شهرستان های شاهرود و سمنان و یک نهالستان بیابانی فعال در حسن آباد شهرستان دامغان وجود دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: وسعت مراتع استان بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است و تا کنون در ۶۶۱ سامانه عرفی مراتع استان طرح مرتعداری تهیه و در دفترخانه اسناد رسمی به دامداران واگذار و همچنین در سالجاری بالغ بر ۲۰ فقره طرح مرتعداری در وسعت ۸۵ هزار هکتار تهیه و بازنگری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha