۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85054469
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

متوسط افت سالانه آب در دشت‌های گرمسار و آرادان ۷۸ سانتی‌متر است

سمنان- ایرنا- مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: متوسط افت سالیانه آب زیرزمینی در دشت‌های این ۲ شهرستان در غرب استان سمنان ۷۸ سانتی‌متر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اشرفی روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان گرمسار و آرادان دارای ۲ دشت ایوانکی و دشت گرمسار و آرادان «ده‌نمک» است که هر ۲ دشت ممنوعه ودارای شرایط بحرانی خشکسالی است.

وی با اشاره به افت سالیانه آب زیرزمینی در این دشت‌ها گفت: افت متوسط دشت گرمسار آرادان (ده‌نمک) سالیانه ۷۸ سانتی‌متر و در دشت ایوانکی نیز یک و نیم متر است.

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه آب و همچنین فقدان بارندگی برای تغذیه سفره‌زیرزمینی، سبب افت سطح آب زیرزمینی منطقه شده است.

اشرفی افزود: اقدامات انجام شده مانند جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی و صنعت و شناسایی و پرکردن چاه‌های غیرمجاز و همچنین آبگیری حوضچه‌های تغذیه مصنوعی باعث شد که به تازگی نسبت به سنوات گذشته کسری مخزن از حدود ۲۹.۵ میلیون مترمکعب به حدود ۱۹.۵ میلیون متر مکعب کاهش پیدا ‌کند.

اشرفی گفت: فرونشست زمین در سطح ۲ دشت به‌ندرت مشاهده شده که مواردی جزیی و کوچک در انتهای دشت به سمت کویر به صورت خطی کوتاه مشاهده شده است.

وی به برخی از تبعات فرونشست زمین نیز اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین باعث خالی شدن لایه آبدار سفره و جابه‌جایی یا کاهش میزان آب و نیز فشار وارده تعادل لایه‌های زیر و منجر به کاهش فضای ذخیره سفره و افت سطح ایستایی و کاهش میزان استخراج آب می‌شود؛ ازنظر اقتصادی نیز باعث بروز خسارت اقتصادی به چاههای کشاورزی مثل کاهش آبدهی چاه و کاهش سطح کشت اراضی وحتی غیرقابل کشت شدن بخشی از اراضی نیز خواهد شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان افزود: برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین و در برخی مناطق سبب جابجایی گسل و حتی زلزله نیز می‌شود و خسارت به ساختمان‌ها و تأسیسات و همچنین کاهش سطح کشت و تولیدات کشاورزی از دیگر تبعات فرونشست زمین محسوب می‌شود.

اشرفی خاطرنشان کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی اقدامات بسیار خوبی در ۲ شهرستان انجام شده است و حدود ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی و صنعت شهرستان به وسایل اندازه‌گیری و کنتور هوشمند مجهز شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پر کردن چاه‌های غیرمجاز افزود: در مرحله نخست چاه‌های غیرمجاز در سطح دشت ایوانکی و گرمسار و آرادان شناسایی و در مرحله بعد با پیگیری و اخذ مجوز مراجع قضایی شهرستان، پر و مسلوب المنفعه شده است. تاکنون پروانه حدود ۹۰ درصد از چاه‌های کشاورزی دو شهرستان نیز اصلاح و تعدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: دیگر اقدامات انجام شده این امور در راستای طرح‌های احیا و تعادل بخشی آبگیری تمام حوضچه‌های تغذیه مصنوعی است تا در مجموع از افت سطح آب زیرزمینی جلوگیری و سبب افزایش سطح آب زیرزمینی شود تا از ادامه روند کسری مخزن سفره آب زیرزمینی منطقه نیز جلوگیری شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: از مجموع ۲۱ حلقه چاه‌ غیرمجاز تعیین تکلیفی تاکنون تعداد ۱۲ حلقه از چاه‌های غیرمجاز باغداران کرک ایوانکی شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha