۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85053358
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روستاهای البرز با نگاه ویژه  دولت در مسیر توسعه

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 85053358
روستاهای البرز با نگاه ویژه  دولت در مسیر توسعه

کرج – ایرنا – توسعه، خدمات رسانی به روستاها یکی از برنامه های راهبردی دولت مردمی سیزدهم در کشور از جمله  ۳۳۲ روستا و آبادی استان البرز است که امید می رود با تحقق برنامه ها بتوان شاهد رونق بیش از پیش مناطق روستایی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها رویکرد ویژه در دولت سیزدهم است که برای تحقق آن دستگاه های اجرایی برنامه ریزی گسترده ای در زمینه تامین امکانات زیر بنایی و تولیدی و اقتصادی در پیش گرفته اند.

یکی از مولفه های کاهش مهاجر پذیری ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است که با اشتغالزایی و ایجاد بسترهای خدمات رفاهی در روستاها ، احداث و بهسازی راه های روستایی، توسعه شبکه های ارتباطی و مخابراتی ، احداث شبکه های گازرسانی ، شبکه های برق رسانی و آبرسانی می توان به این هدف مهم دست یافت.

هفت و نیم درصد جمعیت استان البرز در روستاها سکونت دارند که با توجه به خوش آب و هوا بودن این روستا ها و بکر بودن بسیاری از آنها می توان این اماکن مولد را نیز در زمره مناطق گردشگری قرار داد و با این رویکرد علاوه بر اشتغالزایی در روستاها انگیزه در روستاییان این استان برای ماندن در بافت روستایی و مهاجرت معکوس تقویت کرد.

ظرفیت های گردشگری روستایی استان البرز

در کنار ظرفیت های بی شمار تولیدی و اقتصادی استان البرز اکنون ۴۸ روستا از جمله شهرستانک ، ولایترود ، گچسر ، آتشگاه از توابع شهرستان کرج، روستاهای کرکبود ، گلیرد ، فشندک از توابع شهرستان طالقان ، روستاهای ورده ، ولیان ، برغان ، فشند از توابع شهرستان ساوجبلاغ ، روستاهای احمد آباد مصدق ، قلعه آذری ، تپه ازبکی از توابع شهرستان نظر آباد و روستاهای جارو ، نکوجار ، پلنگ آباد از توابع شهرستان اشتهارد به عنوان هدف گردشگری قرار گرفته اند.

استفاده از بسترهای طبیعی روستایی مانند کویری بودن روستاهای اشتهارد ، سرسبز بودن روستاهای طالقان ، رودخانه های جاری در کنار مناطق سرسبز امروز با نگاه ویژه دولت تبدیل به بسترهای درآمدزایی در روستاهای این استان شده است .

نگاهی به خدمات رسانی روستایی البرز

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم روستاها در کانون توجه برای توسعه هرچه بیشتر استانها قرار گرفت گفت: اکنون دراستان البرز ۳۳۲ روستا دارای سکنه ، ۲۵۲ روستا دارای ۲۰ خانوار است که در مجموع ۲۴۰دهیاری داریم.

فرشاد قدوسی افزود: از ۲۹۰ روستای هدف گازرسانی در استان البرز تاکنون ۲۳۴ روستا گازدار و ۵۸روستا در دست اقدام است که درمجموع ۸۵ درصد خانوارهای روستایی استان البرز از نعمت گازبهره مند هستند.

وی گفت: از یک هزار و۷۲ کیلومتر راه روستایی ۷۹۲ کیلومتر آسفالته ، ۲۸۰ کیلومتر راه خاکی و شوسه است که ۱۶۳ کیلومتر جهت بهسازی و احداث در دست اقدام قرار گرفته است .

وی با اشاره به اینکه درصد برخورداری روستاها از راه آسفالته حدود ۷۴ درصد است ادامه داد: از ۲۸۶روستای دارای شرایط، ۱۶۵روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار گرفت ؛ تمام روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز یاد آورشد: به لحاظ برق رسانی نیز تمام روستاهای استان از نعمت برق بهره مند شده اند .

وی با اشاره به اینکه در روستاهای استان البرز ۷۵ خانه بهداشت فعال وجود دارد ، گفت: تمام روستاهای استان تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته اند.

روستاهای البرز با نگاه ویژه  دولت در مسیر توسعه

وضعیت ارتباطات در روستاها

قدوسی یاد آور شد: از ۳۳۲ روستای دارای شرایط ارتباطی ، ۳۲۶ روستا دارای تلفن ثابت ، ۳۲۱ روستا دارای پوشش تلفن همراه ، ۲۵۲ روستا دارای اینترنت ADSL هستند که تعداد ۲۸۱ خودرو عمرانی و خدماتی اعم از خودرو های آتش نشانی ، حمل زباله مکانیزه ، نیسان حمل زباله ، بکهولودر، باب کت در اختیار دهیاری های استان است.

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز در ادامه به تخصیص اعتبارات به دهیاریها اشاره کرد و افزود: با اعتبارات اختصاص یافته در تلاش هستیم برخی از کاستی ها را در روستاها با هدف مهاجرت معکوس هرچه بیشتر برطرف کنیم .

طرح های هادی روستایی با اولویت اشتغالزایی بررسی می شود

استاندار البرز نیز گفت: تمام طرح های هادی روستایی این استان با رویکرد اشتغالزایی مورد بازنگری قرار می گیرند و درصدد هستیم که این روند را شتاب ببخشیم.

مجتبی عبداللهی افزود: طرح های هادی روستایی با اولویت برنامه های اشتغالزایی روستاییان مورد بررسی و اجرا قرار می گیرد.
وی گفت: معتقدیم باید تدابیری اتخاذ شود که روستاییان به روستاها بازگردند.

روستاهای البرز با نگاه ویژه  دولت در مسیر توسعه


استاندار البرز افزود: استان البرز روستاهای فعال و خوش آب و هوا دارد و باید از ظرفیت های موجود برای آبادانی روستاها و اشتغال به ویژه برای جوانان استفاده کرد.
عبداللهی گفت: باید درخواست های مردم در روستاها و شهرها مورد توجه قرار گیرد و تا جای ممکن و در چارچوب قوانین، رضایت آنها جلب شود.

وی پیگیری اجرای ۹۰ طرح هادی روستایی از جانب فرمانداران استان را امری ضروری دانست و ادامه داد: باید روند اعمال این طرح ها تسریع شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی در روستاهای استان، گفت: استان البرز دارای روستاهای فعال با جمعیتی پویا است از این رو اقتصاد روستایی باید احیا شود.

استاندار البرز افزود: صنایع دستی، دامداری و دامپروری، کشت های گلخانه ای و باغداری از جمله مشاغلی است که می توان در روستاهای استان توسعه و پیشرفت داشته باشد.
عبداللهی با اشاره به ضرورت اعمال تحول اساسی در بودجه ۱۴۰۲ استان البرز، افزود: باید اعتبارات استان جهشی قابل توجه به نسبت جمعیت و همتراز با سایر استان های بزرگ کشور داشته باشد.

استان البرز بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۲۵۰ هزار نفر آنها در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha