۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۹
کد خبر: 85053982
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظریان: اسکی‌بازان به جز نقد به حمایت‌ها هم توجه کنند

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون اسکی گفت: انتظار ما از جامعه ورزشکار این است تا اگر موفقیتی کسب می‌کنیم نباید حمایت‌های دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را فراموش نکنیم.

عباس نظریان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: وقتی به ۲ سال گذشته نگاه می‌کنم. وارد فدراسیونی شدم که کمترین شناخت را از آن داشتم. تصویری که من از فدراسیون اسکی داشتم همان تصویری است که جامعه الان نسبت به آن دارد که بسیار ثروتمند است اما وقتی وارد شدم کاملا متضاد بود.

وی افزود: ۲ تصویر در اینجا داریم که یکی بحث گذراندن اوقات فراغت توسط افرادی لاکچری است. اما تصویر واقعی که علاقمندان، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از بخش قهرمانی انتظار دارد، مدال‌آوری و قهرمانی است نه بخش همگانی. وقتی به این بخش رجوع می‌کنید، با افرادی که بنیه اقتصادی قوی دارند، مواجه نمی‌شوید. کسانی که در فضای روستایی و کنار کوهپایه‌ها زندگی می‌کنند و به نوعی زندگی آنها با کوهستان، برف و سرما عجین بود، روبرو می‌شوید که کاملا با تصور لاکچری بودن، متفاوت است. 

اسکی چهار محدودیت بزرگ دارد

رئیس فدراسیون اسکی عنوان کرد: چهار محدودیت بزرگ داریم که نخستین آن نداشتن پیست است و کمتر فدراسیونی وجود دارد که در دنیا مکان اختصاصی برای تمرین ورزشکاران خود ندارد. دومین محدودیت بارش کم برف، به طوری که امسال کمتر از ۲ ماه برف داشتیم و باید در این فاصله تیم آلپاین و صحرانوردی را برای قهرمانی جهان آماده می‌کردیم. محدودیت‌ دیگر شامل زیرساخت، اقلیم، ارتفاع و تجهیزات گران است.

وی میزبانی مسابقات اسکی چمن جهان را یکی از اتفاقات خوب برای اسکی ایران دانست و گفت: ما در بین کشورهای مطرحی چون چک، اسلواکی، اتریش و ایتالیا به برنز، نقره و طلا رسیدیم. برای اولین بار رولر اسکی رشته پایه صحرانوردی را راه‌اندازی کردیم و از ۱۵ استان به ۲۰ استان فعال رسیدیم. رشته «رولر اسکی» قهرمانی جهان دارد و مرحله اول مسابقات انتخابی آن در توچال با ۲۵ ورزشکار و دور دوم آن در مازندران با ۶۰ ورزشکار برگزار شد.

نظریان: اسکی‌بازان به جز نقد به حمایت‌ها هم توجه کنند

درخواست میزبانی مسابقات پارااسکی جهان را دادیم

نظریان یادآور شد: برای اولین بار پیست الیگودرز مورد بازدید قرار گرفت و بین‌المللی شد. تیم ملی کراس کانتری پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی جهان در این پیست اردو داشت. دوره‌های مربیگری خیلی خوبی برگزار کردیم و بیش از یکصد مربی جدید به اسکی در ۱۵ استان اضافه شد. بعد از اینکه پارااسکی به فدراسیون اسکی منتقل شد، میزبان مسابقات پارااسکی در توچال بودیم و ماجد راشد رئیس پارااسکی آسیا در ایران حضور یافت و قرار شد میزبان پارااسکی قهرمانی جهان در بهمن و اسفند امسال باشیم، اما هنوز قطعی نشده؛ اگر شرایط خوب باشد، ۳۰ کشور از این مسابقات استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر گسترده شدن خانواده اسکی است. رشته‌های هاکی، اسکی روی یخ و کرلینگ به فدراسیون اضافه شد. تیم ملی هاکی روی یخ در انجمن جدید کشورهای اسلامی در کازان روسیه موفق شد در بین ۱۴ تیم نائب قهرمان شود. هم بانوان و مردان ما به نوعی وارد مسابقات بسیار بزرگ زمستانی شدند. حتی تیم جوانان در مغولستان و آلپاین نوجوانان در کره‌جنوبی در پیکارهای قهرمانی آسیا حضور یافتند. قرار است دختران نیز به قهرمانی آسیا در تایلند اعزام شوند. این رویدادها برای فدراسیونی اتفاق افتاده که هیچ زیرساختی ندارد و از نظر منابع مالی بسیار محدود است.

رئیس فدراسیون اسکی اضافه کرد: زیرساخت و زمین هاکی روی یخ تنها در ایرانمال وجود دارد و تیم‌های ملی آنجا تمرین می‌کنند، اما نیاز داریم تا مکان دیگری در اختیار فدراسیون قرار دهند. در مجموعه ورزشی آزادی سالن ۱۲ هزار نفری، تجهیزات هاکی روی یخ دارد و دو سال است که پیگیر آن هستم. باید تعمیراتی برای سقف، دیواره‌ها و کف انجام دهیم. سالن ۱۲ هزار نفری متعلق به دولت و وزارت ورزش است و می‌تواند در اختیار ما قرار بگیرد. 

المپیک جوانان و زمستانی مهم‌ترین اهداف سال جدید

وی خاطرنشان کرد: المپیک جوانان و میزبانی مسابقات قهرمانی جهان را در سال جدید، برنامه سه ساله برای المپیک زمستانی کورتینای ایتالیانو و برنامه طولانی مدت هفت ساله برای المپیک ۲۰۳۰ را پیش‌رو داریم. تا الان با ۲ ورزشکار آلپاین، کراس کانتری و صحرانوردی وارد المپیک می‌شدیم، اما در طرح جدید هم باید بتوانیم مجوز ورود اسکیت روی یخ و کرلینگ را به المپیک بگیریم. اسکی‌بازان ما اگر حمایت شوند، ظرفیت ورود به المپیک را دارند.

نظریان ادامه داد: فرصت سه ساله برای آماده شدن ورزشکاران رشته‌های جدید برای ورود به المپیک بسیار کم و سخت است، زیرا در رشته کرلینگ ورزشکار و مربی هم نداریم. قاعدتا برای المپیک ۲۰۳۰ این اتفاق حتما می‌تواند رخ دهد. هاکی روی یخ خیلی جلوتر از آن دو رشته، اما شرایط آن خیلی سخت است. ما تازه شروع کردیم، اما امیدوارم پرچم کشورمان در المپیک ۲۰۳۰ به جز در ورزش‌های برفی، در ورزش‌هایی که در سالن یخ برگزار می‌شود، به اهتزاز در بیاید.

نظریان: اسکی‌بازان به جز نقد به حمایت‌ها هم توجه کنند

توسعه رولر اسکی از اولویت‌های فدراسیون

وی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه این ورزش با رشته رولر اسکی در سراسر کشور هستیم، تاکید کرد: برای فصل جدید بین پنج تا هفت دوره مسابقه رولر اسکی را در هفت استان مختلف برگزار می‌کنیم. تجهیزات مورد نیاز آن باید وارد شود. این تجهیزات را در ۱۴۰۰ خرید کردیم اما هنوز به دست ما به دلیل تحریم‌ها نرسیده است. محدودیت ورود تجهیزات خیلی ما را اذیت می‌کند.

رئیس فدراسیون اسکی همچنین گفت: اتفاق شیرین سال گذشته این بود که دو ورزشکار ما به فینال مسابقات قهرمانی اسکی آلپاین جهان و کراس کانتری راه یافتند. سمانه بیرامی باهر یکی از بانوانی است که به فنال کراس کانتری راه یافت. نائب قهرمانی هاکی روی یخ در کشورهای اسلامی اتفاق خوبی بود. از رویدادهای تلخ اسکی ایران در سالی که گذشت این بود که پس از بازگشت از المپیک بسیار تحت فشار قرار گرفتیم. زیرا اتفاقاتی افتاد که حاصل برنامه‌ریزی ما نبود و کرونا سبب شد تا ورزشکار خود را از دست بدهیم و در رسانه‌ها خیلی دچار چالش شدیم.

ورزشکاران به جز نقد به حمایت‌ها هم نگاه کنند

وی یادآور شد: انتظار ما از جامعه ورزشکار این است تا اگر به نقطه‌ای می رسیم نباید حمایت‌های دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را فراموش کنند. درست است که به عنوان یک ورزشکار تلاش می‌کنیم اما وقتی روی سکوی قهرمانی می‌ایستیم نباید پشت سر خود را نبینیم. جدا شدن عاطفه احمدی یکی از تلخ‌ترین اتفاقات اسکی ایران بود. سرمایه‌های ورزش ما در اسکی زیاد نیستند، اما برای ورزشکاران کم نگذاشتیم. برخی از ورزشکاران گاهی انتقاد می‌کنند و اگر کلاه خود را قاضی کنند در این مدت از حمایت‌های سولیداریتی کمیته بین‌المللی المپیک برخوردار شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha