۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85055535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهر تاجورا در لیبی پس از درگیری مسلحانه آرام شد

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبر: 85055535
شهر تاجورا در لیبی پس از درگیری مسلحانه آرام شد

تهران - ایرنا - شهر تاجورای لیبی که در ساعات گذشته شاهد درگیری های مسلحانه بود، هم اکنون از آرامش نسبی برخوردار است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، درگیری های شدید بین گروه‌های مسلح در شهر تاجورا برای چند ساعت ادامه داشت و گروه‌های مسلح در این درگیری ها از سلاح متوسط و سنگین استفاده کردند اما ساعاتی پیش آرامش نسبی به این شهر بازگشته است.

بر اساس این گزارش، هر از چند گاهی درگیری‌های مسلحانه در پایتخت لیبی بین گروه‌های مسلح که برخی از آن‌ها وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی هستند، اتفاق می‌افتد اما عصر روز یکشنبه درگیری‌های خشونت‌آمیز بین افراد مسلح در شهر تاجورا در شرق طرابلس رخ داد و این نگرانی را به وجود آورد که درگیری‌ها در ساعات آینده افزایش یابد.

به گفته منابع محلی، درگیری‌ها بین تیپ «رحبه الدروع» و تیپ «أسود تاجورا» در چهار خیابان اصلی و در مجاورت مراکز بهداشتی و درمانی رخ داد.

منابع محلی پیشتر در تماس با خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک گفته بودند که هم اکنون درگیری‌های خشونت‌آمیز مسلحانه بین گروه‌های مسلح در منطقه تاجورا اتفاق افتاده است.

این منابع دلایل درگیری را که از دیروز آغاز شده بود، کشته شدن اعضای گردان رحبه الدروع به دست اعضای گردان الاسود تاجورا دانستند.

به گفته منابع محلی، افراد سرشناس و بزرگان تاگورا برای خاموش کردن آتش این درگیری ورود کردند اما فایده‌ای نداشت.

در این پیوند، «اسامه علی» سخنگوی رسمی اورژانس و خدمات درمانی پیش بیمارستانی طرابلس گفت که اورژانس حداکثر وضعیت آماده باش را برای تمام دفاتر خود در «طرابلس»، «القره بولی» و «قصر خیار» که نزدیک مناطق درگیری در تاجورا هستند، اعلام کرده است.

وی در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: به دلیل درگیری‌های جاری در آن مناطق، تاکنون هیچ آمار رسمی از کشته شدگان و زخمی‌ها دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی اورژانس و خدمات درمانی طرابلس افزود که در این لحظات درگیری‌ها متوقف شده و آرامش شکننده در مناطق درگیری حاکم است. وی از شهروندان خواست تا اطمینان از ایمنی جاده‌ها برای خروج از منازل خود عجله نکنند.

در همین حال شاهدان عینی در تماسی با اسپوتنیک گفتند که صدای تیراندازی و گلوله به شدت شنیده می‌شود که باعث ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان به ویژه افرادی شده که در جاده‌ها بر اثر وقوع درگیری‌ها غافلگیر شده اند.

انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که از سوی طرفین درگیری، نارنجک و خمپاره گلوله پرتاب می‌شود و دود غلیظی آسمان را فراگرفته است

مقامات لیبیایی تاکنون آمار اولیه کشته‌ها و مجروحان این درگیری را اعلام نکرده اند.

این درگیری‌های مسلحانه اولین بار نیست که در طرابلس و اطراف آن به وقوع می‌پیوندند اما اکنون درگیری‌های تاگورا در پی تحولات سیاسی ایجاد شده بین طرف‌های لیبیایی و بین‌المللی برای پایان دادن به اختلافات سیاسی و دستیابی به توافق و نزدیک کردن نظرات برای رسیدن به یک تاریخ مشخص جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بر اساس ابتکار «عبدالله باتیلی» نماینده سازمان ملل در لیبی به وجود آمده است.

انتخابات لیبی قرار است در پایان سال جاری میلادی ۲۰۲۳ برگزار شود اما وضعیت امنیتی لیبی همچنان شکننده است به گونه‌ای که ممکن است کمکی به مقامات لیبی و بین المللی برای برگزاری این انتخابات نکند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha