کارشناس کُروات: چین روشی متفاوت از آمریکا برای حل مسائل جهانی دارد

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر سیاسی کروات با اشاره به نقش آفرینی مثبت چین در حل مسائل میان ایران و عربستان و نیز ابتکار جدید پکن برای حل سیاسی بحران اوکراین، گفت که چین اصولا روشی موثر و متفاوت از آمریکا برای حل مسائل جهانی در پیش گرفته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ،«مارینکو اوگورک» به خبرگزاری شینهوا گفت : معتقدم نقش آفرینی چین در توافق بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک تاثیر مهمی در تحقق این مهم داشت.  این یک موفقیت برای چین است.

عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها تنش سیاسی آشکار، هفته گذشته توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را پس از مذاکراتی که چین شرایط نهایی آن را فراهم کرد، از سر بگیرند. این رویداد یک پیشرفت مهم برای دو کشور و یک اتفاق مثبت برای امنیت و ثبات خاورمیانه است.

در بیانیه سه جانبه مشترکی که روز جمعه گذشته با همراهی چین منتشر شد، عربستان سعودی و ایران توافق کردند که سفارت‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را ظرف دو ماه بازگشایی کنند.

اوگورک گفت: برخلاف ایالات متحده که نقش سرکوب یک طرف و حمایت از طرف دیگر را در خاورمیانه ایفا کرده است، چین با ترویج گفت و گو میان طرفین با حفظ شرایط برابر و بدون جانبداری، رویکرد متفاوتی نسبت به آمریکا در پیش گرفته است. چین با جلب اعتماد هر دو طرف، با آنها وارد مذاکره می شود و این روشی موثر برای حصول نتیجه مطلوب است.

وی افزود: ایالات متحده خود را در جنبش عربی موسوم به «بهار عربی» بدنام کرده است، زیرا آمریکا مطمئناً در آن شرکت داشته است و قیام ها آن‌طور که آمریکایی‌عا فکر می کردند به پایان نرسیدند و نفوذ ایالات متحده، در منطقه کاهش یافته است.

اوگورک ادامه داد: در شرایطی که جهان از شکل تک قطبی به سمت چند قطبی و چندجانبه گرایی پیش می رود، چین در آینده این مسیر، نقش بزرگ تری در صحنه بین المللی ایفا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نقش میانجی‌گری چین در احیای روابط دیپلماتیک عربستان و ایران نشانه ای از نفوذ بیشتر چین در آینده این منطقه و جهان است.

این تحلیلگر کروات با اشاره به انتظار مذاکرات آتی بین روسیه و اوکراین گفت: مثل مسئله ایران و عربستان، پکن همچنین می تواند میانجی مهمی برای حل بحران اوکراین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha