هم‌گرایی نهادها و برنامه‌ریزی راهکار رفع چالش "سقوط سنگ‌" در محور کندوان

نوشهر - ایرنا - کندوان یکی از محورهای پرتردد و حیاتی کشور بوده و ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت این جاده کوهستانی تاکنون خسارت جانی و مالی زیادی برجا گذاشته که رفع این چالش اساسی به تاکید کارشناسان نیازمند برنامه ریزی، کارشناسی، اعتبار اختصاصی و همگرایی نهادهای مربوطه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور ارتباطی پرتردد و حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است.

کارشناسان امر ریزش و سقوط سنگ ها از ارتفاعات را از چالش های اساسی محور کوهستانی کندوان برشمردند و بر ضرورت حل آن در سطح مسوولان ذیربط نهادهای کلان کشوری و استانی تاکید کردند.

آنان می گویند با هدف حفظ سلامت جان شهروندان به عنوان یک اولویت اساسی و در ایام تعطیلات نوروزی ضرورت حفظ جان مسافران و گردشگران و کاهش بار ترافیکی محور کوهستانی کندوان به طور متناوب مسدود می شود.

طبق گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس سه شنبه هفته گذشته بر اثر سقوط سنگ از ارتفاع ۲ نفر از مسافران نوروزی در محور کوهستانی کندوان جانشان را ازدست دادند.

در این حادثه که حوالی ساعت ۲۲ شب آن روز در محدوده ولی آباد کندوان حادث شد سرنشینان یک خودرو یکی ۱۸ ساله و دیگری سه ساله فوت کردند و سه نفر مصدوم شدند.

به تاکید صاحبنظران امر محور ارتباطی چالوس - کرج محدوده استحفاظی استان مازندران به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران همچنین نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات در پاسگاه های پلیس راه، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه ارایه شود.

شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی بوده است که اغلب مسافران از محور کندوان وارد این منطقه می شوند.

برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها ضرورت دارد مسوولان امر با ارایه راهکارهای اساسی و اصولی نسبت به تقویت تجهیزات و امکانات پاسگاه های پلیس راه و راهداری و حتی امدادی و مهمتر ریزش سنگ ها از ارتفاعات اقدام کنند.

هم‌گرایی نهادها و برنامه‌ریزی راهکار رفع چالش "سقوط سنگ‌" در محور کندوان

ریزش ۸۰ مورد سنگ از ارتفاعات از آغاز طرح نوروزی تا اکنون
فرمانده پلیس راه کندوان ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت را از چالش های اساسی این محور برشمرد و گفت : از آغاز طرح نوروزی از تاریخ ۲۴ اسفند تا اکنون بیش از ۸۰ مورد ریزش و سقوط سنگ های ریز و درشت در محور کندوان داشتیم.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این ریزش سنگ را همچنان هم در منطقه بالا دست محدوده سیاه بیشه و پایین دست تا کف هزار چم مشاهده می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ریزش سنگ طی مدت یادشده متاسفانه موجب مرگ ۲ مسافر نوروزی شده و هم عده ای نیز مصدوم برجا گذاشته است و این محور همچنان مستعد ریزش سنگ از ارتفاعات بوده که آن را ناایمن کرده است.
فرمانده پلیس راه کندوان ادامه داد: برای حل این مشکل اساسی باید کار کارشناسی و ردیف بودجه ای خاص در نظر گرفته شود تا برای همیشه مشکل ریزش سنگ رفع بشود و مسافران این محور در ایمنی کامل برانند.

بارندگی و ارتعاشات صوتی ریزش سنگ را تشدید می کند
به گفته وی ریزش سنگ های ریز و درشت کوه های محور کندوان به علت فرسودگی در کمترین ارتعاشات صوتی، حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب در ایام مختلف سال تشدید می‌شود.
سرگرد احمدی گفت : وزارت راه و سازمان راهداری کشور و استان مازندران با وجود تلاش مستمر باید پای کار بیایند تا این مشکل اساسی کندوان ریشه ای حل بشود.
وی اضافه کرد : پس از ۱۴ سال، پارسال طرح " لق گیری" سنگ ها در محورهای پر تردد هراز و کندوان انجام و خیلی از سنگ های در حال سقوط برداشته شد.
به گفته فرمانده پلیس راه کندوان اجرای طرح لق گیری سال گذشته خوب بوده اما کامل نبود یعنی به صورت کامل محورهای یادشده ایمن نشده است.
سرگرد احمدی ادامه داد : نکته مهم این که نیروهای پلیس راه محور کندوان با سلام و صلوات در این محور کوهستانی خدمات ارایه می کنند که باید برای رفع ریزش سنگ ها نیز تدابیر اصولی اندیشید.
وی مقدار طول راه های محور کندوان در حوزه استحفاظی استان مازندران را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد.

هم‌گرایی نهادها و برنامه‌ریزی راهکار رفع چالش "سقوط سنگ‌" در محور کندوان

ضرورت تهیه نقشه راه برای حل مشکل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مازندران بر ضرورت تهیه نقشه اصولی برای رفع ریزش سنگ های ریز و درشت در محورهای کوهستانی این استان از جمله کندوان تاکید کرد.

حسینعلی محمدی شیرکلایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : انسداد متناوب محور کندوان در ایام نوروز به خاطر احتمال ریزش سنگ ها از سوی پلیس راه اتخاذ می شود و زمانی که این مشکل برطرف نشده باشد چنین رویکردی اعمال می شود.
وی ادامه داد: در آخرین مورد سقوط سنگ در محور کندوان ۲ نفر مسافر نوروزی جان باختند و سه نفر نیز مصدوم شدند و روز گذشته نیز سقوط سنگ نیز گزارش شده است که مصدوم داشته است.
وی خاطرنشان کرد : در لق گیری سنگ های محور کندوان کارهایی توسط نهادهای مربوط انجام می شود اما این کفایت موضوع را نکرده و باید اقدام اساسی برای این محور انجام بشود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : رفع این مشکل مستلزم این است که سازمان راهداری و پلیس راه کشور تمهیداتی اتخاذ کنند.
وی افزود: در این ارتباط پروژه توسعه ای زیرساخت کشور را باید داشته باشیم که از آن ها خواستیم که برنامه زمان بندی به ما بدهند که بازه زمانی نیاز دارد که حداقل ۷۰ درصد ایمنی محور کندوان را به تضمین کنند که در همین ارتباط تمهیداتی اتخاذ شده است.
محمدی شیرکلایی اضافه کرد : هم اکنون بخشی محور ارتباطی هراز در محدوده بایجان به طول ۱۰ کیلومتر فنس کشی در حال انجام است که در صورت نتیجه دادن می شود این مورد را در محور کندوان انجام داد.

الزام آور بودن تهیه پیوست کاهش خطر برای آزادراه ها

وی تصریح کرد : الزام آوردن بودن تهیه پیوست کاهش خطر برای طرح توسعه محورهای آزادراهی تهران - شمال باید مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : بر همین اساس نشست های با مسوولان مربوط در حال برگزاری است تا با اخذ یک برنامه زمان بندی محور کندوان را ایمن کنیم.
محمدی شیرکلایی گفت : طرح ایمنی راه هم در کمیسیون ایمنی شورای ترافیک شورای استان مطرح‌ و مقرر شد تا در یک بازه زمانی برنامه ایمنی سازی محور کندوان را به ما بدهند تا در کوتاه مدت ۷۰ درصد و در بلندمدت صد در صد ایمنی محور را تامین کنند.

هم‌گرایی نهادها و برنامه‌ریزی راهکار رفع چالش "سقوط سنگ‌" در محور کندوان

تحمیل خسارت های جانی و مالی و اقتصاد ملی

حدود ۱۸ کیلومتر از طول محور ۸۰ کیلومتری محدوده کندوان استان مازندران شهرستان چالوس، صخره ای است و ابتدای آغاز تعطیلات نوروزی در هفته جاری حدود ۱۰ مورد ریزش کوه و سقوط سنگ در این مسیر ارتباطی پرتردد گزارش شده که بیشترین آن در منطقه ولی آباد رخ داده است.

اسفند ماه سال گذشته هم براثر سقوط تخته های سنگ بزرگ در منطقه سیاه بیشه به روی خودروی پژو ۴۰۵ خانواده اهوازی که در حال گذر از این محور به زادگاهشان بودند پدر و پسر در دم جان باختند و سه تن دیگر از اعضای خانواده برای مداوا با همکاری مرکز فوریت های پزشکی به بیمارستان آیت الله طالقانی منتقل شدند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس از اعزام دست کم ۲۰ نفر برای انجام عملیات لق گیری به منظور پیشگیری از ریزش سنگ در نقاطی از محور کندوان خبر داد.

مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این نیروها قرار است فردا با در اختیار گرفتن امکانات و تجهیزات عملیات لق گیری را انجام دهند چرا که به علت بارندگی های پیوسته، لغزش زمین، ناپایداری خاک و همچنین تردد بی شمار خودروها سنگ های بالادست در حاشیه این محور به حرکت در آمده اند و احتمال آنکه دوباره ریزش کوه و سنگ از بالا به پایین و کف جاده رخ دهد و حواث فاجعه بار مرگ و میر عابران سواره رو در پی داشته باشد چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.

وی بیان داشت : هرچند حجم عملیات خیلی زیاد است و با توجه به ایام نوروز و رغبت مسافران برای سفر به خطه شمال از این محور تمام تلاش ها این است که روز جمعه هفته جاری بخش عمده ای از عملیات لق گیری در نقاطی از مسیر به ویژه محدوده ولی آباد انجام گیرد.

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در تعطیلات نوروزی سال جاری افزون بر هشت میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha