باران آتش نیزارهای تالاب «یوسف‌کند» مهاباد را خاموش کرد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بارش باران آتش سوزی در نیزارهای تالاب «یوسف‌کند» این شهرستان را خاموش کرد.

فاروق سلیمانی یکشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این آتش سوزی حدود سه و نیم هکتار از نیزارهای تالاب یوسف‌کند طعمه حریق شد و به دلیل موقعیت خاص محل آتش سوزی امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: سرانجام با شروع بارش باران، آتش خاموش شد و از گسترش آن به نیزارهای اطراف این تالاب جلوگیری کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه طی سه ماه گذشته این چهارمین بار است که نیزارهای تالاب "یوسف‌کند" طعمه حریق می شود ، گفت: علت اصلی این آتش سوزی در دست بررسی و تحقیقات در این زمینه دارد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۹ هکتار از نیزارهای حاشیه تالاب یوسف‌کند مهاباد طعمه حریق شده و آتش خسارت زیادی به زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی این تالاب وارد کرده است.

تالاب «یوسف‌کند» (حسن‌خان) مهاباد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد با بیش از ۳۷ هکتار مساحت یکی از تالاب‌های زمستان‌گذران پرندگان در این شهرستان است.

باران آتش نیزارهای تالاب "یوسف‌کند" مهاباد در آذربایجان‌غربی را خاموش کرد

این تالاب به دلیل دسترسی آسان و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و بومی در آن، به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان تبدیل شده است، آب تالاب «یوسف‌کند» از رودخانه مهاباد تامین می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در مسیر این رودخانه و احداث سد انحرافی در طول سال خشک نمی‌شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد با ورود یک سامانه بارشی به منطقه، بارش باران از روز یکشنبه جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفته است و فعالیت این سامانه تا سه شنبه هم ادامه دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha