محموله های ۳۵۷ هزار دستگاه کامیون به عراق صادر شد

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه گفت: سال گذشته ۳۵۷ هزار و ۲۶ دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی با انجام تشریفات گمرکی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی گمرکات استان کرمانشاه ؛ «علی‌اصغر عباس‌زاده» افزود: حجم کالای صادراتی توسط این تعداد کامیون ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۹۷۵ دلار کالا به ارزش وزنی ۶ میلیون و ۸۹۳ هزارو ۶۹۰ تن بوده است.

وی اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان را می توان میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگهای ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان نمود.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه گفت: از این تعداد کامیون عبوری حامل کالای صادراتی از حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه، گمرک پرویزخان باتردد ۱۳۷ هزارو ۴۴۱ دستگاه کامیون بیشترین سهم کامیون های حامل کالای صادراتی را در بین گمرکات استان کرمانشاه به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: سهم گمرک خسروی از کامیون های حامل کالاهای صادراتی در سال ۱۴۰۱ از گمرکات استان کرمانشاه، ۸۹ هزارو ۲۶۱ دستگاه بود.

عباس‌زاده در ادامه تعداد کامیون های عبوری از گمرکات سومار، شوشمی و شیخ صله را نیز به ترتیب ۵۴ هزارو ۴۱۸ دستگاه، ۳۰ هزارو ۳۲۵ دستگاه و ۴۵ هزارو ۵۸۱ دستگاه اعلام کرد.

بیش از ۳۵۷ هزار دستگاه کامیون کالای صادراتی سال گذشته به عراق صادر شد

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

این مرز در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha