توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به کشاورزان و باغداران

اردبیل-ایرنا سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با توجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان توصیه‌هایی به کشاورزان و باغداران استان ارائه کرد.

به گزارش ایرنا سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با عنایت به پیش بینی بارندگی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در این استان و در راستای کاهش آسیب‌های احتمالی به بخش کشاورزی به کشاورزان و باغداران توصیه کرد ضمن اتخاذ تمهیدات لازم، به توصیه‌های فنی کارشناسان عمل کنند.

مصرف کود کلرو پتاسیم در مزارع، خودداری عشایر و دامداران از استقرار در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف، انتقال دام از واحدهای فرسوده و مستهلک، از توصیه های سازمان جهاد کشاورزی با باغداران، کشاورزان و دامداران استان است.

این سازمان به زنبورداران استان هم توصیه کرد ضمن عایق بندی و محافظت از کندوها، از استقرار آن در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

جهاد کشاورزی اردبیل به پرورش دهندگان ماهی استان هم توصیه کرد ضمن بازدید منظم از استخرهای پرورش ماهی، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های آب ورودی و خروجی، جهت جلوگیری از ورود سیلاب و آب گل آلود به استخرها و خسارت‌های ناشی از آن را جدی بگیرند.

این سازمان از کشاورزان خواسته است بعداز اتمام بارندگی، نسبت به مصرف قارچ کش‌های مناسب در مزارع با نظر کارشناسان مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و شبکه‌های مراقبت اقدام کنند.

به گزارش ایرنا نقشه‌های هواشناسی حاکی است تا قبل از ظهر روز سه شنبه ۲۲ فروردین، با حاکمیت سامانه پرفشار در سطح زمین، آسمان بیشتر مناطق استان ابری توام با هوای نسبتاً خنک (در مناطق شمالی و نوار شرقی با مه رقیق) بوده و ساکنین مناطق مرکزی به دلیل وزش باد تندجنوبی شاهد خیزش گردوخاک و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات بارش پراکنده باران باشند.

بر اساس این گزارش از عصر روز سه شنبه با تغییر جهت جریانات و نفوذ سامانه کم فشار سطح زمین، وزش بادهای تند جنوبی (بویژه در مناطق مرکزی و جنوبی) همراه با افزایش محسوس دمای هوا آغاز خواهد شد که با توجه به شدت سرعت وزش باد گردوخاک در مناطق مرکزی در این روز و روز چهارشنبه دور از انتظار نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اردبیل، از روز چهارشنبه (۲۳ فروردین) با نفوذ سامانه بارشی به استان بتدریج بر میزان ابرها افزوده شده و تا اواخر وقت جمعه (۲۵ فروردین) ضمن وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید، بارش باران بویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان (غالباً بصورت رگبار باران گاهی توام با رعد و برق و تگرگ) پیش بینی شده است.

این در حالی است که از اواخر وقت پنج شنبه تا صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) دمای ماکزیمم در استان کاهش محسوس خواهد یافت که به دلیل کاهش نسبی دمای هوا بارش در ارتفاعات بصورت برف خواهد بود.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل ضمن اعلام هشدار سطح نارنجی شماره ۴ پیش بینی کرده است طی این مدت اهالی مناطق شمالی استان شاهد بارش پراکنده باران گاهی توام با وزش باد تند (بویژه در روز پنج شنبه) باشند.

به گزارش ایرنا طی هفته‌های اخیر سرمای دیررس بهاره و بارش برف خسارت‌های سنگینی به باغات استان بویژه در شهرهای مشگین‌شهر و خلخال وارد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha