حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل به ۲۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به شرایط بحرانی آب در استان گفت: حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش بارندگی به ۲۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

علی حیدری اناری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حجم کل مخزن این سد ۸۲ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۶ میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت بارندگی تا پایان شهریور ماه امسال ۱۵ میلیون متر مکعب آب به مخزن این سد اضافه شود ، هر چند با افزایش این مقدار آب باز هم در تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با تاکید بر اینکه تامین آب آشامیدنی مردم مهم‌ترین اولویت شرکت آب منطقه‌ای است ، ادامه داد: سد یامچی که با کاربری تامین آب کشاورزی اردبیل احداث شده بود در حال حاضر به اصلی‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل تبدیل شده است.

افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب شرب در اردبیل

حیدری اناری همچنین با اشاره به افزایش مصرف آب آشامیدنی در اردبیل گفت: مصرف آب آشامیدنی در شهر اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول به کاهش ۴۰ درصدی سطح بارش‌ها نسبت به بلند مدت در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد کاهش ۲۵ درصدی روان‌آب‌ها و افت شدید ذخایر مخازن‌ سدهای استان هستیم.

وی ترویج استفاده از دانش روز و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف بهینه آب را از سیاست‌های اصلی شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش منابع آب نسبت به سال آبی گذشته شاهد افزایش ۱۲ هزار هکتاری کشت پاییزه در منطقه مغان بودیم که ضروری است کشاورزان مصرف بهینه آب را جدی بگیرند.

وضعیت منابع آب اردبیل، مغان و مشگین‌شهر بحرانی تر می‌شود

حیدری بیان کرد: وضعیت منابع آب اردبیل، مشگین‌شهر و منطقه مغان با توجه به وضعیت فعلی رفته رفته بحرانی‌تر خواهد شد و مدیریت مصرف بهینه آب مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تنش آبی در استان است.

وی تامین آب پایدار و سالم را مهم‌ترین وظیفه این شرکت ذکر کرد و گفت: برای عبور از بحران آبی استان، نیازمند همکاری بیش از پیش مردم و مسئولان ذیربط هستیم.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی قرار دارند،در جایگاه چهارم قرار دارد.

به گزارش ایرنا روز گذشته هم سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در شورای مدیریت منابع آب استان با تاکید برلزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از آب در مصارف شرب و کشاورزی در استان خواستار همکاری همه حوزه‌ها برای برنامه ریزی و عبور از چالش کم آبی در سال پیش رو شد.

استاندار اردبیل یادآورشد: در اراضی شمالی استان اردبیل به‌دلیل کمبود آب باید سهم شهرستانی مشخص و با توجه به آن سهم، اراضی تحت کشت تعیین شود که این اقدام در مدیریت مناسب وضعیت کم‌آبی تأثیرگذار خواهد بود.

اطلاع رسانی درباره کشت دوم، تولید محصولات استراتژیک از دیگر توصیه های استاندار اردبیل به بخش آب استان بود

عاملی همچنین با اشاره به کاهش ۴۰درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت، برلزوم اطلاع رسانی مستمر مردم از طریق رسانه‌ها از وضعیت بارش‌ها و کم‌آبی حاکم بر استان اردبیل شد تا مردم در مصرف بهینه منابع آب پیشقدم باشند.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha