۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85080273
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبر: 85080273
لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

قزوین- ایرنا- لیله القدر بهترین لحظات راز و نیاز با معبود و حضور همه ملاک در زمین است تا ذره ذره دعای بندگان را به عرش اعلا ببرند و خشوع و خضوع انسان را در برابر معبود به نظاره بنشینند، امید که این شب ها را قدر بدانیم و از این فرصت برای بیدار شدن بهره ببریم.

به گزارش ایرنا، لیله القدر شبی است که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل کرده و دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند.

شب قدر، شبی است که قرآن بر پیامبر اسلام نازل شد و در آن تقدیر خلایق تعیین می‌شود، در این شب فاصله زمین و آسمان به حداقل رسیده و دعای بندگان مستجاب می‌شود.

شب قدر فرصت مغتنمی است برای رهایی از همه قید و بندهایی که خودمان بر دستان خویش گمارده‌ایم و این فرصت باید برای اصلاح امور و رفتار و کردار خویش بهره بریم.

شب‌ها یا لیالی قدر شامل شب نوزدهم، بیست و یکم و شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان هستند که افراد با حضور در مساجد و تکایا تا صبح بیدار بوده و با قرآن بر سر گرفتن و راز و نیاز و دعا، توبه و استغفار خواهان عفو اعمال گناه خود هستند و خیر و سعادت دنیا و آخرت را طلب می‌کنند.

خبرنگار ایرنا قزوین به همین مناسبت به سراغ کارشناسان مسائل مذهبی رفته و از دیدگاه آنها به تشریح اهمیت شب قدر و اعمال توصیه شده در این شب پرداخته است.

لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

شب قدر فرصتی برای تعالی و صیقل دادن روح

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، شب قدر را فرصتی برای تعالی و صیقل دادن روح دانست و گفت: شب قدر، فرصتی مغتنم برای بندگی و زمانی برای خودسازی است و باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی مجیدی افزود: در روایات و فرامین دینی و بزرگان دینی گفته شده که شب‌های احیا یعنی ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ماه مبارک رمضان شب سرنوشت ساز و شب وصل شدن مجدد به منبع فیض لایزال الهی است.

وی اظهار کرد: بر اساس آنچه که در آیات و روایت آمده شب قدر یکی از شب‌های خاص در ماه رمضان است که تقدیر و سرنوشت یک ساله انسان در آن رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: اگر انسان در سال گذشته قصورات، کوتاهی و معاصی را مرتکب شده باشد می‌تواند در این شب از این معاصی پاک شود و هم رزق و روزی یکساله آینده خود را از محضر خدای متعالی دریافت کند.

وی تاکید کرد: شب قدر شبی ارزشمند است که نباید این فرصت را از دست داد، مانند حضرت زهرا (س) که در این شب به صورت بچه‌ها آب می‌زد و می‌گفت امشب شب نزول علم، آگاهی و دانش است.

وی خاطرنشان کرد: شب قدر فرصتی برای آمادگی و تلاش بیشتر است تا بتوانیم برکات این شب را درک کنیم همچنین این شب فرصتی برای بیداری انسان جهت بالا بردن معرفت خود نسبت به خداوند است.

این مسوول تصریح کرد: ارزش و دلیل اهمیت شب قدر پاسداشت شب آگاهی، علم و دانش است و در کنار همه مباحثی که از بزرگان نقل شده یک دلیل عقلی برای پاسداشت این شب بیان شده آن است که انسان مدعی علم و آگاهی قطعاً شب نزول علم کامل را از دست نمی‌دهد.

حجت الاسلام مجیدی گفت: مخفی بودن اینکه کدام شب ها دقیقا شب قدر است نیز دارای حکمت‌های فراوان است و حکمت اصلی آن رحمت از سوی خداوند به بندگان و شدت علاقه‌ای که خداوند به بندگان دارد است تا در شب‌های رمضان بیشتر عبادت کنند و از فیوضات این ماه بهره مند شوند.

وی یاد آور شد: احیا و شب زنده داری در شب قدر فلسفه بسیار زیبایی برای بندگان دارد، در واقع شب زنده داری در این شب با برکت، راهی برای بیدار شدن روح بندگان و رهایی از بند زندگی روزمره است.

لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

شب‌های قدر، اوج پرگشودن در فضای نیایش و بندگی

یک کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در قزوین نیز گفت: شب‌های قدر، اوج پرگشودن در فضای نیایش و بندگی و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است.

حجت الاسلام علی نعمت اللهی افزود: ماه مبارک رمضان ماهی است که نزد خداوند بافضیلت‌ترین ماه‌هاست و ایام ماه مبارک رمضان برتر از همه روزهای سال است و شب قدر در این میان از همه پرفضیلت تر است.

وی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان و سب قدر یک فرصت مغتن برای اینکه انسان بازنگری درونی داشته باشد، است و در توصیه‌های دینی بیان شده که در این ماه مبارک فرصت‌هایی برای شما پیش می‌آید که باید غنیمت بشمارید؛ رسول اکرم (ص) فرموده‌اند لحظه‌های بسیار سودمند و مفیدی که در طول عمر و ایام زندگی شما بوجود می‌آید را باید غنیمت بشمارید و نباید این لحظه‌ها را از دست دهید.

حجت الاسلام نعمت اللهی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان به ویژه شب های قدر ماه تغییر نفس و پاکسازی، پالایش نفس و فرصت مغتنمی است که انسان بتواند از این ظرفیت معنوی که خداوند در این ایام فراهم می‌کند،بهره مند شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ماه مبارک رمضان یک ظرفیت معنوی فوق العاده است و فرصت‌های ویژه‌تری از جمله لیالی قدر که البته تعبیر شب قدر شاید تعریف کامل تر آن باشد چرا که ما یک شب قدر بیشتر نداریم اما لیالی احیا صحیح‌تر باشد چراکه در این سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رازهایی نهفته است.

وی ادامه داد: از فضیلت‌های شب قدر هر چه بگوییم کم است و به صورت کلی کلمه قدر به معنای اندازه، منزلت، پرمعنا و با شکوه است و احیا، یعنی زنده ماندن یا بیدار ماندن؛البته اگر بخواهیم تعریف درستی از شب احیا بکنیم شب احیا، شب بیدار ماندن نیست بلکه شب بیدار شدن است.

این کارشناس مذهبی گفت: در آیات قران و روایات نسبت به توجه به این شب عزیز بسیار تاکید شده و همچنین ائمه معصومین (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) نسبت به شب قدر حساسیت‌های ویژه‌ای داشته‌اند و سوره قدر نیز در شب قدر نازل شده است.

حجت الاسلام نعمت اللهی ادامه داد: امروزه در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم و شرایط جهانی و پیشرفت‌های که تحت عنوان تکنولوژی و صنعت به تعبیری آسایش را به خوبی فراهم کرده اما آرامش کامل را از جهتی از ما گرفته است.

وی اضافه کرد: چیزی که بشر به آن نیاز دارد آسایش در کنار آرامش است، آرامش شاید مهمتر از همه چیز باشد، آسایش رفاهی برای بشر فراهم شده اما آرامش روح و روان تا حدی برهم زده شده است؛ آسایش به جسم انسان برمی‌گردد و آنچه که نیاز داریم آرامش روح و روان است که آن را باید در معنویات و شب های قدر جست وجو کرد.

حجت الاسلام نعمت اللهی تصریح کرد: مناسک دینی به نوعی رسیدن به آرامش کامل است ما نیازمند این بازنگری هستیم و شب‌های قدر فرصت مغتنمی است تا نسل جوان تحت تأثیر شبهات قرار نگیرند.

لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

شب قدر بهترین فرصت برای دعا و کسب معارف الهی است

یک استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در قزوین نیز با بیان اینکه شب قدر بهترین فرصت برای دعا و کسب معارف الهی است، گفت: سرنوشت و مقدرات انسان از این سال تا سال بعد در چنین شبی رقم خواهد خورد بنابراین باید در دعا و عبادت الهی در این شب‌ها بکوشیم.

حجت الاسلام علی عباسی با اشاره به شأن و منزلت این شب و فرمایش امام صادق (ع) اظهار کرد: شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است و بهترین شب سال به شمار می رود که ارزش آن را از هزار ماه برتر و بالاتر است.

وی افزود: خداوند هر ساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده انسان‌ها می‌کند و به همین دلیل ممکن است در برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدید نظر شود.

لیلة القدر، شبی برای بیدار شدن

شب قدر فرصتی برای فاصله گرفتن از مصعیت

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: در این شب، سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسان‌ها ارتباط دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم می‌خورد پس باید این شب را قدر دانسته و به اعمال سفارش شده در این شب بدرستی عمل کنیم.

به گفته این کارشناس مذهبی، جوانان باید در زندگی تصمیم بگیرند که از معصیت و گناه فاصله گرفته و خود را به درگاه الهی نزدیک نمایند و از همان جوانی معصیت و گناه را کنار بگذارند و بهترین فرصت دوبه همین شب قدر است.

وی با بیان اینکه هیچ گاه نباید از رحمت الهی در شب قدر مأیوس شد،افزود: ما خدایی بخشنده و مهربان داریم که نظر خاصی نسبت به بندگانش دارد، کافی است تصمیم بگیریم که بنده واقعی او باشیم که در این شرایط دیگر شیطان نفوذ نمی‌کند و انسان معصیتی انجام نمی‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارها در شب قدر خواندن نمازهای قضایی است که به گردن انسان است و این شب فرصت خوبی است که انسان نمازهای قضایش را به جا آورد و طلب استغفار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha