۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۰۲
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85080639
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام نظامی یمن: کشورهای متجاوز از فرصت گفت وگو استفاده کنند

تهران- ایرنا- «جلال الرویشان» معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر دولت نجات ملی یمن از کشورهای عضو ائتلاف عربی خواست تا از فرصت گفت وگو برای پایان جنگ در این کشور استفاده کنند.

به گزارش ایرنا از المسیره، الرویشان گفت: میانجیگری عمان برای صلح روشن است و از آنها تشکر می‌کنیم اما عجیب است که هیات سعودی برای خود نقش میانجی قائل است.

وی افزود: شروط صنعا برای صلح که همان حقوق عادلانه و مشروع می‌باشد، روشن است و نیازی به گفت وگوهای دوره‌ای نیست.

معاون دفاعی نخست وزیر یمن اضافه کرد، شروط صنعا تغییر نمی‌کند و نخواهد کرد و ما حضور هیات سعودی در صنعا را اقدامی شجاعانه می‌دانیم.

الرویشان گفت: عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله رهنمودهای روشنی برای صلح تعیین کرده است و نیازی به گفت وگوهای بیشتر نیست.

وی افزود: باید کشورهای متجاوز از فرصت درهایی که صنعا برای گفت وگو در مورد صلح باز کرده است، استفاده کنند.

این مقام یمنی اضافه کرد: مذاکره برای توقف تجاوز و رفع محاصره موضوعاتی است که باید با کشورهای متجاوز گفت وگو شود و راه حل سیاسی در یمن تنها به یمنی‌ها تعلق دارد.

الرویشان در پایان گفت: حقوق بین الملل دخالت در امور کشورها را ممنوع می‌داند و کشورهای متجاوز باید بدانند که صلح تنها با توقف تجاوز و رفع محاصره حاصل می‌شود.

اظهارات الرویشان به دنبال سفر هیأت عربستانی به همراه یک هیأت عمانی به صنعا برای رسیدن به آتش‌بس دائم بیان می‌شود.

در همین باره، «محمد بن سعید آل جابر» سفیر عربستان دوشنبه شب گفته که سفرش به صنعا با هدف تثبیت آتش بس و یافتن و بررسی راه‌های گفت وگو میان یمنی‌ها و رسیدن به راه‌حل سیاسی صورت گرفته است.

آل جابر افزود که وی به همراه یک هیأت از سلطان نشین عمان و با هدف تثبیت آتش‌بس و توقف درگیری‌ها و حمایت از روند تبادل اسرا راهی صنعا شده است.

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) ساعاتی پس از سفر یک هیات عمانی به پایتخت یمن، یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در (فروردین ماه ۱۳۹۴) است.

خبرگزاری رویترز جمعه گذشته به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

این دو منبع آگاه تأکید کردند که «مذاکرات هیات‌های سعودی و عمانی در صنعا، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در آستانه ورود دو هیأت عمانی و عربستانی به صنعا گفت: خروج نظامیان خارجی از کشور، پرداخت خسارت‌ها و بازسازی از خواسته‌های عادلانه ما است.

وی افزود: از دیگر خواسته‌های ما توقف تجاوز، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق همه کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی است.

به گفته وی، «قول‌هایی داده شده که این کار در ماه مبارک رمضان به سرانجام برسد».

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha