لیله القدر، شبی که در رحمت الهی به روی مومنین باز است

قشم - ایرنا - شب قدر دارای آنچنان مقامی است که به تعبیر قرآن کریم قابل درک نیست و امشب سومین و آخرین شب از لیالی القدر رمضان سال ۱۴۴۴ ه. ق است، شبی که شیعیان حضرت علی (ع) در میان نجواهای عاشقانه خود با حضرت دوست در فراق مولای خود نجوا می کنند، قبری در آسمان بکنید ای فرشته ها، ماهِ شکسته رویِ زمین جا نمی شود.

به گزارش ایرنا، شب هنگام که خورشید رخ در نقاب غروب می کشد و تاریکی دامن می گسترد، مرگ رنگ فرا می رسد، رنگ ها که در روز تمام چشم را پر می کردند و دیدن ورای آن را مانع می شدند، با رفتن خورشید رخت بربسته و دیدن بی واسطه را ارزانی می دارند.

رنگ ها که خود پوشاننده حقایق هستند ولی تاریکی در غیاب رنگ، اسرار را هویدا می سازد، البته نه برای همگان که برای خاصان و در این شب ها، «شب قدر» رستن از تمام رنگ ها و وابستگی ها و پیوستن به حقیقت بی رنگی است.

آنجایی که در وصف آن می توان اینگونه گفت: فیضی که خضر یافت ز سرچشمه‌ حیات دل های شب ز دیده‌ تر می‌ بریم ما. و ما را بر عظمت شب قدر راهی نیست و تنها می توان در زیر باران رحمت الهی «لیله القدر» ایستاد تا ببارد و جان های مومنان را از آب زلال خود شست و شو دهد.

در این شب چشم سر را باید بیدار نگاه داشت تا چشم جان بیداری و بینایی یابد، دل از بندها رها شود و ما چه زیان کار خواهیم بود اگر از شب قدر تنها بیداری چشم نصیبمان شود.

آری «شب قدر» که طبق آیات قرآن کریم شبی بهتر از هزار ماه است و در تمام طول سال هیچ شبی به خوبی و فضیلت آن نمی رسد و عمل در این شب بهتر از عمل در هزار ماه است و در این شب تقدیر امور سال افراد مشخص می شود و آنکه «شب قدر»، زمانی که روزی بندگان، تقدیر آنان اعم از خوب و بد در آن مقدر و مشخص می شود.

معنی شب قدر

اصبغ بن نیاته از حضرت علی (ع) روایت کرده که پیغمبر خدا (ص)، به من فرمود: یا علی آیا میدانی معنی شب‌ قدر چیست؟ عرض کردم: نه یا رسول الله! پیغمبر (ص) فرمود: خداوند تبارک و تعالی در آن شب به تقدیر و سرنوشتی که در روز قیامت خواهد بود، قضا و حکم، و اندازه‌ گیری کرده، و در آنچه خدای عز و جل فرمان داد ولایت تو بود، و نیز ولایت امامان از نژاد تو، تا روز قیامت.

امام جواد (ع) از پدرش و ایشان از پدران بزرگوارشان از امیر مومنان حضرت علی (ع) روایت کند که گفت: از رسول خدا (ص) شنیدم که به اصحاب شان می فرمود: به شب‌ قدر ایمان بیاورید که آن شب برای علی‌ بن ابی طالب و فرزندان یازده ‌گانه پس از اوست.

راز مخفی ماندن شب قدر

سوالی که ناخودآگاه ذهن هر کسی را مشغول می کند این است که چرا شب قدر مردد بین چند شب شده است و دقیقا مشخص نکرده اند؟ آیا معصومین از آن شب خبر نداشته اند؟ یا اینکه اجازه معین کردن آن شب را نداشته اند؟ بهتر نبود این شب سرنوشت ساز برای همه معلوم بود؟ اگر شب قدر درک نشود چه خواهد شد؟ جواب این سوال ها در کلام نورانی حضرت علی (ع) داده شده است.

به امیر مومنان علی (ع) گفتند: ما را از شب قدر آگاه کن. فرمود: خالی از این نیستم که آن را بدانم و از شما پنهان کنم. شک ندارم که خداوند به خاطر کمک کردن و مهلت دادن به شما آن را از شما می پوشاند؛ چون اگر آن را به شما اعلام می کرد، در همان شب، عمل می کردید و در غیر آن شب عبادت را ترک می کردید، و امید دارم که اگر خدا بخواهد شب قدر را به خطا نگیرید.

احیاء شب قدر

امام علی (ع) فرمود: پیامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع می کرد و کمرش را می بست و شب بیست و سوم خانواده خود را بیدار می کرد و در آن شب به صورت خفتگان آب می پاشید.

گرچه «شب قدر» در ماه مبارک رمضان است؛ اما اینکه کدام یک از شب های ماه رمضان «شب قدر» است، چیزی بر دلالت آن در قرآن کریم وجود ندارد و تنها از راه اخبار می توان آن شب را معین کرد.

بسیاری از مفسران ذکر کرده اند که "نزول قرآن به طور یکپارچه در یکی از شب های قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث قرون گذشته و آینده در آن شب بی معنی است. "

در این ارتباط آنان می افزایند: حکم «یفرق» در آیه ۶ سوره دخان در قرآن کریم و نیز حکم «تنزیل» در آیه ۴ سوره «قدر» به دلیل مضارع بودن دلالت بر استمرار دارد.

همچنین به گفته آنان، از ظاهر جمله «شَهْرُ‌ رَ‌مَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْ‌آنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْ‌قَانِ» - «ماه رمضان ماهی است که قرآن، برای راهنمایی مردم، نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است» در آیه ۱۸۵ سوره بقره چنین بر می آید که مادامی که ماه مبارک رمضان تکرار می شود، شب قدر نیز تکرار می شود.

همچنین علامه مجلسی می گوید: «بهترین عمل در شب قدر طلب آمرزش گناهان، دعا از برای مطالبات دنیا و آخرت، برای پدر و مادر و خویشاوندان و فرزندان و مرده و زنده خویش صلوات بسیار فرستادن و دعای جوشن کبیر را در این سه شب خواندن است.»

با توجه به مطالب گفته شده درخصوص عظمت «شب قدر» این نکته به دست می آید که در این شب انسان وارد مسیر سرنوشت ساز خویش گشته و آنرا تغییر می دهد و گاه نیز برای پیمودن این مسیر بر بال دعا و گاه بر بال عمل می نشیند.

هر امری که در «شب قدر» از طرف خداوند برای انسان ها مقدر می شود، حکیم است و با آنکه خواندن دعا در این شب ها جزو اختیارات فردی است و یک عمل اختیاری است اما اثرات بسیار زیادی در تغییر سرنوشت انسان ها دارد.

امام موسی صدر بنیانگذار مشهور جنبش امل و رهبر سابق مسلمانان شیعه لبنان در کتاب برای زندگی خود می نویسد: ماه رمضان ماه تعیین سرنوشت است زیرا که از آغاز این ماه تمرین می‌کنیم و نتیجه این تمرین تسلط بر شهوات است.

تو مختاری و می توانی سعادت و شقاوت خود را تعیین کنی. بنابراین می توانیم بگوییم که سعادت و شقاوت انسان در ماه رمضان رقم می خورد. در چه مقطعی از ماه رمضان؟ در اواخر ماه. آنچنان که در احادیث آمده است شب قدر نیز در هفته یا دهه آخر ماه رمضان واقع شده است زیرا این تمرین در آن هنگام به اوج خود می رسد.

ماه رمضان ماه تعیین سرنوشت است زیرا که با روزه سرنوشت خود را رقم می زنیم. در این ماه از صبر و نماز یاری می جوییم تا زندگی و سرنوشت و سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم.

ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری نیز در خصوص شب قدر می گوید: آن که گویند به عمری شب قدری باشد، مگر آنست که با دوست به پایان آرند.

مراسم احیای شب های قدر امسال نیز همچون سال های گذشته با حضور گسترده قشموندان و اجرای برنامه های ویژه در قالب طرح ضیافت الهی در سطح مساجد قشم از جمله مسجدعلی بن ابیطالب (ع)، مسجدامام رضا(ع)، حضرت ابالفضل (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) قشم با حضور خیل شب زنده داران به صورت حضوری در حال برگزاری است و نوای «بک یا الله» جزیره نشینان امشب نیز به اوج آسمان خواهد رسید.

در سومین شب قدر قشموندان پس از تلاوت قرآن و قرائت دعای شریف جوشن کبیر، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی روح و جان خود را در زلال قدر شستشو می دهند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha