به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "حسین بابایی" روز شنبه در این باره به ایرنا اظهار داشت: ایجاد تقاطع چراغدار به جای میدان تعاون و اصلاح چراغ فرماندهی و اصلاح هندسی آن نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از نقاط حادثهخیز و پرترافیک شهری ملایر میدان تعاون است، افزود: رفع این معضل ترافیکی از دورههای گذشته شورای اسلامی و شهرداری مطرح بود و مطالعاتی روی آن انجام گرفت، اما بنا به دلایل مختلف به مرحله اجرا در نمیآمد.
معاون عمرانی شهرداری ملایر گفت: در نهایت توسط مشاور ذیصلاح مطالعات ساماندهی ترافیک میدان همچون برداشت میدانی و مدلسازی انجام و چند گزینه ارائه شد.
بابایی ادامه داد: با توجه به بحث روانسازی، کم شدن حوادث و برآورد هزینهایی، ایجاد یک تقاطع چراغدار انتخاب و پس از تصویب شورای شهر و شورای ترافیک این گزینه تصویب و به مرحله اجرا درآمد و علاوه بر جمعآوری جزیره و اصلاح چراغ فرماندهی، اصلاح هندسی آن نیز در دستور کار قرار دارد.
کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر نیز اظهار داشت: گره ترافیکی حاصل از محل تلاقی سه کمربندی بلوار حاج طوسی، بلوار محمد ملایری و بلوار خلیج فارس در میدان تعاون، حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین، سطح وسیع میدان و امکان بالای برخورد وسایل نقلیه است.
"داود جمور" نبود ساماندهی ورودی و خروجی جایگاه سوخت واقع در ضلع جنوب غربی میدان، نبود ساماندهی کاربریهای مجاور میدان و کانالیزه نبودن حرکات گردش به راست با استفاده از جزایر ترافیکی را از دیگر مشکلات میدان تعاون عنوان کرد که موجب کاهش ایمنی ترافیک و بالا رفتن آمار تصادفات در این میدان شده است.
وی افزود: در این ارتباط سالهای گذشته مطالعه ناقصی انجام شده بود، اما با توجه به اینکه تقاطع غیرهمسطح هزینه بسیار بالایی دارد و از نظر شهرسازی و زیبایی شهری خیلی پذیرفته شده نیست، تصمیم گرفتیم مطالعه کارشناسی شدهایی انجام و در این راستا از اساتید مطرح دانشگاه بوعلی سینا نیز مشاوره بگیریم.
کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر با اشاره به اینکه شرح خدمات تعریف و مجوز مطالعات از شورا گرفته شد، بیان کرد: سال گذشته مطالعه این پروژه انجام و ۶ گزینه در قالب چهار گزینه ایجاد تقاطع غیرهمسطح و ۲ گزینه تقاطع همسطح ارائه شد.
جمور ادامه داد: گزینهها بر اساس پارامترهای ترافیکی و هزینه اجرا توسط نرم افزار شبیهساز ترافیکی، مقایسه و ارزیابی شد که در نهایت منجر به انتخاب گزینه جمع کردن میدان و تبدیل آن به تقاطع چراغدار شد.
وی بیان کرد: عملیات اجرای این طرح پس از تعطیلات نوروز آغاز و اصلاح و ساماندهی میدان تعاون کلید خورد که در حال حاضر میدان جمع شده و سایر اصلاحات نیز در دستور کار قرار دارد.
کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر با اشاره به اینکه با حذف میدان، سطح تقاطع وسیعتر و احتمال بروز تصادف افزایش مییابد، افزود: برای رفع این مشکل بلوارها را امتداد میدهیم تا سطح تقاطع کوچکتر شود.
جمور یادآور شد: هماکنون در حال بروزرسانی دستگاههای فرماندهی چراغها هستیم و چراغ راهنمایی چهار فازه در تقاطع نصب میشود.
وی تاکید کرد: در گام بعدی تمامی لاینهای کندرو بسته میشود تا هیچ دسترسی برای ورود و خروج به تقاطع نداشته باشند و تنها تبادل آنها با لاین کندرو برقرار باشد.
کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر جایگاه سوخت را یکی از دلایل ایجاد بینظمی ترافیکی در میدان تعاون عنوان و بیان کرد: در این طرح، ورود و خروج به جایگاه سوخت کانالیزه شده و فقط از طریق لاینهای کندرو انجام میشود.
جمور ابراز امیدواری کرد: با اصلاحاتی که در میدان تعاون انجام میشود، شاهد ساماندهی و نظم ترافیکی در این نقطه و کاهش تصادفات باشیم.
به گزارش ایرنا؛ پس از میدان انقلاب، میدان تعاون که در مسیر کمربندیها و ورودیهای اصلی شهر ملایر واقع شده، یکی از پرترددترین و پر ترافیکترین نقاط این شهر است.
نظر شما