۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱:۰۱
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85088299
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره یمن

۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱:۰۱
کد خبر: 85088299
گفت وگوی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره یمن

تهران- ایرنا- منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی درباره یمن تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای خلیج آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی تلفنی درباره تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن بر اساس مذاکرات جاری بین ریاض و انصارالله گفت وگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن با همتای سعودی خود گفت‌ وگو کرد و در مورد نقش عربستان در مذاکرات با حوثی‌ها (انصارالله) و تلاش‌های جاری برای دستیابی به صلح در یمن گفت وگو کرد.

بلینکن در این گفت وگوی تلفنی بر حمایت آمریکا از تلاش‌هایی که راه را برای روند صلح یمنی - یمنی با میانجیگری سازمان ملل متحد با هدف دستیابی به یک راه حل جامع برای مناقشه هموار می‌کند، تاکید کرد.

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در فروردین ماه ۱۳۹۴ است.

خبرگزاری رویترز جمعه گذشته به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار کرده که ائتلاف عربی نیز متعهد شده بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در آستانه ورود دو هیأت عمانی و عربستانی به صنعا گفت: خروج نظامیان خارجی از کشور، پرداخت خسارت‌ها و بازسازی از خواسته‌های عادلانه ما است.

وی افزود: از دیگر خواسته‌های ما توقف تجاوز، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق همه کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی است.

محمد عبدالسلام تأکید کرد که بر موضوع اسیران بیشتر تمرکز خواهیم کرد تا مانند گذشته هیچ مشکلی آن را به تاخیر نیندازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha