۱۱۰ تن پسماند روزانه در شهرستان بهار تولید می شود

همدان- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: روزانه حدود ۱۱۰ تن زباله عادی و ویژه در این شهرستان تولید می شود.

پسماند عادی و ویژه: به ضایعات و زباله هایی که از فعالیت های روزمره و معمول انسان ها در روستا و شهر به وجود می آید، پسماند های عادی گفته می شود؛ پسماند های خانگی و نخاله های ساختمانی جزو این دسته به شمار می روند، البته نوعی پسماندهایی که دارای ویژگی های خطرناک و نیازمند مدیریت خاص هستند که به آنها "پسماند ویژه" می گویند.

سیده فاطمه موسوی مؤید روز یکشنبه به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید پسماند در شهر بهار به ۴۰ تن، لالجین ۱۸ تن، صالح آباد ۲۵ تن و مهاجران نیز به ۱۰ تن در روز می رسد.

وی اضافه کرد: همچنین تولید پسماند در روستاهای بخش مرکزی به ۶۰ تن ، روستاهای بخش صالح آباد ۲۱۲ تن و روستاهای بخش لالجین ۲۶۳ تن در ماه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار ادامه داد: پسماند های پزشکی در بیمارستان آیت اله بهاری حدود ۹ تن در سال است که پس از بی خطر سازی توسط دستگاه امحا به سایت دفن پسماندهای پزشکی همدان منتقل می شود.

موسوی موید بیان کرد: پسماندهای تولیدی توسط مطب ها و مراکز خصوصی حدود ۵۰ کیلو در هفته است که پس از بی خطر سازی توسط شرکت عصر سلامت سبز الوند به سایت دفن پسماندهای پزشکی همدان منتقل می شود

وی گفت: به منظور گرامیداشت زمین پاک، در اولین کارگروه مدیریت پسماند شهرستان برنامه هایی برای گرامیداشت هفته زمین پاک پیش بینی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: اجرای برنامه همگانی پاکسازی محور همدان - کرمانشاه به طول ۱۰ کیلومتر با حضور دستگاه های مربوطه و برخی واحدهای صنعتی از جمله این برنامه ها است.

موسوی مؤید اضافه ‌کرد: همچنین در این کارگروه بر ضرورت اجرای آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی مصوب هیات وزیران تاکید شد.

وی اظهار داشت: زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی به شمار می رود و این کیسه‌ها به علت مصرف روزانه و قیمت بسیار پایین، به صورت یکبار مصرف استفاده شده و به سرعت تبدیل به زباله‌هایی می‌شوند که‌ گاه غیرقابل بازیافت بوده و مشکلات بسیاری برای محیط زیست پدید آورده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: کیسه های نایلونی از ترکیبی پلیمری به نام «پلی اتیلن» سبک که یکی از مشتقات نفتی است تهیه می شود که ۵۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است تا نیمی از این ماده پلیمری به چرخه طبیعت باز گردد.

موسوی مؤید با بیان اینکه کیسه های نایلونی به مرور زمان به قطعات کوچکتر و سمی تر پلیمری تبدیل می‌شوند گفت: این مواد پلیمری نه تنها تجزیه نشده بلکه سرانجام موجب آلودگی خاک و آب شده و وارد زنجیره غذایی حیوانات می شود.

وی ادامه داد: در عین حال سوزاندن زباله های پلاستیکی باعث آلودگی شدید هوا می شود بنابراین مصوبه ای به منظور ارائه طرح تفکیک زباله و ایجاد ایستگاههای جمع آوری اقلام بازیافتی در شهرهای حوزه شهرستان بهار توسط شهرداری‌ها تنظیم شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار بیان کرد: اعضای کارگروه مدیریت پسماند شهرستان همچنین پیگیر صدور مجوز لایروبی و پاکسازی رودخانه قوری‌چای از ضایعات سفال و سرامیک هستند.

موسوی مؤید با بیان اینکه شعار امسال هفته زمین پاک «سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز » انتخاب شده است، گفت: بیشتر مشکل این شهرستان رها سازی زباله و تخلیه ضایعات سفال و سرامیک در محورهای لالجین به لتگاه و آقبلاغ لتگاه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهار ادامه داد: سال گذشته پاکسازی محورهای این شهرستان از زباله در ۲ نویت صورت گرفت و امسال هم این کار نمادین چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲ با همکاری نهادهای مسئول، شرکت خدماتی و برخی از واحد صنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام خواهد شد.

موسوی مؤید گفت: محیط زیست بهار در راستای فرهنگ‌سازی نسبت به درج مطالب آموزشی در فضای مجازی، آموزش چهره به چهره به دانش آموزان و بانوان خانه دار اقدام کرده است.

وی بر اجرای دقیق ماده هفت قانون مدیریت پسماندها توسط شهرداران، بخشداران و دهیاران به عنوان مدیریت اجرایی در حوزه مدیریت پسماند تاکید کرد.

فلسفه برگزاری روز زمین پاک، حفظ کردن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌ها است در واقع از آنجایی که زمین همواره با پیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض خطر و آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید، نامگذاری چنین روزی برای فرهنگ سازی از ضروریات بود.

برای نخستین بار ایده نامگذاری چنین روزی در سراسر جهان را در ۱۹۶۹میلادی جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. اوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد. بدین ترتیب روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی مغتنم برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب های حاصل از تخریب ها و آلاینده های رو به گسترش در شهرها بسیار مهم است و می تواند در نهادینه ساختن باور، پاک بودن و پاک زیستن نقشی انکار ناپذیر ایفا کند. بسیاری از کارشناسان به نقش سازمان های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب انجمن های زیست محیطی تاکید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha