ایستادن برای ایران، راز رزمندگان هرمزگان در یگان دریایی لشکر ۴۱ ثارالله بود

بندرعباس - ایرنا - جانباز ۶۰ درصد لشکر ۴۱ ثارالله به رشادت‌های شهدا و رزمندگان هرمزگانی در یگان دریایی اشاره کرد و گفت: رزمندگان هرمزگان بنیان‌گذاران اصلی یگان دریایی هستند و برگزاری یادواره شهدای این یگان درواقع تجدید میثاق با بزرگمردانی است که این یگان را با نثار خون و شجاعت بی‌نظیر خود بنیان گذاشتند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، «حسین عسکری» جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس که برای حضور در یادواره شهدای یگان دریایی لشکر ۴۱ ثارالله به بندرعباس آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال ۶۰ در حالی که ۱۸ ساله بودم، حضورم در جبهه‌های جنگ با عملیات طریق القدس (آزادسازی بستان) آغاز شد. با رزمندگان هرمزگانی زیادی در یگان دریایی لشکر دوست بودم اما با عباس‌پوردادخدایی و شهید حاج علی حاجبی بیشتر از همه در ارتباط بودم.

این عضو یگان دریایی لشکر که پس از مدتی عضو سپاه بم شده بود، دوباره خود را برای عملیات والفجر چهار در سال ۶۲ آماده رزم کرد و در این عملیات در ارتفاعات مشرف به پنجوین عراق از ناحیه شکم مجروح شد.

عسکری که پس از گذراندن دوران نقاهت، خود را به مناطق عملیاتی رسانده و بعد از مدتی که عملیات خیبر و بدر شروع شد در هر دوی این عملیات حضور داشته است، افزود: ۲ ساعت به عملیات بدر مانده بود که با آتش ایذایی که دشمن در جزیره ریخت من دوباره از ناحیه دست و پا مجروح شدم و زمانی هم که در یگان دریایی بودیم برای پاکسازی مناطق با قایق و بلم در نیزارها حرکت می‌کردیم.

وی در ادامه به نقش سپاه در عملیات‌های آبی خاکی اشاره کرد و گفت: بعد از عملیات بدر، عملیات‌های آبی خاکی شدت گرفت و قرار شد سپاه از نقطه‌های سخت‌گذر به ارتش صدام حمله کند، سپاه برای پشتیبانی از عملیات بدر ۱۴ کیلومتر در هور که پر از نیزار بود را جاده‌سازی کرد و یا آن پل‌های خیبری که ساخت؛ همه اینها نقاط قوت سپاه در انتخاب مناطق عملیاتی بود.

از دست دادن فاو برای صدام گران تمام شد

به گفته این یادگار دفاع قدس؛ دشمن روی برخی مناطق سرمایه‌گذاری کرده بود اما صدام با وجود داشتن مشاوران نظامی از افسران آمریکایی‌، روسی و انگلیسی‌ اما هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد رزمندگان ایرانی بتوانند از اروند عبور کنند و فاو را بگیرند اما این اتفاق افتاد و در یک نقطه غیرممکنی عملیات والفجر هشت طراحی شد که یکی از عملیات‌های بسیار مهم سپاه محسوب می‌شود.

عسکری اضافه کرد: وقتی در یگان دریایی وارد شدیم آموزش‌های متعددی از جمله سکان‌داری را در همان آب‌های سد دِز و کارون اهواز گذرانده بودیم و برخی از رزمنده‌ها هم در بندرعباس آموزش‌ها را طی کرده بودند، در والفجر هشت به عنوان فرمانده یکی از گروهان‌ها در نهر بلامه مستقر بودم و قرار بود پشت سر غواص‌ها ۲ گردان با قایق‌های تندرو عبور کنیم، آن شب ۲ تا از قایق‌های ما مورد اصابت موشک‌ دشمن قرار گرفت.

وی در این رابطه به خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی در شب عملیات والفجر هشت اشاره کرد و گفت: دشمن در بیشتر عملیات‌ نهایت تا ۱۰ روز با ما می‌جنگید اما در فاو ۷۰ روز با ما جنگید، یعنی هر روز این عملیات برای ما دو سه عملیات بود، نزدیک به ۵۰ هواپیمای عراقی سرنگون شد، صدام در این عملیات تمامی امکانات و تجهیزاتش را آورده بود، از دست دادن فاو برای صدام گران تمام شد.

حاج قاسم نگذاشت وارد گردان ۴۰۷ بم شوم

عضو یگان دریایی لشکر ثارالله ادامه داد: حاج قاسم چند روز بعد جلسه‌ای داشت و باید از اروند برمی‌گشت تماس گرفتند یک قایق کنار اسکله قشله آماده باشد به دلیل حساسیت کار خودم با یک قایق به سمت اسکله رفتم دیدم که یک چهره‌ای سوخته و هیکلش بوی دود و باروت می‌داد. هیچ وقت حاجی را این قدر خسته و با این قیافه ندیده بودم. سوار قایق شد و به سمت نهر بلامه حرکت کردیم در همین حین هواپیماهای دشمن روی مسیر ما و دنبال قایق‌ها بودند و کنار اسکله را هم بمباران کرد که آسیبی ندیدیم.

عسکری افزود: بعد از آن به دلیل اینکه حاج قاسم کربلای چهار را طراحی کرده بود نگذاشت وارد گردان ۴۰۷ بم شوم اما شب عملیات کربلای چهار گردان من اصلا وارد عمل نشد، بعد از این عملیات ناموفق از خرمشهر وارد شلمچه شدیم و قرار شد خودمان را برای عملیات کربلای پنج آماده کنیم.

این جانباز کرمانی ابراز کرد: عملیات کربلای پنج هم عملیات آبی خاکی بود و رزمندگان ما با دریاچه مصنوعی که ایجاد کردند، قدرت مانور تانک عراقی‌ها در شلمچه گرفته شد و با طراحی بسیار خوبی که برای این عملیات انجام شد و لطف خداوند رزمندگان ما در کربلای پنج موفق به شکست دشمن شدند.

عملیات والفجر هشت بیستم بهمن ماه ۱۳۶۴ با رمز یا «فاطمه‌الزهرا(س)» در جبهه جنوبی و منطقه فاو آغاز شد. مهم‌ترین هدف عملیاتی که تا نهم اردیبهشت سال ۶۵ ادامه یافت؛ تصرف فاو و تهدید بصره از جنوب بود.

فاو جزیره‌ای محصور میان روخانه اروند، دریای خلیج فارس و منطقه خورعبدالله بود اما ارتباط خاکی آن با بصره؛ این منطقه را به یکی از راهبردی‌ترین مناطقی تبدیل کرده بود که ایران را به تسلط نسبی بر جبهه ها می‌رساند.

فرماندهی و سازماندهی عملیات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پشتیبانی با ارتش بود، ۱۴۰ گردان پیاده، ۱۶ گردان توپخانه، شامل لشکرهای ۲۷، ۲۵، هفت، ۳۱، پنج، هشت، ۱۴، ۱۷، ۴۱، ۱۹ و تیپ های ۳۲، ۳۳، ۱۵، ۴۴ سپاه در این عملیات مشارکت کردند. در این عملیات شهر بندری فاو تصرف و اسکله و تاسیسات نفتی آن به همراه کارخانه نمک و پایگاه‌های نیروی دریایی آزاد شد.

جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس برای حضور در یادواره شهدای یگان دریایی لشکر ۴۱ ثارالله از کرمان و سیستان و بلوچستان به هرمزگان آمده بودند، با این شیرمردان در خصوص نقش رزمندگان هرمزگان در یگان دریایی گفت و گو کردیم، فردا (دوشنبه) مشروح گفت و گوها در قالب یک گزارش کامل منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha