۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85090317
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

باد و باران ادامه دارد/ غافلگیری گردشگران در غار علیصدر + فیلم

همدان- ایرنا- هواشناسی همدان در حالی از ادامه بارش های پراکنده بهاری و وزش باد ظرف ۲۴ ساعت آینده در استان خبر داده است که برخی تصاویر وفیلم های ارسالی از خبرنگار ایرنا از غافلگیر شدن شماری از گردشگران و مسافران تعطیلات عید فطر امسال در برخی مناطق و جاذبه های گردشگری به ویژه غار آبی علیصدر حکایت دارد.

همچنین بارش باران بهاری و توفان شدید برخی مسافران و گردشگران در تعطیلات عید فطر امسال در همدان به ویژه در شهر توریستی لالجین (شهر جهانی سفال) و مسیر گل تپه به سمت غار علیصدر را به زحمت انداخت.

گزارش خبرنگار ایرنا البته حاکی است که بسیاری از مسافران و گردشگران برغم هشدارهای هواشناسی و باران و باد و توفان اما حاضر بودند که این سختی ها را تحمل کنند و جاذبه های زیبای همدان به خصوص شگف انگیزترین غار آبی جهان( علیصدر ) را از دست ندهند.

بسیاری از مردم و شهروندان همدانی که پس از اقامه با شکوه عید فطر به تپه ماهورها و دشت های سرسبز زیبا و جاذبه های گردشگری اطراف همدان هم پناه برده بودند هم دچار غافلگیری ناشی از وزش شدید باد و بارن پراکنده بهاری شدند.

روح الله زاهدی کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: بر اساس بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای، آسمان بیشتر نقاط استان در ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری تا ابری، همراه با بارش رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه بارشی تا روز سه شنبه آسمان استان را فرا می‌گیرد، تصریح کرد: این سامانه در نیمه غربی استان با پنج تا ۱۰ میلی متر بارش بیشترین فعالیت را دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته فامنین با ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر و همدان با سه درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین مناطق استان بودند.

زاهدی اظهار داشت: دمای بیشینه هوای همدان در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ درجه سانتیگراد بالای صفر و کمینه آن سه درجه سانتیگراد بالای صفر به ثبت رسیده است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

اقامت ۲۲ هزار گردشگر

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: همزمان با تعطیلات عید فطر ۲۲ هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری استان همدان ساکن شدند.

علی خاکسار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همزمان با عید سعید فطر و آغاز موج جدید سفرها از ۲۹ فروردین‌ تا روز گذشته بیش از ۲۲ هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری استان ساکن شدند.

وی از تکمیل ظرفیت صددرصدی مراکز اقامتی همدان در تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: در این مدت سه هزار و ۴۶۷ نفر در هتل‌ها، ۹۰۰ نفر در مجتمع‌های گردشگری، ۷۰۵ نفر در مهمانپذیرها و ۴۶۰ نفر در هتل آپارتمان‌ها اقامت داشتند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان ادامه داد: بوم‌گردی‌های همدان پذیرای ۷۲۷ نفر، متل‌ها میزبان ۹۴ نفر و خانه مسافرها پذیرای ۵۰۶۳ نفر بودند.

خاکسار، کل اقامت در اقامتگاه‌های غیررسمی را ۲۲ هزار و ۹۴ نفر برشمرد و افزود: ۴۳ نفر نیز در مجتمع‌های خدمات بین راهی، ۱۰ هزار و ۴۱۰ نفر در اقامتگاه‌های غیررسمی و ۲۲۵ نفر اسکان اضطراری گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان پس از فعالیت مستمر در ایام نوروز در تعطیلات عید فطر نیز به هموطنان خدمت‌رسانی می‌کند اظهار داشت: ظرفیت‌ مرکز اقامتی استان از شامگاه جمعه تکمیل بود و همکاران ما در ستاد خدمات سفر تا پاسی از شب، مسافران را به محل نمایشگاه بین‌المللی همدان و شهرستان‌های نزدیک راهنمایی می‌کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با اشاره به اینکه شهرداری همدان در ایام تعطیلات عید فطر با میراث‌فرهنگی همکاری می‌کند و فعالیت‌های فرهنگی انجام ‌می‌دهد افزود: ستاد خدمات سفر استان در محل ساختمان شماره ۲ میراث فرهنگی همدان واقع در میدان آرامگاه باباطاهر آماده خدمت‌رسانی به هموطنان است.

غار علیصدر در صدر

خاکسار ادامه داد: در مدت یاد شده ۱۳۸ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان بازدید کرده‌اند که جاذبه‌هایی مانند غار علیصدر، آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر و کتیبه‌های گنجنامه بیشترین آمار بازدید مسافران را به خود اختصاص داده‌اند.

بارش بهاری ادامه دارد/ غافلگیری گردشگران در غار علیصدر + فیلم

غار علیصدر شگفت انگیزترین غار آبی جهان در استان همدان همه ساله در فصول مختلف سال گردشگران بسیاری را جذب می کند و این جاذبه مهم طبیعی در نوروز ۱۴۰۲ نیز در صدر بازدید گردشگران و مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

غار علیصدر تنها غار تالابی کشور به شمار می رود و بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیرترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک( دوره پیش از تاریخ) بر می گردد.

غار علیصدر در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینای همدان شناسایی و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر تعریض دهانه غار امکان پذیر شد.

بارش بهاری ادامه دارد/ غافلگیری گردشگران در غار علیصدر + فیلم

نام این غار برگرفته از نام روستای علیصدر است؛ نسخه های خطی و یافته های تاریخی می گوید که نام اولیه این روستا علی سد بود و بعد به علی سدر و سپس در گویش های محلی مردمان به علیصدر تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۹۴ بازدید نظارتی از مراکز گردشگری همدان انجام شده است، اظهار داشت: ۴۱ بازدید نظارتی از مراکز اقامتی، ۱۷ بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی و ۲۸ بازدید از رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و بین راهی انجام شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: یک نمایشگاه و یک بازارچه صنایع‌دستی در آرامگاه بوعلی و هگمتانه به‌مناسبت تعطیلات عید فطر راه‌اندازی شد.

استان همدان دارای یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha