۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85090808
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی دولتخانه صفوی، رهاورد سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی قزوین

قزوین - ایرنا - ساماندهی دولتخانه صفوی و آزادسازی اراضی آن پس از سالها وقفه در پی سفر استانی آیت الله رئیسی به قزوین به جریان افتاده و این اتفاق را می توان مهم ترین رهاورد سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی این استان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفتم اردیبهشت ماه نخستین سالروز سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به قزوین در قالب سفرهای استانی دولتمردان است.

با توجه به اینکه سفر رئیس جمهور به قزوین در ایام ماه مبارک رمضان و در قالب یک سفر نیم روزه انجام شد پیش از آن شاید کسی تصور نمی کرد یکی از بازدیدهای رئیس جمهور در این سفر به مجموعه دولتخانه صفوی اختصاص پیدا کند.

بازدید رئیس جمهور از این مجموعه تاریخی نشانگر توجه ویژه رئیس جمهور و دولت به ساماندهی و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی داشت، رئیس جمهور در این بازدید بر تهیه طرح جامع برای تکمیل ساماندهی دولتخانه صفوی تاکید کرد و گفت: در طرح جامع باید مرمت سازی و آزادسازی اراضی این مجموعه و کارهای پژوهشی و باستان شناسی دنبال شود.

رئیس جمهور همچنین گفت: باید این طرح حیات و باززنده سازی این مجموعه را به دنبال داشته باشد و نباید در آن رهایی میراث فرهنگی مشاهده شود.

ساماندهی دولتخانه صفوی، رهاورد سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی قزوین

دولتخانه صفوی قزوین از وسیع ترین و باشکوه ترین مجموعه های تاریخی کشور و یادگار بیش از نیم قرن پایتختی این شهر در دوره صفویه به شمار می رود.

این مجموعه تاریخی با ۶ هکتار وسعت که داخل آن را یک باغ احاطه کرده است، در هسته مرکزی و در دل بافت تاریخی قزوین قرار دارد.

کاخ چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی، سردر رفیع عالی قاپو، بقعه چهارانبیاء، گراند هتل و مدرسه امید از بناهای تاریخی باقی مانده در دولتخانه صفوی به شمار می روند که هرکدام در گوشه و کناری از این مجموعه تاریخی قرار گرفته اند.

در جریان سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۱۳۸۲ احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی مصوب شد اما به دلیل اهمال و کم کاری دستگاه های اجرایی اجرای این مصوبه مورد غفلت واقع شد اما پس از بازدید سال قبل رئیس جمهور و دستور و تاکیدات وی که در قالب مصوبات سفر نیز تهیه و ابلاغ شد، اجرای این پروژه وارد فاز عملیاتی شد.

بدون شک ساماندهی دولتخانه صفوی ضمن کمک به حفظ و حراست بهتر از این گنجینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی و احیای آن به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های تاریخی کشور، به پیشبرد سند چشم انداز گردشگری قزوین نیز کمک خواهد کرد.

ساماندهی دولتخانه صفوی، رهاورد سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی قزوین

اراضی باقی مانده در دولتخانه صفوی قزوین تملک می شود

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی از خواسته های مهم دوستداران میراث فرهنگی قزوین و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود که سال گذشته در جریان سفر و بازدید رئیس جمهور جامه عمل به آن پوشانده شد و فاز عملیاتی و اجرایی به خود گرفت.

علیرضا خزائلی با بیان اینکه بخش زیادی از پروژه احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین مربوط به آزادسازی اراضی این مجموعه اختصاص داشت که از پاییز پارسال در دستور کار قرار دارد،افزود: دبیرستان پاسداران و همچنین مجموعه ورزشی تختی بخش زیادی از اراضی دولتخانه صفوی را به اشغال درآورده اند که مقرر شد با ساخت بناهای جایگزین در زمین های معوض،کار انتقال این بناها و تخریب بناهای موجود برای آزادسازی اراضی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه کار ساخت مدرسه و سالن های ورزشی معوض انجام شده است،اظهار امیدواری کرد: با بهره برداری از بناهای جایگزین آموزشی و ورزشی، تا سال آینده تملک و آزادسازی اراضی مربوطه در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به سرانجام می رسد.

این مسوول گفت: بخشی از آزادسازی اراضی نیز مربوط به واحدهای تجاری خیابان پیغمبریه است که در دستور کار قرار دارد و همچنین مقرر شده تا تغییراتی در نما و ساختار ساختمان مخابرات که در ضلع شمال شرق دولتخانه قرار دارد، انجام شود چرا که به دلیل هزینه های بالا و تجهیزات فنی و ارتباطی موجود در آن فعلا امکان تخریب این بنا وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین افزود: بخش دیگری از پروژه احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی به مطالعات باستان شناسی و همچنین مرمت بناهای موجود در آن اختصاص دارد که بخش مطالعات از سال گذشته آغاز شده و همچنین مرمت و ساماندهی بناهای موجود در آن نیز از جمله کاخ چهلستون نیز پارسال انجام شد.

وی در خصوص پروژه احیای گراند هتل از دیگر بناهای موجود در دولتخانه صفوی نیز با بیان اینکه ایمن سازی و استحکام بخشی این بنا در فاز اول انجام شد، اظهار داشت: به تازگی آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار از سوی صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی برای این بنا منتشر شده تا سرمایه گذار اهلیت دار برای ازسرگیری احیا و مرمت گراند هتل جذب شود.

ساماندهی دولتخانه صفوی، رهاورد سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی قزوین

۱۵۰میلیارد تومان سهم میراث فرهنگی قزوین از مصوبات سفر رئیس جمهور

ارمغان سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی قزوین به جریان افتادن پروژه احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی محدود نمی شود.

در جریان سفر رئیس جمهور اعتبارات قابل توجهی نیز برای انجام مطالعات حوزه میراث فرهنگی و تقویت زیرساخت های حوزه گردشگری و مرمت بناهای تاریخی این استان مصوب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در ادامه گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به قزوین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبه به حوزه های میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اختصاص یافت.

این مسوول همچنین گفت: براساس هماهنگی های انجام شده از این میزان ۱۰۵ میلیارد تومان باید از محل سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب اعتبارات ملی و ۴۵ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین و تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه مقرر شد این اعتبارات طی سه سال تخصیص پیدا کند،افزود: تاکنون ۱۷ میلیارد تومان از اعتبارات سفر اختصاص یافته که صرف مطالعات و همچنین فعالیت های مرمتی برای بناهای تاریخی شاخص استان قزوین شده است.

این مسوول همچنین با بیان اینکه مطالعات احیا و مرمت و باستان شناسی دولتخانه صفوی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور آغاز شده و پیمانکار مطالعات آبگرم های یله گنبد و خرقان نیز انتخاب شده و بزودی اجرایی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha