۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۰۶
کد خبر: 85101749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درآمد شهرداری‌های استان گلستان به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید

گرگان - ایرنا - مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: درآمد شهرداری‌های ۳۵ گانه این استان در سال گذشته به حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین علیقلی‌زاده روز پنجشنبه در دومین همایش شوراهای اسلامی این استان در حسینیه عاشقان ثارالله گرگان اظهار کرد: ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال از این درآمدها محلی و کوششی و مابقی آن کششی (ملی) بود.

وی بیان کرد: شهرداری‌های استان سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای محلی و کوششی حقوق و مزایا پرداخت کردند و برای اولین بار در تاریخ استان، سال قبل پرداخت حقوق و مزایای شهرداری‌های گلستان به روز شده و حتی معوقات گذشته هم پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: مابقی درآمدهای محلی و کوششی به همراه درآمدهای کششی (ملی) در بخش‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هزینه شد.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: براساس رنگ‌بندی درآمدی و پرداخت حقوق و مزایا در گلستان ۲۵ شهر آبی وجود دارد که درآمدهای محلی و کوششی شهرداری آنها جوابگوی پرداخت حقوق و مزایا است.

علیقلی‌زاده ادامه داد: همچنین سه شهرستان نارنجی در استان هستند که درآمدهای محلی و کوششی شهرداری آنها تا پرداخت حقوق و مزایا ۲۰ درصد کمتر است.

وی افزود: در این استان هفت شهر هم زرد هستند که درآمدهای محلی و کوششی شهرداری آنها جوابگوی پرداخت حقوق و مزایا نیست و از محل درآمدهای ملی، ارزش افزوده و فروش زمین و تهاتر تامین اعتبار می‌شوند.

درآمد شهرداری‌های استان گلستان به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید

وی تصریح کرد: در سال گذشته شهرهای گرگان و گنبدکاووس با ۴۹ درصد جمعیت ۶۴ درصد کل درآمدهای شهرداری‌های استان را در حالی داشتند که سال ماقبل آن این سهم ۷۷ درصد بود.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: ۳۳ شهر دیگر استان با ۵۱ درصد جمعیت سهم ۲۴ درصد درآمد سال ۱۴۰۰ را به ۳۶ درصد در سال گذشته ارتقا دادند.

علیقلی‌زاده افزود: در رنگ‌بندی درآمدی در سال ۱۴۰۰ یک شهر در گلستان قرمز بود که درآمدهای محلی و کوششی به همراه درآمدهای ملی شهرداری آن جوابگوی حقوق و مزایا پرداختی نبوده، اما سال گذشته این شهر به رنگ آبی تغییر رنگ داد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: در یک برنامه مدون و براساس نظام مسایل استان، در خصوص روستاها، در توسعه روستاهای استان، از روستاهای موفق الگوبرداری شده است.

درآمد شهرداری‌های استان گلستان به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید

سیدکمال محب‌حسینی نیز در این همایش اظهار کرد: توسعه استان با توسعه اقتصادی روستاهای گلستان گره خورده است.

وی بیان کرد: ۷۲ ماموریت و شرح وظایف دهیاری‌ها و شوراهای روستا را مشخص کردیم که ۵۰ مورد آن مربوط به دستگاه‌های اجرایی است که دهیاران و شوراییان آنها را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: دولت سال گذشته در شرایط اقتصادی که میراث گذشته بود، توجه جدی شوراها به خصوص شوراهای روستایی داشته که در استان گلستان، این مبلغ واریز شده سه هزار میلیارد ریال و معادل درآمد کل شهرداری‌های استان بود.

حسینی اضافه کرد: این مبلغ تخصیص و تقسیم عادلانه آن باعث شده که دهیاری‌های استان حداقل در ۶ ماه دوم سال گذشته، به کارگاه کوچک عمرانی تبدیل شدند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: شوراها باید با شناخت کافی نسبت به نیازهای روستا، برنامه‌های واقع‌بینانه و امکان‌پذیر تهیه کنند تا براین اساس اولویت‌هایی را شناسایی و اقدام کنند.

وی تاکید کرد: پرهیز از اختلافات و تعصبات قومی و قبیله‌ای در روستا مساله مهمی است که وجود آن سبب کندی در تصمیم‌گیری شوراها و اختلال در روند مار دهیاری‌ها می‌شود.

جمعیت روستایی گلستان براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ به تعداد ۸۷۱ هزار و ۵۴۶ نفر و معادل ۴۶.۶ درصد کل جمعیت استان است.

گلستان دارای ۹۲۰ دهیاری‌ست که ۸۴۰ هزار و ۱۶۱ نفر جمعیت تحت پوشش این دهیاری‌ها هستند.

درآمد شهرداری‌های استان گلستان به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید
۹۶۸ روستای استان اکنون دارای شوراها هستند و ۳۲۲۹ نفر عضو شوراها بودن و ۱۳۹ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند..

در این همایش روسای شوراهای اسلامی شهرهای گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر، رییس شورای اسلامی بخش فندرسک، رییس شورای اسلامی روستای قره‌قاشلی بندرترکمن و نایب رییس شورای اسلامی روستای امیرآباد به عنوان نمایندگان شوراهای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین تجلیل از حدود ۳۰۰ نفر از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گلستان به عنوان شوراهای نمونه تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha