۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85104144
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش تصاعدی مشترکان آب شهرستان سمنان و ضرورت فرهنگسازی برای مصرف بهینه

سمنان- ایرنا- فرماندار سمنان با اشاره به افزایش تصاعدی و فزاینده تعداد مشترکان آب در این شهرستان، بر فرهنگسازی برای مدیریت و مصرف بهینه آب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد بهرامی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سمنان سالن اجتماعات شهید محمود اخلاقی فرمانداری گفت: تعداد مشترکان آب در شهرستان سمنان سال ۱۴۰۱ به میزان یکهزار و ۲۰۰ اشتراک جدید افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۲ هزار مشترک جدید به مجموع مصرف‌کنندگان آب در این شهرستان افزوده شود.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد مشترکان آب در شهرستان سمنان از نکات حایز اهمیت است که باید مدنظر اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان به منظور برنامه‌ریزی برای تامین آب آشامیدنی قرار گیرد.

وی ابراز داشت: رویکرد جدی مدیریت شهرستان سمنان در راستای ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب برای ایجاد باور عمومی و ضرورت توجه جدی به مصرف و استفاده بهینه آب باشد.

بهرامی بیان کرد: به منظور برنامه ریزی لازم در خصوص ایجاد باور و فرهنگ سازی در زمینه مصرف هوشمندانه آب، تشکیل کارگروه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب از نیازهای شهرستان در جهت تحقق اهداف تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش به کشاورزان، فعالان و دست‌اندرکاران عرصه صنعت، خانوار، مسئولان مرتبط با خدمات شهری، دانش‌آموزان و دانشجویان، افزایش برنامه‌ها در زمینه مصرف صحیح آب از طریق رسانه‌های جمعی، بهره‌گیری بهینه از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تقویت و تشویق سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه مصرف بهینه آب، ارائه آموزش‌های لازم به مردم و تشویق خانواده‌های کم‌مصرف با محوریت موضوع «صرفه‌جویی در مصرف آب» تبیین شود.

بررسی وضعیت منابع آب آشامیدنی شهرستان سمنان و ارایه راه کارهای لازم به منظور اطمینان از تامین آب پایدار و بررسی آخرین وضعیت نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان سمنان، از موضوعات این نشست بود.

افزایش تصاعدی مشترکان آب شهرستان سمنان و ضرورت فرهنگسازی برای مصرف بهینه

نگاهی به وضعیت داشته‌های آبی سمنان

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در ١۴٠١ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

برپایه گزارش‌ها، ۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی را دارد که این آمار زنگ خطر پدیده خاموش فرونشست است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب با کیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی (ec) بالا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha