۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبر: 85107552
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پای پارلمان انگلیس به پرونده بازداشت مخالفان سلطنت چارلز باز شد

لندن – ایرنا – پارلمان انگلیس قرار است درباره عملکرد دستگاه امنیتی این کشور در روز تاج‌گذاری چارلز سوم پادشاه بریتانیا و بازداشت مخالفان نظام سلطنتی که با موجی از اعتراضات در داخل مواجه شده است، تحقیق کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دیانا جانسون رئیس کمیته پارلمانی وزارت کشور انگلیس در توئیتی از برگزاری جلسه‌ای ویژه برای بررسی احتمال سوء استفاده پلیس از قانون جنجالی نظم عمومی خبر داد.

وی اعلام کرد که چهارشنبه هفته آینده یک نشست فوری در مورد نحوه عملکرد پلیس در روز تاجگذاری و تأثیر قانون نظم عمومی برگزار خواهد شد.

پلیس لندن شنبه گذشته ۵۲ نفر از اعضای جنبش موسوم به جمهوری‌خواهان انگلیس از جمله گراهام اسمیت رئیس این جنبش را به ظن اخلال در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم دستگیر کرد و آن‌ها را افزون بر ۱۶ ساعت در بازداشت نگه ‌داشت.

این نهاد امنیتی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از معترضان عذرخواهی کرد اما نخست وزیر انگلیس از عملکرد پلیس دفاع کرده است.

بازداشت مخالفان نظام سلطنتی در روز تاج‌گذاری این روزها به سوژه داغ رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. پلیس بر اساس قانون موسوم به نظم عمومی، مختار است که با توسل به زور از ایجاد «بی نظمی جدی عمومی، آسیب جنایی جدی یا اختلال جدی در زندگی جامعه» جلوگیری کند. اما معترضان این قانون را اقدامی برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز می‌دانند.

مشخص نیست که در نشست هفته آینده کدام یک از مقام‌های دستگاه امنیتی شرکت می‌کنند. شبکه خبری اسکای احتمال حضور مارک رولی رئیس پلیس لندن را مطرح کرده است.

پلیس پس از دستگیری معترضان ادعا کرده بود، اقلامی را کشف و ضبط کرده که برای زنجیر کردن معترضان به یکدیگر استفاده می‌شود. این نهاد امنیتی که به دلیل فساد اخلاقی و نژادپرستی تحت فشار افکار عمومی قرار دارد سپس اعتراف کرد که نتوانسته قصد معترضان را برای برهم زدن مراسم روز شنبه ثابت کند.

رئیس جنبش جمهوری‌خواهان رفتار پلیس را تلاشی عمدی برای برهم زدن و کاهش صدای اعتراضات توصیف کرد و گفت: «آنها به خوبی از کاری که قرار بود انجام دهیم آگاه بودند و [گفتند] با ما در تعامل خواهند بود و اخلالی در برنامه‌ها ایجاد نخواهند کرد. اما دروغ گفتند و قصد داشتند ما را دستگیر کنند.»

او تحقیق درباره اینکه چه کسی دستور بازداشت معترضان را در روز شنبه صادر کرد را خواستار شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دستکم ۲۵ درصد مردم انگلیس مخالف سلطنت و خواستار استقرار نظام جمهوری هستند. این درحالیست که چارلز هم طبق تحقیقات صورت گرفته از محبوبیت چندانی برخوردار نیست و حتی اگر بتواند مانند مادرش، زندگی در دهه نود عمرش را تجربه کند و سلطنت را از گردنه سخت بی اعتمادی افکار عمومی به سلامت عبور دهد، به طور قطع پسرش «ویلیام» جوان، کار سختی را برای حفظ تاج‌وتخت پیش‌رو خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha