استاندار کرمانشاه: فریضه زکات نیازمند پیوست فرهنگی است

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه با بیان اهمیت ترویج فریضه زکات در جامعه، گفت: اجرای مناسب این فریضه الهی مهم در جامعه نیازمند پیوست فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، محمدطیب صحرایی روز پنجشنبه در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات که با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی زکات در سالن همایش دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال قبل خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که کارهای مهم و بزرگی که در کشور اجرا می شود باید دارای پیوست فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه برای ترویج زکات در جامعه باید بیش از پیش تلاش کرد، گفت: در قرآن کریم در ۵۹ آیه صراحتا به اهمیت زکات اشاره شده، ضمن آنکه در ۲ هزار روایت نیز در مورد این فریضه تاکید شده است که این امر نشان دهنده اهمیت این ضرورت الهی است.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: مسوولان شورای زکات در گفت و گو با مردم باید به این نکته یادآوری کنند که ثواب این فریضه تنها به خود شخص باز می گردد و زکات در واقع پاکیزه کننده خود فرد است.

صحرایی تاکید کرد: در این پیوست فرهنگی مردم باید بدانند خداوند باریتعالی به زکات آنها نیازی ندارد و این زکات در واقع عاملی برای پاکیزه شدن روح خود فرد زکات دهنده است که این امر باید در جان مردم نفوذ پیدا کند.

استاندار کرمانشاه: فریضه زکات نیازمند پیوست فرهنگی است

وی با بیان اینکه همچنین باید برای مردم باید ملموس شود که اثرات این زکات در کجا جلوه‌گر می‌شود افزود: باید با فرهنگ سازی و کارهای تبلیغی و رسانه ای تاثیرات زکات در جای جای جامعه برای مردم بیان شود تا خود این امر عاملی برای گرایش مودیان دیگر به مشارکت در پرداخت زکات شود.

احیای زکات به عنوان یک فریضه الهی در جامعه ضروری است

امام جمعه شهرستان پاوه نیز در این همایش با بیان جایگاه فریضه زکات در دین مبین اسلام گفت: پرداخت زکات سبب توسعه عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی شده و احیای این واجب الهی در جامعه امری بسیار ضروری است.

ماموستا ملاقادر قادری با اشاره به دیدگاه های مختلفی که در زمینه فقر در جوامع مختلف بشری وجود دارد افزود: زکات یکی از مهم ترین راه های مقابله با فقر در دین اسلام شناخته شده است و همه باید در ترویج آن در جامعه تمام تلاش خود را بکار گیرند.

وی یکی از بسترهای لازم برای رشد معنوی انسان و سلامت جامعه را شکوفایی اقتصاد و معیشت دانست و گفت: فقر در جامعه موجب فقر در اندیشه و تفکر آن جامعه شده و مانع رشد و اعتلای فکری و فرهنگی می شود.

استاندار کرمانشاه: فریضه زکات نیازمند پیوست فرهنگی است

ماموستا قادری با بیان اینکه اگر دولت ها برای مبارزه با فقر اقدامی نکنند این امر موجب بروز فساد و ناامنی در جامعه می شود تاکید کرد: تشویق اهل ایمان به صبر و قناعت و جمع آوری زکات از راه های مقابله با فقر در جوامع اسلامی است.

به گزارش ایرنا، در ادامه این همایش که با حضور معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور و مدیرکل امور اجرایی شورای زکات کشور برگزار شد از مودیان و مبلغان نمونه زکات شهرستان های مختلف استان کرمانشاه با اهدای هدایایی قدردانی شد.

در سال گذشته افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وجوهات مردمی در قالب زکات در سطح کشور جمع آوری و در دبیرخانه شورای زکات ثبت شده است.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم هم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بُعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha